handdator

Visa fullständig version : Tränande ungdom som vill träffa dietist


Malin Ö
2010-10-13, 21:02
Hej!
Jag är 17 år, bor i stockholm och tränar ganska mycket (ca 12 timmar/vecka), framför allt är det simning som gäller men även en del annat.
Jag vet verkligen inte hur mycket och av vad jag bör äta, så därför vill jag träffa en dietist.
Detta även för att jag 1 timme efter maten är jätte hungrig igen.
Så jag undrar om någon har ett tips om hur jag kan få tag i en dietist som även kan det här med träning och sport kombinerat med mat.

Apos78
2010-10-13, 21:05
Vet inte om en dietist är det rätta. För det första är det sällan vanligt att ta in remisser på i övrigt friska tränande personer. Sen är inte dietisten per automatik duktig på just kost och idrott. Men hör dig gärna för.

Malin Ö
2010-10-13, 21:14
Men vem kan då hjälpa mig???
Jag kan absolut ingenting om mat.
Hur mycket protein och kolhydrater mm jag behöver få i mig...

Skrib
2010-10-13, 21:23
Finns riktigt mycket matnyttigt att läsa här på kolo, kolla runt, var nyfiken.

Jag tycker du ska börja med att lägga dig på 2g protein / kroppsviktkg varje dag.

cero
2010-10-13, 21:29
Vad har du för mål med din träning?

Scratch89
2010-10-13, 21:41
Det finns egentligen ingen anledning att avvika från de generella kostråden. Tränar man mycket har man ju större utrymme att äta lite friare och onyttigare, men i det stora hlea tycker jag att råden är bra.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Matcirkeln-och-tallriksmoddellen/

Problemet uppstår väl om du har svårt att få i dig tillräckligt med mat. Att äta mer fett eller bara mer energitätt kan hjälpa, samma sak med att äta oftare. Jag har haft vänner som ätit mest hela tiden för att de har tröttnat på att bli så mätta av brakmåltider.

Sverker
2010-10-14, 05:57
Hej!
Jag är 17 år, bor i stockholm och tränar ganska mycket (ca 12 timmar/vecka), framför allt är det simning som gäller men även en del annat.
Jag vet verkligen inte hur mycket och av vad jag bör äta, så därför vill jag träffa en dietist.
Detta även för att jag 1 timme efter maten är jätte hungrig igen.
Så jag undrar om någon har ett tips om hur jag kan få tag i en dietist som även kan det här med träning och sport kombinerat med mat.

Din simklubb. Våga prata med tränarna.

Ditt problem är inte unikt. När träningsmängden kommer upp mot 10 - 12 timmar / vecka kan det vara svårt att äta tillräckligt.
Simförbundet har annars, säkert, någon dietist som kan hjälpa dig.

William
2010-10-14, 06:10
Hej!
Jag är 17 år, bor i stockholm och tränar ganska mycket (ca 12 timmar/vecka), framför allt är det simning som gäller men även en del annat.
Jag vet verkligen inte hur mycket och av vad jag bör äta, så därför vill jag träffa en dietist.
Detta även för att jag 1 timme efter maten är jätte hungrig igen.
Så jag undrar om någon har ett tips om hur jag kan få tag i en dietist som även kan det här med träning och sport kombinerat med mat.

Kontakta den ansvarige för Riksidrottsförbundets elitstöd (googla)och hör efter. De har olika rådgivare de kan hänvisa till.

z_bumbi
2010-10-14, 08:14
Här finns det mesta man behöver tänka på.
http://www.rf.se/ImageVault/Images/id_49/scope_128/ImageVaultHandler.aspx

Sen tycker jag också att du i första hand bör prata med din tränare, kan han/hon inte hjälpa dig så gissar jag också att klubben som helhet behöver ta hjälp och då kan ni kontakta SISU som ofta har kostrådgivare som håller i utbildningar ute i klubbarna. Även om de inte alltid är direkt inriktade på elitidrott så får ni i alla fall en grund och de vet också troligen var mer direkt hjälp kan fås.

Apos78
2010-10-14, 09:25
Finns riktigt mycket matnyttigt att läsa här på kolo, kolla runt, var nyfiken.


Ta dock inte allt som skrivs som rena sanningar och något som måste följas. Med detta sagt blir det alltså svårt att veta vad som är viktigt respektive helt oviktigt. Men läs absolut gamla och nya trådar men ha ett lite kritiskt öga till vad du läser.

Idrottsnutrition är ett ganska omfattande och invecklat område men det är väldigt sällan det finns några vinster i att ta fasta på alla detaljer. De råd som redan kommit fram i denna tråden är bra och på lagom nivå för de allra flesta. Med ökad kunskap så kommer du också att själv kunna bedöma och prova dig fram till något du tycker passar just dig och din träning.

1684_
2010-10-14, 13:42
Du får helt enkelt säga till vuxna, föräldrar, tränare eller nått att du vill ha hjälp med kosten. I övrigt tycker jag det e BRA att du VILL ha hjälp så de inte blir något sjukt, dvs ätstörning eller sjukdom pga man får i sig dåligt/för lite med näring/kcal.

Malin Ö
2010-10-15, 12:31
Vad har du för mål med din träning?

Jag vill träna för att bli bättre i simning, då jag tävlar mycket aktivt i det.
Så det är alltså inte för att gå ner i vikt eller så, utan jag vill bygga mer muskler och få bättre kondition.

Malin Ö
2010-10-15, 12:42
Min simklubb är så liten så vi har inte de kontakterna. Därav frågar jag här. Jag mailade simförbundet förut men har inte fått något svar. Så jag har redan pratat med de flesta i min närhet att jag vill ha hjälp.

Jag har just det problemet, att jag inte vet hur jag ska äta för att äta tillräckligt mkt.
Och att jag vill veta hur mycket kalorier, proteiner och kolhydrater mm. just jag behöver.

Crocker
2010-10-15, 13:39
Min simklubb är så liten så vi har inte de kontakterna. Därav frågar jag här. Jag mailade simförbundet förut men har inte fått något svar. Så jag har redan pratat med de flesta i min närhet att jag vill ha hjälp.

Jag har just det problemet, att jag inte vet hur jag ska äta för att äta tillräckligt mkt.
Och att jag vill veta hur mycket kalorier, proteiner och kolhydrater mm. just jag behöver.
Läs länkarna från Scratch, räkna BEE med NEAT.
http://www.nutriand.se/kaloribehov