handdator

Visa fullständig version : Akut effekt av användandet av elastiska band vid knäböjningar


King Grub
2010-10-14, 12:55
The use of elastic bands in resistance training has been reported to be effective in increasing performance-related parameters such as power, rate of force development (RFD), and velocity. The purpose of this study was to assess the following measures during the free-weight back squat exercise with and without elastic bands: peak and mean velocity in the eccentric and concentric phases (PV-E, PV-C, MV-E, MV-C), peak force (PF), peak power in the concentric phase, and RFD immediately before and after the zero-velocity point and in the concentric phase (RFDC). Twenty trained male volunteers (age = 26.0 ± 4.4 years) performed 3 sets of 3 repetitions of squats (at 55% one repetition maximum [1RM]) on 2 separate days: 1 day without bands and the other with bands in a randomized order. The added band force equaled 20% of the subjects' 55% 1RM. Two independent force platforms collected ground reaction force data, and a 9-camera motion capture system was used for displacement measurements. The results showed that PV-E and RFDC were significantly (p < 0.05) greater with the use of bands, whereas PV-C and MV-C were greater without bands. There were no differences in any other variables. These results indicate that there may be benefits to performing squats with elastic bands in terms of RFD. Practitioners concerned with improving RFD may want to consider incorporating this easily implemented training variation.

J Strength Cond Res. 2010 Oct 9. Acute Effects of Elastic Bands during the Free-Weight Barbell Back Squat Exercise on Velocity, Power, and Force Production.

KniveN
2010-10-14, 14:15
RFD = Hastighet på kraftutvecklingen = Explosivitet? :)

Fliptones
2010-10-14, 14:28
Intressant!

Kan någon förklara för en noob.. vad menas med dessa elastiska band?
Var ska de fästas liksom? :)

z_bumbi
2010-10-14, 14:35
Banden ser ut som vanliga gummiband bara mycket längre och grövre. I det här fallet så har de nog fäst dem i golvnivå och sen runt stången men man kan även fästa dem uppifrån för att få en annan effekt på stången.

Fliptones
2010-10-14, 14:37
Ok. Jag har tränat på en hel del olika gym, men aldrig stött på såna här gummiband. Finns det i era gym?

Ska man visa studien o be dom köpa in måntro? Heh..

z_bumbi
2010-10-14, 14:44
Ok. Jag har tränat på en hel del olika gym, men aldrig stött på såna här gummiband. Finns det i era gym?

Ska man visa studien o be dom köpa in måntro? Heh..

Gummibanden är lite känsliga för slitage och de brukar inte finnas för allmänt bruk men vissa gym har för de som tränar styrkelyft eller någon annan idrott.
För allmänt bruk finns det ibland kedjor som har en liknande effekt (i alla fall som att spänna banden från golvet).
I övrigt så får man köpa egna band.

Fliptones
2010-10-14, 14:59
Tack för det bumbi! Nu känns allt bra mkt klarare. :)

emi23j
2010-10-15, 16:14
det här har väl varit känt ett längre tag?

Men hur som helst intressant med fler studier som bekräftar samma sak.

Jag har själv tränat med dessa band i ca 1 års tid och jag har upplevt att det gett bra resultat. Jag kan defintivt rekommendera att köpa ett par band, det tar träningen till en ny nivå imo!

Gosti123
2010-10-16, 11:54
Var kan man köpa dessa kedjor?

Varför är det bra med dessa kedjor?

Gosti

luderlasse
2010-10-16, 12:17
Var kan man köpa dessa kedjor?

Varför är det bra med dessa kedjor?

Gosti

järnhandel?

hertzman
2010-10-16, 12:22
RFD = Hastighet på kraftutvecklingen = Explosivitet? :)

Nu visar studierna på vad du alltid vetat Kniven... :D Gummibandsmästaren.

z_bumbi
2010-10-16, 12:27
Var kan man köpa dessa kedjor?

Varför är det bra med dessa kedjor?

Gosti

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=88485&highlight=kedjor

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=151546&highlight=kedjor

KniveN
2010-10-18, 04:26
Nu visar studierna på vad du alltid vetat Kniven... :D Gummibandsmästaren.

Ja mitt måtto är ju att allt utom sex blir bättre med gummi.

ARMSTARK
2010-10-18, 10:57
Var kan man köpa dessa kedjor?

Varför är det bra med dessa kedjor?

Gosti

Kedjor har bara en fördel i jämförelse med gummibanden: Det ser coolare ut att träna med dessa. :D

Kedjorna är svindyra och kan bara användas hängande på stången.

Gummibanden är billigare och kan användas både uppifrån och nerifrån beroende på vilken effekt man är ute efter.

tntballe
2010-10-18, 11:30
Kedjor har bara en fördel i jämförelse med gummibanden: Det ser coolare ut att träna med dessa. :D

Kedjorna är svindyra och kan bara användas hängande på stången.

Gummibanden är billigare och kan användas både uppifrån och nerifrån beroende på vilken effekt man är ute efter.

Svindyrt är att ta i, om man nu jämför med annan träningsutrustning än gummiband. Sen vet jag inte hur det är med hållbarhet på gummibanden, men kedjor behöver ju aldrig bytas ut.

s.m.f
2010-10-18, 11:35
Nu är jag säkert bara korkad, men det uppskattade motståndet på banden 20% är det vid böjjens topp, när du står upp, är bandet anpassat så att den inte ger någon ytterligare belastning i bottenläget?

FilipWT
2010-10-18, 13:36
Nu är jag säkert bara korkad, men det uppskattade motståndet på banden 20% är det vid böjjens topp, när du står upp, är bandet anpassat så att den inte ger någon ytterligare belastning i bottenläget?

Ju mer det töjs ut, desto tyngre blir det.

emi23j
2010-10-18, 17:40
Svindyrt är att ta i, om man nu jämför med annan träningsutrustning än gummiband. Sen vet jag inte hur det är med hållbarhet på gummibanden, men kedjor behöver ju aldrig bytas ut.

Gummibanden nöts faktiskt ganska fort. Man bör nog byta 1 gång om året om man använder dem ofta. De ger ju dock effekt även om de är lite slitna. Men man bör försöka använda båda banden lika mycket i såna fall. Jag har oturligt nog råkat använda ett av banden mer av det andra när jag bänkat vilket gjort att det enda bandet är ca 5-10 cm längre än det andra. Det blir lite märkligt när man böjer. Dock så brukar jag använda tyngre band till detta.

z_bumbi
2010-10-18, 17:53
Nu är jag säkert bara korkad, men det uppskattade motståndet på banden 20% är det vid böjjens topp, när du står upp, är bandet anpassat så att den inte ger någon ytterligare belastning i bottenläget?

Om man tittar på vad de jämför så borde det vara något sådant men det är svårt att nolla motståndet helt utan att banden flyttar sig så de hade troligen en viss mindre spänning. Alternativt hade de betydligt bättre grejer för att fästa banden än vad jag har sett.

svedberg1
2010-11-24, 22:35
Är det värt att köpa kedjor för att förbättra sin böj? Någon som har erfarenhet? Är något av en hobbygymmare men älskar böj i alla varianter!

z_bumbi
2010-11-25, 08:55
Är det värt att köpa kedjor för att förbättra sin böj? Någon som har erfarenhet? Är något av en hobbygymmare men älskar böj i alla varianter!

Tycker du det verkar kul så kör på, ev kan du leta upp ett gym som har kedjor och testa några pass.
En stor grej med kedjor och band för de allra flesta är att det blir en omväxling dvs man får tillgång till några fler övningar som påminner om huvudövningen men som trots det inte liknar något man brukar köra.

svedberg1
2010-11-25, 12:50
Tycker du det verkar kul så kör på, ev kan du leta upp ett gym som har kedjor och testa några pass.
En stor grej med kedjor och band för de allra flesta är att det blir en omväxling dvs man får tillgång till några fler övningar som påminner om huvudövningen men som trots det inte liknar något man brukar köra.

Okej, tänkte kanske snickra ihop egna kedjor, men tror jag testar att köpa gummiband först. Några tips på var man kan hitta ett par bra? Vet att man inte får länka, men skicka pm om du har lust :)

z_bumbi
2010-11-25, 13:09
extremepower och powerzite har band.

svedberg1
2010-11-26, 20:45
extremepower och powerzite har band.

Okej, tack!