handdator

Visa fullständig version : Lyftarpodie - "godkända tävlingsmått"


eandersson
2010-10-15, 21:04
Hej kamrater!

Det gym jag sitter i styrelsen för är just nu i fasen för upprustning och utbyggning. Vi har nyligen köpt in ett powerrack och skall nu bygga ett lyftarpodie för de lite seriösare samt intresserade.

Min fråga efter att ha semi-googlat lite är hur måtten bör vara, för tävling. Jag är lite osäker på hur det fungerar, finns det ens kriterier för att podiet skall vara godkänt vid styrkelyftstävlingar och liknande? Isåfall undrar jag vad dessa mått är eller vart jag kan hitta några.

Om det nu inte finns några specifika tävlingsmått blir jag fortfarande väldigt tacksam för tips och tricks gällande mått och annat som bör has i åtanke.

Tack på förhand!

Gnusram
2010-10-15, 21:11
Ett OL-podie ska vara 4x4 meter, ett SL-podie kan vara 4x4 eller 3x3 om jag inte missminner mig.

Rickard
2010-10-15, 21:16
3.1 LYFTPLAN
3.1.1 Lyften i en tävling skall utföras på ett lyftplan.
3.1.2 Lyftplanet skall vara kvadratiskt, plant och mäta fyra meter på var sida samt vara
försedd med en färgad kantmarkering. Har det omgivande golvet samma eller liknande
färg, skall det finnas en kant målad i annan färg som är minst 150 mm bred.
3.1.3 Lyftplanet kan vara tillverkat av trä, plast eller annat kraftigt material behandlat så att
det är halkfritt.
3.1.4 Höjden på lyftplanet får vara max 150 mm.
3.1.5 Området runt lyftplanet måste vara fritt från föremål minst en (1) meter. Detta område
skall vara plant och får inte innehålla hinder eller vikter.
3.1.6 På VM ska podiet vara minst 10m X 10 m. Höjden på podiet får högst vara 1m högre
än placeringen av domare och jury. En trappa skall finnas till podiet. I Sverige ska
podiet vara minst 7,2 m X 7,2 m.
3.1.7 Om lyftplanet är på ett podium skall det finnas hinder, som kan stoppa skivstången
från att trilla ner. Hindren ska placeras minst 2,5 m från framkanten av lyftplanet och
minst 2 meter från bakkanten av lyftplanet, men placerade så nära som möjligt av
framkant och bakkant på podiet. Hindren får högst vara 200 mm höga och 200 mm
breda. Längden ska vara minst 4 m.
3.1.8 Magnesia och harts skall finnas på podiet, nära lyftplanet på den sidan som lyftaren
kliver upp. Skivstångsdesinficeringsmedel(sprit) och verktyg ska finnas intill podiet
för klovarna.
3.1.9 En bår skall finnas intill podiet ifall en skadad lyftare behöver flyttas.

sweetkarolina
2010-10-15, 21:37
En rätt fin vägg av text men du kan notera att ett podie behöver inte vara upphöjt eller så, det räcker att göra en markering med tex tejp eller färg för att klassas som lyftplan. För övrigt skulle jag ta de reglerna med en nypa salt, det är rätt sällan jag sett nån bår intill podiet och så länge ni inte siktar på att arrangera VM så tror jag ingen kommer att bry sig om de exakta måtten. Visst ska podiet vara en ren, plan yta så man kan utföra lyften säkert men resten är det nog få som bryr sig om.

Det där måste vara OL-regler, för SL tror jag det är slappare, typ minst 3*3 m och max 4*4 m. Och så plant och halkfritt då.

Men på tävling sitter domarna runt podiet, i bänkpress ofta "bakom" så det är bra om det finns rum runt omkring podiet. Även kul att ha möjlighet till nån sorts publik framför. Samt ett vettigt sätt att ta sig upp/in på podiet, brukar kännas bäst att äntra bakifrån eller från sidan. Men det beror ju på hur resten av gymmet ska se ut. Kan ju vara en fördel att inte skruva fast maskinerna närmast utan ha lite flyttbara saker för att göra en snyggare inramning när det är dags för tävling.
Sen är det ju även en fördel om ytan som är podie även fungerar bra att träna på, därav föredrar jag tejplösningen. Då kan man ha en större yta med flera ställningar och plats för mycket folk och sen när det är tävling så pekar man bara på tejpen på golvet.

elvelind
2010-10-15, 21:50
för SL gäller;

Alla lyft äger rum på en plattform som är :
Minst 2,5 m x 2,5 m och högst 4.0 x 4.0 m.

Gnusram
2010-10-15, 21:51
En rätt fin vägg av text men du kan notera att ett podie behöver inte vara upphöjt eller så, det räcker att göra en markering med tex tejp eller färg för att klassas som lyftplan. För övrigt skulle jag ta de reglerna med en nypa salt, det är rätt sällan jag sett nån bår intill podiet och så länge ni inte siktar på att arrangera VM så tror jag ingen kommer att bry sig om de exakta måtten. Visst ska podiet vara en ren, plan yta så man kan utföra lyften säkert men resten är det nog få som bryr sig om.

Det där måste vara OL-regler, för SL tror jag det är slappare, typ minst 3*3 m och max 4*4 m. Och så plant och halkfritt då.

Men på tävling sitter domarna runt podiet, i bänkpress ofta "bakom" så det är bra om det finns rum runt omkring podiet. Även kul att ha möjlighet till nån sorts publik framför. Samt ett vettigt sätt att ta sig upp/in på podiet, brukar kännas bäst att äntra bakifrån eller från sidan. Men det beror ju på hur resten av gymmet ska se ut. Kan ju vara en fördel att inte skruva fast maskinerna närmast utan ha lite flyttbara saker för att göra en snyggare inramning när det är dags för tävling.
Sen är det ju även en fördel om ytan som är podie även fungerar bra att träna på, därav föredrar jag tejplösningen. Då kan man ha en större yta med flera ställningar och plats för mycket folk och sen när det är tävling så pekar man bara på tejpen på golvet.

Det där är mycket riktigt direkt ur OL-regelboken och där finns egentligen inga undantag på lyftplanets storlek, vi måste ju ha plats att springa omkring lite. :) Men vi har såklart ingen bår står bredvid varenda podie eller för den delen en upphöjning på 10x10 för varenda serietävling. Vår nya regelbok är en lite märklig översättning av den internationella regelboken och får i sina stycken som du säger tas med en nypa salt.

eandersson
2010-10-15, 21:52
Ah det är ju strålande.

Tack så mycket Gnusram, Rickard, sweetkarolina för dessa snabba samt utförliga svar och tips. Guld värt.


Vi har precis avskaffat våran spinning-del då intresset varit lite glappande. Så vi sitter nu med ett alldeles för litet gym, vi växer ur den gamla lokalen - många nya medlemmar och vi vill gärna inte sätta ett "tak" på medlemsantalen då det är just gym-delen som drar in cashen. Hur som helst har vi nu ytterliggare en lokal där vi kommer ha en del fria vikter, så plats runt om podiet kommer det nog att finnas.

Vi har även pratat lite på om upphöjnad, om vi ens behöver det. Vi kom fram till att det blir snyggare och tuffare *flex* haha. Vi har som tur är rätt bra höjd i taket i denna nya lokal.

Återigen, tack så mycket.