handdator

Visa fullständig version : EAA/WHEY-80, etc.


Baz
2010-10-14, 23:30
Hej!
Jag har tränat i ungefär 1,5 år och kört med EAA i runt 6 månder. (både före och efter träning!)

Nu undrar jag om, jag ska börja ta EAA innan och vassle efter eller om jag ska köra som jag gör nu (EAA före/efter).

Jag tror nämligen att jag garanterat _inte_ får upp rätt mängd protein/dygn. Sen så är det ganska stort hopp mellan att jag äter och att jag tränar.
Det tar ungefär 1 h, efter att jag tränar klart som jag äter.

Så frågan lyder, ska jag börja blanda, exempelvis:
Före: EAA
Efter: vassle + EAA

MVH
Sebastian

Elmer
2010-10-14, 23:37
Det skulle nog underlätta om du också berättade om vilka mål du äter också.

Vad jag förstått så ska vasslet ta ut EAA'ts effekt så antingen eller är väll det som gäller.
Det finns en bra tråd om EAA för mer info.

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=4640441#post4640441
There you go.:)

Lepras
2010-10-14, 23:40
Ta eaa innan o vassle efter ;) och ät ordentligt resten av dygnet.

koffein_beroende
2010-10-14, 23:41
Ta eaa innan o vassle efter ;) och ät ordentligt resten av dygnet.

Får jag fråga varför du rekommenderar vassle efter? Ren nyfikenhet alltså.

Lepras
2010-10-14, 23:51
Får jag fråga varför du rekommenderar vassle efter? Ren nyfikenhet alltså.

För att han vill få upp proteinintaget+att det spelar inge roll om man tar bcaa,eaa,vassle--har blivit så överhypat här på kolo..Its the new thing!!
Om man inte är 100% opti resten av timmarna,dagarna,veckorna,åren runt sin kost o träning..varför är det då så extremt viktigt att få i sig 6g eaa runt sin 1 timmas styrketräning :D

Hoppas du inte misstolkar mig som dryg..:) bara skriver vad ja tänker när ja ser nybörjare (inte någon spec) som skriver hur viktigt det är med eaa,bcaa..folk klarade sig rätt bra utan dem kostillskotten innan dom blev hypade för ca 3 år sen ;)


Hoppas du fick ut något av att läsa denna text :thumbup:

koffein_beroende
2010-10-15, 00:45
För att han vill få upp proteinintaget+att det spelar inge roll om man tar bcaa,eaa,vassle--har blivit så överhypat här på kolo..Its the new thing!!
Om man inte är 100% opti resten av timmarna,dagarna,veckorna,åren runt sin kost o träning..varför är det då så extremt viktigt att få i sig 6g eaa runt sin 1 timmas styrketräning :D

Hoppas du inte misstolkar mig som dryg..:) bara skriver vad ja tänker när ja ser nybörjare (inte någon spec) som skriver hur viktigt det är med eaa,bcaa..folk klarade sig rätt bra utan dem kostillskotten innan dom blev hypade för ca 3 år sen ;)


Hoppas du fick ut något av att läsa denna text :thumbup:

Okej, förstår hur du tänker. tycker det är kul att se saker från andras perspektiv också. + att vassle är fan så mycket godare än EAA/BCAA. Tolkar dig inte alls som dryg, behöver du inte oroa dig för.:thumbup:

Scratch89
2010-10-15, 07:00
Jag dricker också vassle efteråt, men det är precis som Lepras säger för att jag har svårt att få i mig tillräckligt med protein under dagen.

Baz
2010-10-15, 07:16
Det skulle nog underlätta om du också berättade om vilka mål du äter också.

Vad jag förstått så ska vasslet ta ut EAA'ts effekt så antingen eller är väll det som gäller.
Det finns en bra tråd om EAA för mer info.

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=4640441#post4640441
There you go.:)

Ja, det är klart. Men jag kan säga att jag äter 2-3 gånger om dagen ganska stora måltider, men jag är nästan helt säker på att jag _inte_ får i mig den proteinmängd som behövs!
Äter dessutom inga mellanmål etc, så därför är det ännu svårare att tro att jag får i mig rätt proteinmängd, varav därför jag undrar om jag ska ta vassle _och_ EAA.

//Sebastian

PeterPoPS
2010-10-15, 08:11
Ja, det är klart. Men jag kan säga att jag äter 2-3 gånger om dagen ganska stora måltider, men jag är nästan helt säker på att jag _inte_ får i mig den proteinmängd som behövs!
Äter dessutom inga mellanmål etc, så därför är det ännu svårare att tro att jag får i mig rätt proteinmängd, varav därför jag undrar om jag ska ta vassle _och_ EAA.

//Sebastian

Hur mycket av varje produkt häller du i dig efter gymmet? Som jag förstår det så kan inte kroppen tillgodoräkna sig hur mycket "snabba" proteiner som helst.
Om du bara är ute efter antalet proteiner så kan du tex blanda dubbel Whey å dricka hälften direkt efter träningen å sen resten en timme efter träningen tex. Eller ta EAA:t direkt efter träningen och sen dricka Wheydrinken en timme senare.

Baz
2010-10-15, 08:13
Hur mycket av varje produkt häller du i dig efter gymmet? Som jag förstår det så kan inte kroppen tillgodoräkna sig hur mycket "snabba" proteiner som helst.
Om du bara är ute efter antalet proteiner så kan du tex blanda dubbel Whey å dricka hälften direkt efter träningen å sen resten en timme efter träningen tex. Eller ta EAA:t direkt efter träningen och sen dricka Wheydrinken en timme senare.

För tillfället tar jag endast 10g EAA före och efter träning! (:

//Sebastian

ChrisDEFC
2010-10-15, 15:17
För tillfället tar jag endast 10g EAA före och efter träning! (:

//Sebastian

Fortsätt med det och dra en-två proteindrinkar extra som mellanmål/kvällsmål. Det är mitt tips. Vassle är hyfsat billigt och ett lättvindligt sätt att få upp proteinintaget.

Är du dessutom ute efter viktökning och inte alltid äter direkt efter passet så kan ju Gainer vara en variant. EAA före och Gainer.

Endorah
2010-10-15, 15:40
Jag tar EAA innan och vassle efter av två orsaker. Först för att få mer protein över dagen, och sen pga ekonomiska själ.