handdator

Visa fullständig version : Kablar och kamhjul


klassesson
2010-10-13, 18:19
Tjena!

Jag har en liten fråga som jag behöver svar på

Är det någon som vet varför många moderna styrkemaskiner använder ett system av kablar och kamhjul?
Vad är det för fördelar med detta osv. motför allt annat man kan använda sig av.

Tacksam för svar!

limenka
2010-10-13, 18:24
Jag tror kabelgrej-maskin-sakerna är en grej som någon svagis utvecklat i ett desperat försök till att verka starkare.

Lr så fungerar det lite som isolation då man slipper balansera vikterna.

z_bumbi
2010-10-13, 18:36
Kamhjulen styr belastningen så att den t ex mer liknar musklernas styrkekurva och kablarna är delvis för att få kamhjulen att funka. Kablar ger om de går hela vägen ut i handtag inte så mycket mindre balans och stabilisering än att köra med fria vikter så det blir en ganska bra kompromiss. Sen är viktmagasin och kablar dessutom ett väldigt smidigt sätt att kunna justera vikten på.

limenka
2010-10-13, 18:37
Kamhjulen styr belastningen så att den t ex mer liknar musklernas styrkekurva och kablarna är delvis för att få kamhjulen att funka. Kablar ger om de går hela vägen ut i handtag inte så mycket mindre balans och stabilisering än att köra med fria vikter så det blir en ganska bra kompromiss. Sen är viktmagasin och kablar dessutom ett väldigt smidigt sätt att kunna justera vikten på.

Det förklarar inte varför jag kan köra CC-flyes med ca 25% högre vikter än fria:/

z_bumbi
2010-10-13, 18:39
Det förklarar inte varför jag kan köra CC-flyes med ca 25% högre vikter än fria:/

Har du räknat med utväxlingen?

limenka
2010-10-13, 18:44
Har du räknat med utväxlingen?

Så det är underlättandet och inte det jag nämnde tidigare som gör att man kan träna "tyngre"?

z_bumbi
2010-10-13, 18:50
Vikten går ju över två hjul i de flesta CC och det betyder att belastningen inte blir lika tung ute i handtaget som det som står på viktmagasinet men jag har inte jämfört vad som blir "tyngst" efter att man kompenserar med det.

fiskebulle
2010-10-13, 19:53
Borde det inte stå vad det faktiska motståndet blir på kabelmaskinerna..? Eller det kanske har att göra med skrytfaktorn åt gymmens kunder.

Igår curlade jag 80kg i mitt gyms curlmaskin.

fdanell
2010-10-16, 11:53
Standard är väl att det blir hälften så tungt? Pga av utväxlingen flyttar man vikten halva sträckan som handtaget vilket halverar det mekaniska arbetet.

Gorilla
2010-10-16, 12:29
Standard är väl att det blir hälften så tungt? Pga av utväxlingen flyttar man vikten halva sträckan som handtaget vilket halverar det mekaniska arbetet.

Exakt. Fast med lite friktion och grejer också...Men hälften är lagom

dojjan
2010-10-16, 15:17
Det förklarar inte varför jag kan köra CC-flyes med ca 25% högre vikter än fria:/

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e9/Four_pulleys.svg/800px-Four_pulleys.svg.png

Jag antar att din maskin ser ut som något liknande på bild 2.

CoKEmaN
2010-10-16, 16:26
Snygga illustrationer!