handdator

Visa fullständig version : Utbildning Näringslära


Cha
2010-10-14, 08:33
Hej, någon som vet bästa stället att utbilda sig på inom Näringslära?

z_bumbi
2010-10-14, 08:40
Vad vill du lära dig?

hultman
2010-10-14, 10:32
Jag har läst kostvetenskap i Uppsala. Tror de flesta utbildningar är relativt lika. Mestadels generell aftonbladetkunskap, förutom den grundläggande kemin och fysiologin.

RandomC
2010-10-14, 13:06
Beror väl lite på vad du vill lära dig/utbilda dig till. Nutritionistlinjen vid stockholms universitet har känts bra för mig. Betydligt större fokus på just näringslära jämfört med t.ex dietist eller kostvetarprogrammet. Mycket biokemi, fysiologi och biologi.

Cha
2010-10-15, 09:10
Det jag är ute efter är att lära mig hur kroppen hanterar protein, kolhydrater och andra intagsämnen. Eftersom jag tänkt utbilda mig till personlig tränare vill jag gärna kunna näringslära främst i samband med träning. Hur man ska äta vid deff resp. bulk osv.

Scratch89
2010-10-15, 09:25
Fast det där är egentligen ingenting du lär dig på en seriös näringslärautbildning. Som andra redan varit inne på, så är "riktig" näringslära i princip bara askrånglig biokemi. "X gram av y"-kunskapen är tämligen värdelös och det kan du lära dig genom att bara läsa en populärvetenskaplig bok inom ämnet. Näringslära för högskolan är en bra förstabok om du har gymnasiekemikompetens. King Grub brukar rekommendera en annan bok också, på engelska, som jag bara ögnat igenom men verkar riktigt bra.

z_bumbi
2010-10-15, 10:14
Om man räknar det som seriöst eller inte är väl upp till var och en men näringslära för mig omfattar också hur och varför man äter vid olika situationer. En dietistutbildning sysslar t ex både med kemin och med att ta reda på varför och hur.
Själv har jag läst en del folkhälsovetenskap med kostinriktning där man inte går in på djupet om exakta mekanismer men där en vanlig student med hjälp av ett eget intresse och lite bredvidläsning i alla fall inte är helt borta vad gäller kosten för tränande. Vi hade t ex den redan nämnda Näringslära för högskolan som kurslitteratur i en minst en av kurserna och det gav mig också tillfälle att repetera boken utöver vad jag var tvungen att läsa för själva kursen.

Om man sen faktiskt behöver läsa på högskolan eller inte avgörs delvis också vad man redan kan och exakt var man tänker sig att jobba. Som PT/tränare/instruktör på ett vanlig gym så funkar antagligen en vanlig kortare kostrådgivareutbildning fortfarande ganska bra några år framöver men då får man självklart se till att plugga in det hela vid sidan av då man omöjligt kan lära sig ens grunderna på några veckor. Även om man läser kost på a och b nivå på högskolan så måste man läsa en hel del på egen hand för att enligt mig kunna vara något så när allsidig men då har man fördelen av att ha en bredare grund att hänga upp det hela på. Fördelen med högskolan är också att man har något att visa upp om man söker andra jobb än PT/tränare/instruktör.