handdator

Visa fullständig version : Kritik på mitt träningsprogram


gunrymjukt
2010-10-15, 16:18
Hej! Nyregistrerad. Beklagar om den här tråden hamnat fel.

Har tränat (enbart) hemma med det här programmet i ca 2-3 mån. Har tränat lite av och på i några år, men har de senaste åren haft periodvisa träningsförbud p.g.a sjukdom.​ Nedan följer mitt träningsprogram:

Träning varannan dag. 194cm/74kg.

30+30+35+35 armhävningar med 2 min vila mellan seten (gjorde 70x4 tidigare men de var korta och snabba, nu är varje armhävning ca 3 sekunder lång och med näsan i golvet)

3 sets med en "ab-roller" (vanligt hjul). Gör så många reps jag orkar. 2-3 minuter vila mellan seten.

100 crunches. Efter det gör jag 60 "tå-lyft" (för vaderna) hållandes en 12,5kg-hantel. Upprepar detta 3 gånger med 2 min mellan. Efter det sista crunch-setet vilar jag 10 sekunder och kör direkt 50 till. Totalt alltså 350 crunches och 180 tå-lyft.

Övningarna nedan gör jag utan någon vila mellan något av seten överhuvudtaget:

25 "dips" (har ingen barr, så gör de med hälarna i golvet och händerna på ett bord, med röven 10-15 cm från golvet).
15x12,5kg bicepscurl varsin arm (håller emot i den negativa rörelsen)
10x12,5kg bicepscurl varsin arm (håller emot i den negativa rörelsen)
25 dips
10x12,5kg bicepscurl varsin arm (håller emot i den negativa rörelsen)
10x12,5kg bicepscurl varsin arm (håller emot i den negativa rörelsen)
25 dips
10x12,5kg bicepscurl varsin arm (håller inte emot i den negativa rörelsen)
10x12,5kg bicepscurl varsin arm (håller inte emot i den negativa rörelsen)
25 dips

------

Jag är medveten om att jag saknar träning för låren. Opererades via ljumsken i maj, och har fortfarande känningar i det området om jag tränar låren (t.ex. knäböj). Om någon har tips om en övning för låren som verkligen inte berör ljumsken så tar jag gärna emot tips.

lul
2010-10-15, 17:55
Jag tycker du borde köra plankan, chins (om du kan) och en rygg övning till, kanske hantelrodd?(lätta vikter men alltid en början) och även en judo push-up:)
För lite flås kan du köra burpees :)

Englund
2010-10-15, 18:38
Vad har du för mål med din träning?

gunrymjukt
2010-10-15, 19:19
Har väl som mål att gå upp en del i vikt och bygga massa. Siktar att hamna på ett kcal-överskott nu, men ska till Egypten i december så ska försöka hålla mig någorlunda deffad tills dess.

Inser att det blir betydligt svårare att bygga om jag tränar hemma, men väntar fortfarande på ett friskförklarande från min läkare. Tills dess vill jag helst inte skriva upp mig på ett gym.

Tar just nu EAA, kreatin och jack3d (före träning). Utöver det försöker jag som sagt äta mycket.