handdator

Visa fullständig version : Full djup i böj. Mina knäskålar förflyttade 1.5cm uppåt.


JoeyP
2010-10-13, 15:45
Sådär var hos sjuk gymnasten idag,
han undersökte knäna osv, berättade för honom att jag tränar på gym.

Han kollade på knäna och såg att jag förmodligen sträckt korsbanden men att det allvarliga var att mina knäskålar har förflyttats 1.5 cm UPP.

Han rek absolut INTE knäböj. Dvs fulldjupa knäböj eller knappt knäböj över huvud taget.

Likaså tyckte han absolut inte om marklyft och stångroddar osv.

Han frågade mig varför jag tränar med så tunga vikter.

Så sa jag att jag tränar kroppsbyggning och är ute efter muskelhypertrofi och att jag aldrig fuskar med romen, och har hört att man ska träna med full rom speciellt som nybörjare för att jobba med musklens fulla längd.

Han menade på att man inte ska köra fulldjup i böj och att halvrom är bättre då det avlasta lederna.

Hur som helst så kommer jag inte få träna framsida lår på flera veckor.

Ska stretcha framsida lår liggandes varje dag 3x5 minuter.
Han tyckte det var dumt att jag inte stretchar efter gymmet.

Det här var troligtvis anledningen till att knäskålarna förflyttats.

Ska prata med en kiropraktor och en ortoped om någon dag, kiropraktorn har bla vunnit lucia pokalen, ska se vad han har att säga.

Scratch89
2010-10-13, 15:52
Gjorde du rörlighetstester? Hur pass stel är du i underkroppen? Jag tror precis som kiropraktorn att överdrivet ROM när man är stel är mer negativt än positivt. Full ROM i all ära, men har man inte rörligheten kommer djupet/sträcket att tas ut på fel ställe.

ceejay
2010-10-13, 16:18
sjukgymnaster tycker jag oftast inte här mkt att hänga i julgranen. Att han ens uttalar sig om träning på det sättet han gör visar att han är okunnig.

Tycker du ska träffa någon mer utbildad och kunnig inom idrottsskador etc.
En ortoped kan vara bra.

Control_61
2010-10-13, 16:45
Jag är jävligt tveksam på att djupa böj är orsaken till dina problem, om du inte börjat släppa på tekniken.

Faktum är dock ofrånkomligen att tung styrketräning regelbundet inte lär vara jättebra ur hälsosynpunkt.

Man får försöka lägga upp träningen så att man får ut maximalt utan att riskera skador. Allt jävla hardcore snack är så uttjatat, vill man inte tävla i marklyft och skiter i kolo-status så kan marklyft vara en dålig övning att köra. Likaså kanske man ska tänka igenom ifall knäböj är värt att köra.

JoeyP
2010-10-13, 17:17
Såhär gick besöket till.

Jag kommer dit.
Han ber mig komma in i ett rum där jag får lägga mig på en massage ställ typ.
-Jaha du Joey, berätta, vad har hänt, varför har du problem med knäna.
Jag har tidigare haft problem med ryggen när jag råkade rammla i marklyft.
Vet inte om det påverkat underkroppen då höfterna blev snea pga stelhet i höger korsrygg som drog ihop sig.
Har slutat med marklyft och kör endast dynamiska stångroddar, mycket promenader och ryggresningar för att ge genomblödning så länge tills det läker.
-Allt strul med knäna började med att jag körde uppvärmning i frontböj, djupa. Gick så pass djupt att jag råkade studdsa i bottenläget. Vikten var lätt i förhållande till träningsvikten. Men det var en engångs grej brukar alldrig köra så djupt. Det var iaf där allt började, sen har dem blivit mer trötta och trötta, har kört mycket promenader, och nu på senaste tiden börjat jobba med nya skor och hårt underlag så där gick väl gränsen. Men har aldrig blivit klenare eller något på gymmet, benträningen har gått bra, förutom sista passet då jag fick avbryta pga instabilitet och skakningar.
Var det mycket vikter på?
-Nja asså körde på 40kg, dvs uppvärmning, väldigt lätt jämfört med vad jag bruka träna på.
- Hur mycket vikt brukar du ha på?
- Brukar träna tungt med 100-110kg
Tänkte ba, de kvittar väl vilken vikt??? En lätt vikt för mig kan väl vara en tung vikt för en annan wtf???
- Men varför kör du så tunga benböjjar?
-Jag tränar kroppsbyggning, gymmar, är ute efter hypertrofi i musklerna.
Aha mhm okej.

Sen fick jag lägga mig ner och han började dra och testa knänas rörlighet
Verkade inte ha problem med nånting. Fick inte ont eller så.
Han gjorde menisk test, ledbands test, korsband test osv.
Han menade på att korsbanden kan ha varit utöjda men det verkade inte var så viktigt de va inget han nämnde mer om sen.

Sen fick jag sitta med avslappnade ben helt vanlig hängandes så kännde han på knäskålarna och sa direkt att det var nåt fel på dem. Dem felade 1.5cm. Och det måste fixas annars kommer det ge allvarliga problem framöver.

Pratade mycket med honom om vad jag hört osv typ, då han fråga mig om jag stretchar efter gymmet.

Nej gör jag inte så ofta, har läst mycket om att man inte behöver stretcha så länge man tränar med full rom så länge man inte är extra stel nånstanns, jag tränar ofta bara med simpla basövningar med full rom för att koppla in så mycket muskler som möjligt, tränar alltid med bra teknik och låter aldrig vikten eller repsen påverka min teknik innan jag höjjer vikter på stången. Tränar med full rom för att få den naturliga stretchen och jobba med musklen fulla längd som den är gjord för.

Han tyckte att det var dumt att träna marklyft, stångrodd och sånna övningar då det belasta lederna fruktansvärt mycket. Inte alls populärt.


Jag ba- Men hur ska jag aktivera min korsrygg och träna upp muskelaturen för hypertrofi om jag inte kan träna dem här övningarna? Marklyft är ju en väldigt simpel övning dvs den är väldigt bra om man utför den rätt, det är ju ett marklyft, det använder man ju varje dag när man lyfter upp saker.

Det svarade han inte på utan gick direkt på stångrodd.

Att träna stångrodd såhär som du visa (visar) Det är inte bra för lederna, me där emot kan man avbelasta dem mycket mer genom att stå upprätt.

Han ville jag skulle träna liggande ryggresningar på magen, lätt för uthållighet, inga tunga vikter.

Tänkte omfg skojar han?

Aja iaf det där tar jag med en nypa salt, när jag är frisk igen kommer jag fortsätta med min benträning och stångroddar.

Där emot kommer jag börja stretcha mer.
Imorgon ska jag prata med en kiropraktor som själv vunnit lucia pokalen, så ska jag se vad han har att säga.
Tror nog han kan ge mig ett bättre tips.

Det som retar mig mest är att sjukgymnasten sa till mig att inte träna framsida lår NÅNTING, kommer alltså tappa muskelmassa som fan nu... Jag som kämpat så hårt och ökat jävla fitt liv.

Kendouy
2010-10-13, 17:41
Seriöst, uppsök en annan sjukgymnast. Den där verkar ju knappt ha fått sin legitimation på vettiga grunder.

Stefan J
2010-10-13, 17:50
Det är skillnad på sjukgymnaster och sjukgymnaster. För mina knä/ryggproblem fick jag pillates och allmäna rörlighetsövningar alldeles i början, men sedan när det blev bättre lade sjukgymnasten till ryckböjar/lätta mark och andra styrkeövningar, vissa enbart med egen kroppsvikt, för att slutligen kunna nå målet att kunna träna för fullt igen. Det är lätt att låta sig luras av sjukgymnasters vältalighet, auktoritära utstrålning och så, men alla vet inte vad de pratar om. Uppsök en sjukgymnast med erfarenhet och intresse av riktig idrott.

JoeyP
2010-10-13, 20:20
Det är skillnad på sjukgymnaster och sjukgymnaster. För mina knä/ryggproblem fick jag pillates och allmäna rörlighetsövningar alldeles i början, men sedan när det blev bättre lade sjukgymnasten till ryckböjar/lätta mark och andra styrkeövningar, vissa enbart med egen kroppsvikt, för att slutligen kunna nå målet att kunna träna för fullt igen. Det är lätt att låta sig luras av sjukgymnasters vältalighet, auktoritära utstrålning och så, men alla vet inte vad de pratar om. Uppsök en sjukgymnast med erfarenhet och intresse av riktig idrott.

Ska göra det. Håller med dig.

Seriöst, uppsök en annan sjukgymnast. Den där verkar ju knappt ha fått sin legitimation på vettiga grunder.

Tror han är bra på sitt sätt, men tror han är från gammla skolan, han har varit aktiv genom att hjälpa många fotboll spelare osv. Men som du säger så är han ju lite väl strikt och ej påläst när de gäller gymträning osv.

ceejay
2010-10-13, 20:28
Blir smått irriterad när jag läser om besöket haha. Hoppas du lyckas bättre med nästa person!

Yes
2010-10-13, 20:40
Som jag förstått det kan stela ledband dra i patellan så den inte löper ordentligt i skåran i lårbenet(patellan ska löpa längs en skåra så den följer med och skyddar leden när knät böjs; åker den ur led är det ajajaj - beroende på olika saker, som medfödda fel(inte tillräckligt djup skåra eller att lårbenet och underbenet inte är vridna helt rätt), knas med ledbanden eller skador kan patellan löpa dåligt eller gå ur led).

Jag vet inte hur det behandlas bäst, annat än att vila är en bra idé, men jag förstår inte hur stretching skulle vara bra om djupa knäböj inte är det - rimligen borde djupa knäböj stretcha ledbanden. Fast det är endast min amatörmässiga reflektion.

Hursomhelst dissar han knäböj, vilket gör att du inte kan lita på honom och du borde genast uppsöka någon rättrogen och kompetent.

tntballe
2010-10-13, 20:45
hursomhelst dissar han knäböj, vilket gör att du inte kan lita på honom och du borde genast uppsöka någon rättrogen och kompetent.

+1

hejhopp79
2010-10-13, 20:47
Humm...

Sjukgymnasten jag besökte för ryggproblem rekommenderade just marklyft och knäböj som övningar och visade exakt hur de skulle göras.

Control_61
2010-10-13, 20:58
+1


-10


Big nono

Matsa
2010-10-13, 21:03
Den sjukgymnast som du besökte är säkert duktig på vissa saker men uppenbarligen inte inom de områden som du behöver, leta vidare och ge dig inte innan du hittar någon som kan ge dig bra hjälp. Tyvärr så är det ofta så med sjukgymnaster (och inte bara sjukgymnaster utan även kiropraktorer, naprapater etc.) att de har vissa saker de jobbar mycket med och således blir bra på det på bekostnad av andra områden. De räcker helt enkelt inte till för att vara duktiga på allt eftersom det är ett ganska stort område att jobba inom. Detta är inte nödvändigtvis något problem, om jag har ont så går jag nog hellre till någon som är mycket duktig på just det området än någon som är ganska duktig på allt. Det kan dock bli ett problem om sjukgymnasten saknar självinsikt och hellre kommer med mer eller mindre odugliga tips i stället för att hjälpa patienten att komma till någon som kan ge bättre hjälp.

+1 på det som Stefan J skrev.

Yes
2010-10-13, 21:08
-10


Big nono
Med din avatar borde man inte få skriva sådär.

(Bara för att förtydliga menar jag inte att han borde uppsöka någon som rekomenderar honom att fortsätta med böj just nu, men jag hade iaf inte litat på någon som principiellt verkar vara emot att köra tunga böjar)

JoeyP
2010-10-13, 21:17
Ska prata med en kille som har riktigt bra erfarenhet inom kroppsbyggning.
En person som vunnit Lucia pokalen och är utbildad naparat, kiropraktor lär vara rätt hjälp för mig.
HEEEELVETE OCKSÅ
KLART JAG BORDE KUNNA FÅ TRÄNA NÅN ÖVNING FÖR FRAMSIDA LÅR?

Benpress???
Iaf benspark???
Sittande benpress??? Nånting förfan...

Kan inte göra ett skit nu, man kan ju inte deffa utan att träna benen, kroppen kommer käka sönder dem. Kuuuuuuuuuuk.

goj739
2010-10-13, 21:24
Ta ett djupt andetag och inse att det finns andra saker i livet än dina framsidor.

Allvarligt talat. Lugna dig. Dina ben försvinner inte på någon vecka. Ditt liv går inte under.

JoeyP
2010-10-13, 21:26
Ta ett djupt andetag och inse att det finns andra saker i livet än dina framsidor.

Allvarligt talat. Lugna dig. Dina ben försvinner inte på någon vecka. Ditt liv går inte under.

Någon vecka? 6-8veckor?!
Hade planerat att fixa min form på 6veckor :( *cry*
Går inte nu.

SKA DISCO GYMMA!! BICEPS TRICEPS 24/7 DÖÖÖÖÖÖÖÖ LOVE DISCO GYM WOHO HERE WE GOO STORK BEN!!!
- NÄMEN TJENARE STORK BENEN LÄGET??
- PTJAA DUGER, *kiss bicesp*

Control_61
2010-10-13, 21:32
Med din avatar borde man inte få skriva sådär.

(Bara för att förtydliga menar jag inte att han borde uppsöka någon som rekomenderar honom att fortsätta med böj just nu, men jag hade iaf inte litat på någon som principiellt verkar vara emot att köra tunga böjar)


Jag personligen tränar tyngdlyftning och kör djupa knäböj/frontböj flera gånger/vecka. Det är eftersom jag tycker det "är värt det".

Jag tror dock inte att knäböj botar cancer som många andra verkar göra. Skaderisken är förhöjd i en sådan övning, är det värt det? Inte vet jag.

Matsa
2010-10-13, 22:10
HEEEELVETE OCKSÅ
KLART JAG BORDE KUNNA FÅ TRÄNA NÅN ÖVNING FÖR FRAMSIDA LÅR?

Jag har ju ingen aning om hur allvarlig din skada är men du kanske borde ta det lugnt en stund tills du vet vad som är ok att göra, vore ju synd att förvandla de där 6-8 veckorna till ett halvår pga otålighet! Men visst, det är svårt att hålla sig i skinnet, jag vet det.

Här är några varianter på en övning som du förmodligen inte kommer att bygga så värst mycket massa utav men det är en trevlig rehabövning och om du klarar att göra den smärtfritt så kanske det hjälper dig att komma igen snabbare. Kan faktiskt få den att kännas riktigt bra i framsida och särskilt tårdroppen. Var nu bara försiktig för helvete.

fZYIMSpZNZo

JoeyP
2010-10-13, 22:21
Jag har ju ingen aning om hur allvarlig din skada är men du kanske borde ta det lugnt en stund tills du vet vad som är ok att göra, vore ju synd att förvandla de där 6-8 veckorna till ett halvår pga otålighet! Men visst, det är svårt att hålla sig i skinnet, jag vet det.


Enligt honom kunde det bli riktigt allvarligt om det inte åtgärdades nu.
Självklart kommer jag ta det lugnt så pass mkt vett har jag i huvudet.
Riktigt riktigt riktigt tråkigt bara!

Tack för utube klippet! Ska kolla runt med lite extra folk och se vad dem har att säga! Vore gött om man iaf kunde kör någon övning!
Men får hoppas på rejält muskelminne sen när man börjar igen!
Får hoppas på att kroppen har något sparat i minnet! Men vem vill komma ihåg DEADLY SQUATS ...

Just benen har jag kämpat som fan för. Kört mina jävla tunga frontböjjar och fan vet allt. Och är det här tacken!? TACKEN FÖR DEN JOBBIGASTE ÖVNINGEN AV ALLA????

Folk kommer säkert reta mig.
- Ahahaha där kommer han, stork killen, med quadriceps som mina underarmar AAA AHAHAHA vicke noooob, HÖRDE NI DE GRABBAR, STORK BENS KILLEN.
Disco bög! DISCO BÖG!

Inte nog med det! Jag kan inte ens dansa pga skadan! JAG ÄR INGEN DISCO KILLE :( Joeyp har blivit den som alla viskar om!

- Psst haha varför har han alltid byxor på sig vågar han inte visa sina fågelben hahaha, går där och kö stångcurl med samma vikter som i benböj noob nobbb!!!! DÖÖ DÖÖÖD ÅT NOOBENNN

Matsa
2010-10-13, 22:40
Enligt honom kunde det bli riktigt allvarligt om det inte åtgärdades nu.
Självklart kommer jag ta det lugnt så pass mkt vett har jag i huvudet.
Riktigt riktigt riktigt tråkigt bara!

Var inte meningen att dumförklara dig, jag vet bara att oavsett hur mycket vett man har i huvudet så kan det brinna i proppskåpet ibland när man blir tillräckligt otålig eller frustrerad. Finns ju t.ex folk som själva jobbar med att behandla skador som glömmer bort att leva som de lär när det gäller dem själva.

Man tappar inte så jättemycket på ett par veckor heller, inte ens på ett par månader. Det suger oftast när man börjar igen och känner sig skitklen men det går riktigt fort att komma tillbaka när man väl har kommit igång. Hoppas att det fixar sig för dig snabbt och smärtfritt.

JoeyP
2010-10-13, 23:39
Var inte meningen att dumförklara dig, jag vet bara att oavsett hur mycket vett man har i huvudet så kan det brinna i proppskåpet ibland när man blir tillräckligt otålig eller frustrerad. Finns ju t.ex folk som själva jobbar med att behandla skador som glömmer bort att leva som de lär när det gäller dem själva.

Man tappar inte så jättemycket på ett par veckor heller, inte ens på ett par månader. Det suger oftast när man börjar igen och känner sig skitklen men det går riktigt fort att komma tillbaka när man väl har kommit igång. Hoppas att det fixar sig för dig snabbt och smärtfritt.

Nejdå tog inte det som någon dumförklaring Matsa!
Tack för ditt stöd, det gav mig motivation att försöka fixa det här nu och fokusera på att bli bra.
Jag vet själv att det kommer tillbaka fort. Har haft uppehåll tidigare på över 6månader... Så jag vet.
Men det är tråkigt. För det är alltid nåt i vägen för mig.

Likaså när jag spelade fotboll, var duktig, hade bäst kondis osv osv, pang poff kom nåt i vägen, la av med det, och började med kroppsbyggning, och nu verka det med gå åt helvete huh *grr*

But that's just the way it is.

creperiet
2010-10-14, 07:13
Ta det lite lugnt. Skit i kvacksalvaren till att börja med och gör det du kan göra (utan smärta). Gå till någon som kan.

z_bumbi
2010-10-14, 07:38
Är det någon i tråden som undersökt trådstartaren? Om inte så kanske ni bör vänta rejält med att ge tips som kan förvärra ett skadetillstånd! Det brukar kallas för kvacksalveri...
Sjukgymnaster har olika bakgrund men alla kan utföra en rörelseanalys. Att vila framsida lår om man är så extremt orörlig att det påverkar knäskålarna verkar t ex ganska så vettigt och dessutom kanske sjukgymnasten misstänker något annat än bara orörlighet. Vad är det t ex som orsakat orörligheten?
Sen har de självklart olika bakgrund vad gäller styrketräning och olika syn på olika övningar men för att häva de akuta problemen så lutar jag betydligt mot random sjukgymnast än random naprapat eller kiropraktor.

Ta ett djupt andetag och inse att det finns andra saker i livet än dina framsidor.

Allvarligt talat. Lugna dig. Dina ben försvinner inte på någon vecka. Ditt liv går inte under.

+1

Arf Pingvin
2010-10-14, 07:56
Har haft uppehåll tidigare på över 6månader... Så jag vet.
Men det är tråkigt. För det är alltid nåt i vägen för mig.

Likaså när jag spelade fotboll, var duktig, hade bäst kondis osv osv, pang poff kom nåt i vägen, la av med det, och började med kroppsbyggning, och nu verka det med gå åt helvete huh *grr*

But that's just the way it is.

Om du sitter lugnt i båten ett tag ska du se att det förmodligen går att lösa. Du kommer märka att styrketräning på någon slags nivå strax över husmorsgymnastik kommer innebära att man får lära sig en del om hur ens kropp fungerar. Kanske kan man inte köra full jämt. Ibland får man ta omtag och utvärdera situationen. Jag har kört utan en enda bakböj i ett år tidigare. Hela det här året fram till senaste månaden har jag kört rehab för bänkpress. Nu börjar jag komma tillbaks till formen jag hade förra hösten. Mina egna knäböjar har gått från två tunga pass i veckan till nästan helvila sen i somras för att det gör ont här eller där.

that's just the way it is

Det bra med styrketräning är att man kan alltid hålla igång i någon form. Träna runt skador ett tag och komma igen större och starkare.

Yes
2010-10-14, 08:03
Jag personligen tränar tyngdlyftning och kör djupa knäböj/frontböj flera gånger/vecka. Det är eftersom jag tycker det "är värt det".

Jag tror dock inte att knäböj botar cancer som många andra verkar göra. Skaderisken är förhöjd i en sådan övning, är det värt det? Inte vet jag.
Det dumma här är inte att påtala eventuella risker med övningen, eller för den delen undvika övningen när man har problem med knäna. Däremot blir det dumt att tillskriva tunga böjar som direkt orsak, och indirekt peka på tung styrketräning. Vettigt utfört borde det rimligen ha en uppbyggande effekt(indirekt kan ju sedan utförande och träningsupplägg ställa till det, vilket såklart är fullt möjligt att det hänt här).

Jag hade iaf hellre lyssnat på någon med mer erfarenhet av styrketräning. Det är förstås möjligt att det skulle generera exakt samma lösning på problemet, men det kan vara skönt med någon som i varje fall förstår vad man håller på med och inte reagerar med ett; "amagad, träna med tunga vikter!?".

hugok
2010-10-14, 08:38
Om du inte enbart umgås med kroppsbyggare och styrkelyftare kommer ingen reagera på att du får lite mindre ben. Sedan är det ingen större fara heller, muskelminnet är jäkligt underrskattat. När jag fick en spricka i underarmen fick jag helarmsgips i en månad och kunde inte röra armen över huvud taget. Jag förlorade en del massa men ca en månad efter att jag fått börja träna i rehabsyfte igen så var jag tillbaks. En annan sak som är underskattad är vila, det kommer du få nu så att när du börjar köra igen kommer det gå med en jäkla rask takt även efter att du kommit tillbaks till din tidigare massa.

Det är stor skillnad mellan sjukgymnaster, min morsa t ex som är sjukgymnast lät inte mej styrketräna förrän jag fyllde 16 eftersom hon trodde på skiten om att det skulle vara farligt. Hon gillar heller inte att jag kör marklyft och tycker att det är idiotiskt att jag kör tresiffrig vikt vilket jag i stort sett gjort sen jag började med mark. När jag sen fick träffa en sjukgymnast för min rehabilitering blev jag mycket förvånad över hur mycket jag fick lov att göra och jag följde hennes plan slaviskt (nästan i alla fall) och det gick skitbra. Så lyssna på luciakillen och gör som han säger, han är förmodligen vidsynt och duktig på det området som ditt problem angår.

Bluesparv
2010-10-14, 11:00
Jag var borta 3 månader från benträning pga ett inflammerat knä. Visst, det var tråkigt, men sånt är livet. Efter den frånvaron har jag dock blivit starkare och större än jag ens kunde drömma om innan.

Även om många säger att den sjukgymnasten du var hos är "dum i huvudet" så kan han troligen betydligt mer om hur det ser ut för dig och ditt knä än vad övriga här inne vet.

Att chansa på att det inte är nåt allvarligt och fortsätta träna är förmodligen det dummaste du kan göra. Avvakta tills du besökt den andra sjukgymnasten/naprapaten och se vad han säger och ta åt dig av det istället för att sitta och sura för att du har haft oturen att skada dig, det är som sagt var sånt som händer!

Att tro att du får "storkben" för du inte kan träna benen tungt på nån månad eller två (rehabträning blir det nog iaf ska du se) är bara löjligt.

Så försök att se positivt på saker och ting, det kommer bli bättre!

frogmachine
2010-10-14, 12:23
"SKA DISCO GYMMA!! BICEPS TRICEPS 24/7 DÖÖÖÖÖÖÖÖ LOVE DISCO GYM WOHO HERE WE GOO STORK BEN!!!
- NÄMEN TJENARE STORK BENEN LÄGET??
- PTJAA DUGER, *kiss bicesp*"

Chill

Tolkia
2010-10-14, 12:31
Scratch89 och z_bumbi skriver bra inlägg. Läs dem igen.

dupper
2010-10-14, 12:37
Är ju uppenbart att du hittat en sjukgymnast som inte vill gå samma väg som du vill, han vill att du ska jobba för att klara dig utan skador genom ett normalt liv utan tung träning.

Du ska nog hitta någon som förstår och kan hjälpa dig mot dina mål, istället. Kiropraktorn som hade erfarenhet inom BB kan nog vara den personen, han förstår dig nog mycket bättre.

young_george
2010-10-14, 12:41
Fast varför ska man gå till en kiropraktor alls? Jag skulle iaf välja att inte stödja den typen av verksamhet tills det finns bevis för att det fungerar.

Det finns mängder med kunniga idrottsläkare, sjukgymnaster e.t.c. vars verksamhet bygger på medicinsk vetenskap. Gynna dessa istället

JoeyP
2010-10-14, 15:14
UPDATE

Idag pratade jag med en annan kille. Den här killen har som sagt bra erfarenhet av styrketräning då han vunnit lucia pokalen.
Den här killen är utbildad naparat? Kiropraktor? Kommer inte ihåg.
Iaf

Han menade på att jag har överbelastat ledbanden. Genom mina tunga frontböjjar. Har ökat för fort i vikt och ledbanden har inte hunnit med. Kan också bero på tekniken. Att jag kanske helt enkelt kört fel, för fort ner eller nånting. Hur som helst så är ledbanden skadade (uttöjda) och det är det som gör att jag känner mig instabil. När dem är instabila kommer mycker att belastningen föras över på knäskålarna vilket har gjort att dem flyttat på sig.
Låter troligt.
Han menade på att den andra sjukgymnasten (Torbjörn) dvs enligt den här killen kallades han Töjjbjörn då han enligt honom är den ända i världen som kan töjja ut en hjärnblödning, vet inte om det var något kaxig sagt iaf, men precis som om att han Torbjörn överdrivit det hela, och att det inte är många som gillar honom och att det ända han har till lösningar är stretch stretch och stretch.

Han bad mig vila en vecka.
Skippa promenader och shit, cykla istället.
Fortsätt träna baksida lår, när svullnaden i knäet gått ner, börja med försiktiga bensparkar, med 50% minskning av den vanliga vikten. Träna lungt och försiktigt, både i positiva och negativa fasen.

Sen när ledbanden läkt, (det har förmodligen skett en bristning i någon kappillär som gett blödningen) inget speciellt allvarligt utan kan hända många (oftast tonåringar som är för vikt kåta och nybörjare) så är det bara till att köra på försiktigt tills man är tillbaka

Han förstod inte varför jag skulle hålla på stretcha och skit utan det är ju ledbanden som ligger bakom.

Dock höll han med Torbjörn (sjukgymnasten) om att knäböj och sådana övningar ger bra tryck på lederna, man behöver inte köra dem men man kan självklart träna dem då det är bra övningar också, men att man ska vara försiktigt. Inget snack om saken.

Aja, ska göra som båda sagt.
Ska stretcha och köra försiktiga bensparkar framöver tills jag är återställd.

Control_61
2010-10-14, 17:26
Jag har också varit hos din första sjukgymnast, då med ryggproblem för några år sedan. Jag skulle också stretcha.... Det ville inte bli bra förrän jag bytte sjukgymnast.

Tycker också den senaste verkade ha mer koll på sakerna!

Matsa
2010-10-14, 18:05
Är det någon i tråden som undersökt trådstartaren? Om inte så kanske ni bör vänta rejält med att ge tips som kan förvärra ett skadetillstånd! Det brukar kallas för kvacksalveri...
Sjukgymnaster har olika bakgrund men alla kan utföra en rörelseanalys. Att vila framsida lår om man är så extremt orörlig att det påverkar knäskålarna verkar t ex ganska så vettigt och dessutom kanske sjukgymnasten misstänker något annat än bara orörlighet. Vad är det t ex som orsakat orörligheten?
Sen har de självklart olika bakgrund vad gäller styrketräning och olika syn på olika övningar men för att häva de akuta problemen så lutar jag betydligt mot random sjukgymnast än random naprapat eller kiropraktor.


Jättebra inlägg.

Om du sitter lugnt i båten ett tag ska du se att det förmodligen går att lösa. Du kommer märka att styrketräning på någon slags nivå strax över husmorsgymnastik kommer innebära att man får lära sig en del om hur ens kropp fungerar. Kanske kan man inte köra full jämt. Ibland får man ta omtag och utvärdera situationen. Jag har kört utan en enda bakböj i ett år tidigare. Hela det här året fram till senaste månaden har jag kört rehab för bänkpress. Nu börjar jag komma tillbaks till formen jag hade förra hösten. Mina egna knäböjar har gått från två tunga pass i veckan till nästan helvila sen i somras för att det gör ont här eller där.

that's just the way it is

Det bra med styrketräning är att man kan alltid hålla igång i någon form. Träna runt skador ett tag och komma igen större och starkare.

Också ett bra inlägg. Jag tror att en förutsättning för att få ut så mycket som möjligt av sin träning är att hantera skador på rätt sätt. Man kanske måste undvika att göra något en tid men då har man mer tid att ägna åt andra saker, det finns nästan alltid något som man behöver förbättra men har försummat av olika anledningar. Det bästa vore förstås att aldrig bli skadad men om man nu ändå blir det så får man försöka lära sig något av det hela och göra det bästa av situationen.

AronP
2010-10-14, 19:00
Nu har du fått två vitt skilda diagnoser, jag skulle, med tanke på den första diagnosen, uppsöka en tredje person. Är det så att den första personen har hyfsat rätt så låter det väldigt dumt att bara vila en vecka och sen köra på. Se till att få en ordentlig utredning samt uppföljning. Trasiga knän är inget man vill dras med.

Eddie Vedder
2010-10-15, 06:46
Bra att du går till flera och får input från olika håll. Men lite väl oproffessionellt av naprapaten att prata sådär om sjukgymnasten. Sa han verkligen så?

Scratch89
2010-10-15, 06:52
Jag tycker inte att de motsäger varandra, även fast de hade olika lösningar på problemet. Återigen, gjorde du något rörlighetstest?

JoeyP
2010-10-15, 09:35
Jag har också varit hos din första sjukgymnast, då med ryggproblem för några år sedan. Jag skulle också stretcha.... Det ville inte bli bra förrän jag bytte sjukgymnast.
Tycker också den senaste verkade ha mer koll på sakerna!

Okej!
Jag tror han Torbjörn är bra på sitt sätt. Just också då när de gäller knäskador, jag säger inte att han har fel. Jag ska stretcha som han säger osv. Han har jobbat mkt med fotbolls spelare så han kan säkert mkt om just knäskador.
Den senaste killen tyckte bara skadan inte var lika allvarlig, utan att jag helt enkelt skadad ledbanden lite. Behöver bara vila upp dem. Märker redan nu att dem är bättre, (pga börjat stretcha?) eller pga blåmärkena, svullnaden har försvunnit mer för jag vilat? Eller för jag bytt skor? Vet inte.

Nu har du fått två vitt skilda diagnoser, jag skulle, med tanke på den första diagnosen, uppsöka en tredje person. Är det så att den första personen har hyfsat rätt så låter det väldigt dumt att bara vila en vecka och sen köra på. Se till att få en ordentlig utredning samt uppföljning. Trasiga knän är inget man vill dras med.

Men han menar ju inte på att jag ska köra på som vanlig en vecka. Utan jätte lätta bensparkar. Det låter ju bara bra enligt mig. Sen nämnde aldrig sjukgymnasten när jag fick börja träna igen. Han sa typ.
-Inga mer benböjjningar för dig. Endast cykla och promenader.
(Han hade liksom fått inställningen att jag endast tränar benböj typ)
- Dina quadriceps lämnar du i fred, dem ska vila nu. Men träna dina baksida lår. Liggande lårcurl inte sittande.


Bra att du går till flera och får input från olika håll. Men lite väl oproffessionellt av naprapaten att prata sådär om sjukgymnasten. Sa han verkligen så?

Han naparaten är lite speciell.
Väldigt högfärdig. Sträng. Besserwisser typ.
Steroid skada? :D
Ne men jag gillade absolut inte honom första gångerna jag träffa honom. Eller över huvud taget.
Men jag vet att han är duktig och har bra erfarenhet då han själv är skadeansvarig för Värnamo IFK's A lag div1 och själv tränat BB. Så jag gick fram till honom igår på jobbet och berättade.
Först skrattade han och de första han sa,
-Töjjbjörn? Hahah, han är den ända som kan töjja ut en hjärnskada.
(Typ som han mena på att stretchning är lösningen på allt)
Att han inte ens hade fortsatt att gå dit om han var mig.
Helt onödigt. Att jag inte ens behövde stretcha.

Men av eget val ska jag forstätta med stretchningen, och vila quadsen och sen börja med lätta bensparkar. Jag menar det kan ju inte ge mycket mer belastning än vad mitt jobb gör, eller att cykla.

Jag tycker inte att de motsäger varandra, även fast de hade olika lösningar på problemet. Återigen, gjorde du något rörlighetstest?

Vad menar du med rörlighets tester?

Han kollade rörligheten i knäna.
Översträckningen i höger knä var för kort. Dvs hade inte den där "över rotationen" när man har rakt knä på höger sida.
Han kollade även höftböjjarn om den var stel, fick ligga på mage så lyfte han upp benen, det var inget fel på den.
Han såg att jag hade en låsning i ryggen så han knäckte till, men de var allt typ.
Han gjorde även tre menisk test men inget fel på min menisk sa han.

Jag själv tycker han verkar bra och så, verkar ha koll och jag tror båda två har bra erfarenhet, bara att han Torbjörn är mer "försiktigt" eller vad man ska säga.

Jag tycker inte heller dem motsäger varann?
Litar på båda två.
Båda två tyckte skadan kom från knäböjjen.
Dvs när jag råkat studdsa i bottenläget.
Båda två menar att ledbanden är utöjda, eller sa sjukgymnasten korsbanden? Kommer inte ihåg..
Båda två tycker jag ska vila.
Ena tycker jag ska stretcha, den andra tycker stretchningen inte är lösningen på problemet utan det är vila jag behöver.

Jag undrar typ är det bra att stretcha om ledbanden är ut töjda?

Själv tror jag att stretchning är lösningen för att få ner knäskålen.
Detta kan ju varit nånting sen förr också, att knäskålen varit så länge. Sen jag växte och var ung.

Fetknoppen
2010-10-15, 09:59
Sådär var hos sjuk gymnasten idag,
han undersökte knäna osv, berättade för honom att jag tränar på gym.

Han kollade på knäna och såg att jag förmodligen sträckt korsbanden men att det allvarliga var att mina knäskålar har förflyttats 1.5 cm UPP.

Han rek absolut INTE knäböj. Dvs fulldjupa knäböj eller knappt knäböj över huvud taget.

Likaså tyckte han absolut inte om marklyft och stångroddar osv.

Han frågade mig varför jag tränar med så tunga vikter.

Så sa jag att jag tränar kroppsbyggning och är ute efter muskelhypertrofi och att jag aldrig fuskar med romen, och har hört att man ska träna med full rom speciellt som nybörjare för att jobba med musklens fulla längd.

Han menade på att man inte ska köra fulldjup i böj och att halvrom är bättre då det avlasta lederna.

Hur som helst så kommer jag inte få träna framsida lår på flera veckor.

Ska stretcha framsida lår liggandes varje dag 3x5 minuter.
Han tyckte det var dumt att jag inte stretchar efter gymmet.

Det här var troligtvis anledningen till att knäskålarna förflyttats.

Ska prata med en kiropraktor och en ortoped om någon dag, kiropraktorn har bla vunnit lucia pokalen, ska se vad han har att säga.

Den låter inte som att sjukgymnasten gått skola över huvud taget, eller så har du missuppfattat vad han sagt. Inte på något sätt kan träning eller "normal" stretching göra så att knäskålen flyttar sig 1,5 cm uppåt. Sjukgymnasten är sjuk!

Mvh: David, sjukgymnast

AronP
2010-10-15, 10:01
På mig låter det som den ena marginaliserar skadan medan den andra måhända överdriver. Att då följa den marginaliserande personens råd bara för att dom passar dig bättre är dumt. På dig låter det som om att lite vilande från benträning är döden vilket gör att man tror att du ignorerar skadan. Har du inte vilat tidigare under tiden knän strulat? Blev det bra då?

Yes
2010-10-15, 10:02
Joey, jag hade något liknande problem ett tag sen. Fick pissont vid knäskålarna efter lite uppvärmning i frontböj. Det jag slöt mig till var att något knas med ledbanden(inflammation och/eller uttöjning).

Det jag märkte när jag försökte lösa problemet var att stretching bara fick det att kännas värre. Vila var det som gjorde mest nytta, och sen lite rehabträning på det(körde bland annat lite lätta enbenspressar ett tag).

Nu är det här förstås bara min erfarenhet, och det behöver inte alls vara applicerbart på dig, men om problemet är uttöjda ledband ser jag inte riktigt logiken i att stretcha.

Yes
2010-10-15, 10:04
Höll förresten den andra killen med om att knäskålen förflyttat sig?

Timme
2010-10-15, 10:37
Jag personligen tränar tyngdlyftning och kör djupa knäböj/frontböj flera gånger/vecka. Det är eftersom jag tycker det "är värt det".

Jag tror dock inte att knäböj botar cancer som många andra verkar göra. Skaderisken är förhöjd i en sådan övning, är det värt det? Inte vet jag.

Skaderisken är inte hög vid korrekt utförd djup knäböj. Snarare bra för kroppen.

pialia
2010-10-15, 10:43
Skaderisken är inte hög vid korrekt utförd djup knäböj. Snarare bra för kroppen.

Personlig Åsikt? Slutsats baserad på år av studier? Han sa inte skaderisken var hög, utan förhöjd. Jämför man knäböj med andra lindriga benövningar så skulle jag också vilja påstå att det är åtminstone förhöjd skaderisk. Sen om den är hög eller inte är en annan fråga :)

Control_61
2010-10-15, 10:48
Skaderisken är inte hög vid korrekt utförd djup knäböj. Snarare bra för kroppen.

Skaderisken är kanske inte jättehög vid en korrekt utförd knäböj, men hur många utför sina knäböj korrekt?
Jag betvivla inte att knäböjrörelsen är viktig rörelse att behärska, och att det är en förutsättning att vara stark i övningen om man vill bli en duktig styrkelyftare, tyngdlyftare etc.

Men jag ser inte vilka positiva effekter tunga böj har haft på min kropp eller Joeys kropp som inte andra övningar kunnat göra lika bra.

filmjölk
2010-10-15, 10:52
Om knät har ändrat sig pga att du har gått djupt när du tränat knäböj, varför skulle stretchning av framsida lår vara något bra? När du stretchar framsida lår böjs knäleden precis likadant och lika mycket (tom mer) som när du knäböjer.

Gissar att sjukgymnasten visade dig den klassiska framsida-lår stretchen där du håller tag om foten. :/ Gå nånannanstans.

Smml
2010-10-15, 11:00
Skaderisken är kanske inte jättehög vid en korrekt utförd knäböj, men hur många utför sina knäböj korrekt?
Jag betvivla inte att knäböjrörelsen är viktig rörelse att behärska, och att det är en förutsättning att vara stark i övningen om man vill bli en duktig styrkelyftare, tyngdlyftare etc.

Men jag ser inte vilka positiva effekter tunga böj har haft på min kropp eller Joeys kropp som inte andra övningar kunnat göra lika bra.

Jag märker en ganska stor skillnad. Min stabilitet i hela kroppen är avsevärt mycket starkare/bättre nu än förut, jag tror inte att det hade varit så med benspark och benpress.

Control_61
2010-10-15, 11:08
Jag märker en ganska stor skillnad. Min stabilitet i hela kroppen är avsevärt mycket starkare/bättre nu än förut, jag tror inte att det hade varit så med benspark och benpress.

En ganska intetsägande kommentar.

Jag påstår inte att du inte får ut något av att köra knäböj.

Det finns dessutom fler övningar för benen än benpress, benspark och knäböj.

phrack
2010-10-15, 11:33
Du är fortfarande på Boyles lem märker jag Control :naughty:

Smml
2010-10-15, 11:35
En ganska intetsägande kommentar.

Jag påstår inte att du inte får ut något av att köra knäböj.

Det finns dessutom fler övningar för benen än benpress, benspark och knäböj.

Har jag sagt att du har sagt det?

Jag sa bara att JAG märker en stor skillnad på MIG efter att ha kört mycket knäböj. Du sa "Men jag ser inte vilka positiva effekter tunga böj har haft på min kropp eller Joeys kropp som inte andra övningar kunnat göra lika bra."

Jag tycker iaf att en stabilare kropp är en rätt positiv effekt, hur skulle jag annars ha byggt upp den menar du?

dellan
2010-10-15, 11:51
Inte att glömma är att om man har dålig rörlighet i någon av de berörda lederna eller har en tydlig muskelsvaghet i någon av de muskler som jobbar kan knäböj vara skadligt. Precis som alla andra övningar.
Möjligtvis inte kickbacks i kabel...

Lillleif
2010-10-15, 12:29
Jag märker en ganska stor skillnad. Min stabilitet i hela kroppen är avsevärt mycket starkare/bättre nu än förut, jag tror inte att det hade varit så med benspark och benpress.

+1

Stabiliteten man får från basövningarna märks inte minst om man pysslar med lagsport.

Smml
2010-10-15, 12:44
+1

Stabiliteten man får från basövningarna märks inte minst om man pysslar med lagsport.

Borde tillägga att en lång period av mycket och djupa knäböj utan bälte är det som har stärkt min stabilitet. Innan dess använde jag ofta bälte och fick ut mycket mer av det, idag är jag bara lite starkare med bälte.

Control_61
2010-10-15, 13:05
Har jag sagt att du har sagt det?

Jag sa bara att JAG märker en stor skillnad på MIG efter att ha kört mycket knäböj. Du sa "Men jag ser inte vilka positiva effekter tunga böj har haft på min kropp eller Joeys kropp som inte andra övningar kunnat göra lika bra."

Jag tycker iaf att en stabilare kropp är en rätt positiv effekt, hur skulle jag annars ha byggt upp den menar du?

Ska försöka strukturera upp det lite så det blir enklare att förstå:

1. Knäböj utvecklar styrkan på ett bra sätt i många delar av kroppen.

2. Knäböj är inte det enda sättet att utveckla styrkan. Behöver jag förklara detta ytterligare så blir jag ledsen i ögat.


3. Om man är en "average gymmare" så tycker jag man ska ställa sig frågan ifall det är värt det.
Är det faktum att man får "en stabilare kropp"*** tillräckligt för att det ska vara värt att utföra en övning som är
A) Svår att lära sig
B) Har förhöjd skaderisk även om man kan den

Nitrometan
2010-10-15, 13:17
B) Har förhöjd skaderisk även om man kan den
Förhöjd jämfört med vad?

Vad baserar du det på?

Fetknoppen
2010-10-15, 13:48
Förhöjd jämfört med vad?

Vad baserar du det på?

Precis! Och här gäller det att reda ut begreppen ordentligt. Jag har tränat knäböj i 22 år nästan utan uppehåll. Jag har inte fått några bestående skador av knäböj. Däremot vid några tillfällen genom åren ont i patellasenan så att jag inte kunnat träna ordentligt. Dock anser jag att även i dom perioderna är jag ganska frisk jämfört med den övriga befolkningen i samma ålder. Även dom gånger det har gjort ont att knäböja 200kg har jag kunnat göra alla normala vardagliga aktiviteter precis lika bra som dom som tränar andra benövningar, och helt smärtfritt. Att vara skadad när man tränar tungt brukar innebära smärta vid en viss belastning. Jag har endast vid ett fåtal tillfällen haft ont i knäna även i vila. Och om det gör ont på 200kg så är det väl inte hela världen. Det vardagliga livet utsätter mig aldrig för sådana belastningar.

Hurtbulle
2010-10-15, 13:50
Kan bara instämma i en del föregående talare. Det är skillnad på sjukgymnaster och sjukgymnaster, såväl som naprapater, kiropraktorer etc. I dagens vårdsystem har dessutom gränserna för dessa tre professioner blivit alltmer flytande; sjukgymnaster är helt plötsligt experter på mjukdels- och ortopedisk manuell behandling ("knäcka kotor") och naprapater och kiropraktorer kan nuförtiden vara auktoriteter inom träningslära.

Det bästa är att bedöma den enskilda vårdgivaren. Vissa är uppenbart hårt nischade i sitt fack, då har man valet att antingen följa hans/hennes råd till 100% eller gå till någon annan. Annars kommer man bara få dålig bild av yrket och tro att hela yrkeskåren är okunnig.

Lucipha
2010-10-15, 14:21
sjukgymnaster tycker jag oftast inte här mkt att hänga i julgranen. Att han ens uttalar sig om träning på det sättet han gör visar att han är okunnig.

Att man har klarat utbildningen innebär inte automatiskt att man är en bra sjukgymnast tyvärr. Har skräckexempel på vissa fd klasskompisar som snarare blev farligare när de kunde backa upp gamla träningsmyter med lösryckta misstolkade meningar ur kurslitteraturen och visdom från 70talet via den lokala gympinginstruktören.

Hurtbulle
2010-10-15, 14:32
Och vad gäller kiropraktorns smutskastning så är det förmätet att nedvärdera en annan yrkesgrupp. Jag har en rad anekdoter om kiropraktor- tabbar, men det är helt irrelevant för ALLA gör misstag. En ödmjuk inställning och ömsesidig respekt är det enda långsiktiga förhållningssättet.

Control_61
2010-10-15, 15:37
Förhöjd jämfört med vad?

Vad baserar du det på?


Förhöjd jämfört med andra styrkeövningar.

Jag baserar det på att jag själv känner mig "i en utsatt position" när jag kör tunga böjar.

Jag baserar det också på den stora mängd trådar med folk som har problem med övningen. Titta i träningsfilmstråden exempelvis.

Jag baserar det också på att jag träffat flera gamla (ffa) byggare och styrkelyftare vars kroppar på äldre dagar fått igen för gamla tiders synder.

Jag baserar det på de böcker osv. jag läst.

JoeyP
2010-10-15, 15:39
Den låter inte som att sjukgymnasten gått skola över huvud taget, eller så har du missuppfattat vad han sagt. Inte på något sätt kan träning eller "normal" stretching göra så att knäskålen flyttar sig 1,5 cm uppåt. Sjukgymnasten är sjuk!
Mvh: David, sjukgymnast

Okej. Vad kan vara anledningen till att mina knäskålar förflyttat sig 1.5cm?
Det här kan också varit kvar sen jag växte sa han.
Hur som helst så ska det rättas till, och det ska jag göra med stretchning och trycka ner det med ett förband.
Hur rättar man till knäskålarna då? Om dem nu har förflyttats 1.5cm uppåt?

På mig låter det som den ena marginaliserar skadan medan den andra måhända överdriver. Att då följa den marginaliserande personens råd bara för att dom passar dig bättre är dumt. På dig låter det som om att lite vilande från benträning är döden vilket gör att man tror att du ignorerar skadan. Har du inte vilat tidigare under tiden knän strulat? Blev det bra då?

Jag ignorerar inte skadan. Inte nu iaf.
Jag tagit bort alla promenader. Cyklar istället dit jag ska.
Sitter på gymmet. Tränar inte framsida lår.
Stretchar som sjukgymnasten sa jag ska göra.
Vad ska jag mer göra? Jag vet ingenting... Gör bara som folk säger...

Knäna har krånglat i flera veckor innan det blev ett stort problem.
DVS
En dag för flera veckor sen när jag gick och tränade frontböj så körde jag uppvärmning först.
Studdsade i bottenläget med 40kg. Dvs gick för fort ner och vände aldrig av mig själv så studdsade upp igen.
Det känndes obehagligt men ingenting som påverkade passet prestation.
Dagen efter var dem lite ömma på båda in sidorna. Men det försvann fort när jag började gå igen såg ingen svullnad eller något. Men sen dess har dem alltid kännts mer instabila. Dvs efter varje promenad sen dess blev jag mer tröttare än vanligt lite skakig i låren. Men det var inget jag tänkte på, trodde bara jag körde för mycket cardio. När jag vilade från cardion så blev det bättre och ibland kännde jag ingenting efter en promenad.
Benträningen flöt på som vanligt, inga direkta ökningar men inga minskningar heller.
Gick flera veckor i rad med benträning utan problem.
Men sen när jag började jobba hann benen in vila mer än under natten jag sov.
Gick till jobbet, jobbade till eftermiddagen, gick till gymmet, tränade och gick en kvällspromenad till affären. Så efter en veckas jobb var jag helt död i benen men gick och tränade ändå, då var jag tvungen att sitta ner mellan varje böjset men seten känndes bra. Efter andra arbetsveckan var jag ännu mer död i benen, så körde längre uppvärmning det här passet det gick skitbra trots att dem var instabila under passet. (Dvs inget jag tänkte på, hade ändå tänkt vila hela helgen)
Kvällen efter benpasset så kollade jag på låren och såg blåmärken på varje sida.
Veckan fortsatte med jobb, och fyyfaan va trött och skakig i benen hela jävla veckan, slutade med promenaderna efter jobbet för att vila upp mig till benpasset, men det blev inte bättre, gick och skulle träna benen men slutade med att jag avbröt efter tre set långt ifrån träningsvikten.

Joey, jag hade något liknande problem ett tag sen. Fick pissont vid knäskålarna efter lite uppvärmning i frontböj. Det jag slöt mig till var att något knas med ledbanden(inflammation och/eller uttöjning).

Det jag märkte när jag försökte lösa problemet var att stretching bara fick det att kännas värre. Vila var det som gjorde mest nytta, och sen lite rehabträning på det(körde bland annat lite lätta enbenspressar ett tag).

Nu är det här förstås bara min erfarenhet, och det behöver inte alls vara applicerbart på dig, men om problemet är uttöjda ledband ser jag inte riktigt logiken i att stretcha.

Jag har inte ont i knäna vid träning dem är instabila. Precis som symtom på skadade ledband.
Men jag håller med om vad du säger, varför stretcha om dem är uttöjda?

Höll förresten den andra killen med om att knäskålen förflyttat sig?

Han har inte kollat på dem.

Om knät har ändrat sig pga att du har gått djupt när du tränat knäböj, varför skulle stretchning av framsida lår vara något bra? När du stretchar framsida lår böjs knäleden precis likadant och lika mycket (tom mer) som när du knäböjer.

Gissar att sjukgymnasten visade dig den klassiska framsida-lår stretchen där du håller tag om foten. :/ Gå nånannanstans.

Ja. Har också tänkt på det i efterhand ska prata med honom nästa gång jag träffar honom.
Han menade iaf på att framsida lår består av "tre muskler" sidan, droppmusklen, och den i mitten. Det är den i mitten som är viktig, för den sträcker sig från höften och neråt eller nåt fattade inte riktigt, hade brottom till jobbet då en vänninna väntade på mig.

Och vad gäller kiropraktorns smutskastning så är det förmätet att nedvärdera en annan yrkesgrupp. Jag har en rad anekdoter om kiropraktor- tabbar, men det är helt irrelevant för ALLA gör misstag. En ödmjuk inställning och ömsesidig respekt är det enda långsiktiga förhållningssättet.

Precis.

JoeyP
2010-10-15, 15:40
Om knät har ändrat sig pga att du har gått djupt när du tränat knäböj, varför skulle stretchning av framsida lår vara något bra? När du stretchar framsida lår böjs knäleden precis likadant och lika mycket (tom mer) som när du knäböjer.

Gissar att sjukgymnasten visade dig den klassiska framsida-lår stretchen där du håller tag om foten. :/ Gå nånannanstans.

Jag skulle ligga ner på magen och stretcha framsida lår. Ett ben i taget.

JoeyP
2010-10-15, 15:44
Tre dagar med vila nu.
Stretchat i två dagar.
Bytt skor.
Det känns mkt bättre redan. Nu kan jag iaf gå ner till kiosken och trappor utan att benen ska vara totalt utmattade.
Idag kunde jag stå upp och tränar överkroppen, dvs sidolyft osv utan att tappa balansen.

JoeyP
2010-10-15, 16:42
Den låter inte som att sjukgymnasten gått skola över huvud taget, eller så har du missuppfattat vad han sagt. Inte på något sätt kan träning eller "normal" stretching göra så att knäskålen flyttar sig 1,5 cm uppåt. Sjukgymnasten är sjuk!

Mvh: David, sjukgymnast

Varför skulle inte träning kunna göra det?
Träning kan göra att hela knäskålen vrids sönder.
Menisk skador, ledband och korsband kan gå åt helvete pga träning?
Utvecka gärna tack :)

Smml
2010-10-15, 16:47
Ska försöka strukturera upp det lite så det blir enklare att förstå:

1. Knäböj utvecklar styrkan på ett bra sätt i många delar av kroppen.

2. Knäböj är inte det enda sättet att utveckla styrkan. Behöver jag förklara detta ytterligare så blir jag ledsen i ögat.


3. Om man är en "average gymmare" så tycker jag man ska ställa sig frågan ifall det är värt det.
Är det faktum att man får "en stabilare kropp"*** tillräckligt för att det ska vara värt att utföra en övning som är
A) Svår att lära sig
B) Har förhöjd skaderisk även om man kan den

Vilken eminent förklaringsmodell. Jag tror iaf att det är bra att träna knäböj om man har koll på tekniken, kroppen är inte gjord av glas.

Men du kanske kan erkänna dig besegrad av andra talare i tråden.

Control_61
2010-10-15, 17:07
Det som lagt fram har jag redan hört innan. Det är inget nytt.

Tack för att du gillade min eminenta förklaringsmodell, tänkte göra det enklare för dig att förstå vad jag menade. Men tydligen hjälpte inte det heller!

Jag är inte emot knäböj men tycker inte det är svaret på allt heller.

Control_61
2010-10-15, 17:12
Men du kanske kan erkänna dig besegrad av andra talare i tråden.

Seriöst, vilken efterbliven kommentar. Är du 12 eller?

JoeyP
2010-10-15, 17:57
Knäböj är helt klart en bra övning för kroppen, men den sliter också det säger ju sig självt.
Vill man bara ha stora ben fungerar benspark, benpress, hacksquat och annat minst lika bra.
Att böja med tunga vikter tär på kroppen efter ett tag. No shit.

Jag ser knäböj som en bättre val av övning för min del då den tar på fler ställen än bara benen jämfört med benpress.

Sen är det roligare att vara stark i knäböj än benpress.

Rusk
2010-10-15, 20:34
Knäböj är helt klart en bra övning för kroppen, men den sliter också det säger ju sig självt.
Vill man bara ha stora ben fungerar benspark, benpress, hacksquat och annat minst lika bra.
Att böja med tunga vikter tär på kroppen efter ett tag. No shit.

Jag ser knäböj som en bättre val av övning för min del då den tar på fler ställen än bara benen jämfört med benpress.

Sen är det roligare att vara stark i knäböj än benpress.

Visst involverar du mer muskler men dessa går ju även ypperligt att träna separat. Vill man bli bygga muskler så tycker jag man ska ta det säkra framför det osäkra då det tar tillräckligt lång tid att bygga muskler utan evetuella skador.

Matsa
2010-10-15, 21:03
Förhöjd jämfört med andra styrkeövningar.

Jag baserar det på att jag själv känner mig "i en utsatt position" när jag kör tunga böjar.

Jag baserar det också på den stora mängd trådar med folk som har problem med övningen. Titta i träningsfilmstråden exempelvis.

Jag baserar det också på att jag träffat flera gamla (ffa) byggare och styrkelyftare vars kroppar på äldre dagar fått igen för gamla tiders synder.

Jag baserar det på de böcker osv. jag läst.

Man måste beakta individuella skillnader när man gör sådana påståenden. Tung, djup knäböj är en övning som vissa är utmärkt lämpade för att utföra medan den inte alls är lika naturlig för andra. Om man tillhör dem som råkar ha en kropp som passar bra för knäböj så tror jag att det finns få övningar som är bättre att ägna sin tid åt nästan oavsett vad syftet med träningen är. Jag tror inte heller att övningen innebär någon större risk än de flesta andra övningar för den gruppen. Tillhör man dem som kämpar in i det oändliga innan de får till något som påminner om en vettig knäböj eller lätt får ont av övningen, ja då kanske man ska se sig om efter något att ersätta övningen med beroende på vad man tränar för.

Eddie Vedder
2010-10-16, 08:59
Man måste beakta individuella skillnader när man gör sådana påståenden. Tung, djup knäböj är en övning som vissa är utmärkt lämpade för att utföra medan den inte alls är lika naturlig för andra. Om man tillhör dem som råkar ha en kropp som passar bra för knäböj så tror jag att det finns få övningar som är bättre att ägna sin tid åt nästan oavsett vad syftet med träningen är. Jag tror inte heller att övningen innebär någon större risk än de flesta andra övningar för den gruppen. Tillhör man dem som kämpar in i det oändliga innan de får till något som påminner om en vettig knäböj eller lätt får ont av övningen, ja då kanske man ska se sig om efter något att ersätta övningen med beroende på vad man tränar för.

Jag läser ditt inlägg på precis samma sätt som jag läser Control_61's inlägg. Det verkar vara känsloladdad prestige i att go bananas så fort någon är lite diplomatisk i diskussioner om mark och böj.

Control_61 påpekar det självklara, och du också. Grym övning men att kategoriskt säga "knäböj är kungen för alla jämt!:hbang:" är ju att ta i kanske.

Så +1 på dig och +1 på Control_61.

Timme
2010-10-17, 02:44
Personlig Åsikt? Slutsats baserad på år av studier? Han sa inte skaderisken var hög, utan förhöjd. Jämför man knäböj med andra lindriga benövningar så skulle jag också vilja påstå att det är åtminstone förhöjd skaderisk. Sen om den är hög eller inte är en annan fråga :)

Att träna korrekt (djup) knäböj med tung belastning är bara bra för knäna. Det bygger upp muskler och ligament så att knät blir starkare. Det är alltså bättre för knäna att träna knäböj regelbundet än att inte träna alls.

Att knäböj skulle vara minsta skadligt för knäna är bullshit.

Timme
2010-10-17, 02:48
min kropp är inte "bra" för knäböj (långa lårben, passar bättre för mark) men knäböj är ändå skitbra.

Rickard
2010-10-17, 11:47
*rolleyes*
nppzGV1U8y8

Control_61
2010-10-17, 12:12
Vilken klockren video!:D

Carcer
2010-10-18, 00:39
Att träna korrekt (djup) knäböj med tung belastning är bara bra för knäna. Det bygger upp muskler och ligament så att knät blir starkare. Det är alltså bättre för knäna att träna knäböj regelbundet än att inte träna alls.

Att knäböj skulle vara minsta skadligt för knäna är bullshit.

Jag knäckte till ett knä i böj nu för 2 veckor sedan så visst kan man skada sig.
Har fortfarande ont så ska till doktor imorgon och se vad dom säger om det hela.

Three pigs
2010-10-18, 01:25
Vilken apa. Leta efter en sjukgymnast som är sjukt beef istället!

JoeyP
2010-10-18, 18:40
Jag tror ändå det finns hopp hos den här sjukgymnasten.
Det känns bättre efter jag varit hos honom.
Han sträcker ut knäet, i över rotation, så jag stretchar ut det. Efteråt känns knäet som vanligt.
Varje gång jag stretchat som han sagt har det blivit bättre.
Så vad säger ni? Har han rätt trots allt?

Fetknoppen
2010-10-18, 21:05
Okej. Vad kan vara anledningen till att mina knäskålar förflyttat sig 1.5cm?
Det här kan också varit kvar sen jag växte sa han.
Hur som helst så ska det rättas till, och det ska jag göra med stretchning och trycka ner det med ett förband.
Hur rättar man till knäskålarna då? Om dem nu har förflyttats 1.5cm uppåt?

För det första; hur kan sjukgymnasten veta att dina knäskålar har flyttat sig 1,5cm? Jag menar; du har inte träffat honom innan du upptäckte detta och då blir det liksom svårt att med säkerhet säga att just knäböj har fått dina knäskålar att flytta sig 1,5cm.

För det andra; om dina knäskålar pga det våld träningen utgör skulle flytta sig 1,5cm uppåt, hur ont tror du det skulle göra? Jag vågar bestämt säga att även om du gick på morfin skulle smärtan under träning vara så svår att du omöjligen skulle kunna genomföra passen.

För det tredje; om knäskålarna av en eller annan orsak har flyttat sig uppåt så kan du inte komma tillrätta med det annat än genom en operation. Du måste då klippa av knäsenan under knäskålen, ta bort 1,5 cm och sedan sy fast den igen. Att töja ut senan ovanför knäskålen gör inte att senan under knäskålen blir kortare. Möjligen skulle så kunna bli fallet om du går med ett specialförband återstoden av ditt liv. Kort och gott låter inte det här trovärdigt. Min slutsats blir därför att sjukgymnasten antingen har ljugit sig till arbetet genom en falsk utbildning, eller så har du missförstått delar av det han sagt till dig och därför skriver lite tokigt i den här tråden.

JoeyP
2010-10-19, 07:58
För det första; hur kan sjukgymnasten veta att dina knäskålar har flyttat sig 1,5cm? Jag menar; du har inte träffat honom innan du upptäckte detta och då blir det liksom svårt att med säkerhet säga att just knäböj har fått dina knäskålar att flytta sig 1,5cm.

För det andra; om dina knäskålar pga det våld träningen utgör skulle flytta sig 1,5cm uppåt, hur ont tror du det skulle göra? Jag vågar bestämt säga att även om du gick på morfin skulle smärtan under träning vara så svår att du omöjligen skulle kunna genomföra passen.

För det tredje; om knäskålarna av en eller annan orsak har flyttat sig uppåt så kan du inte komma tillrätta med det annat än genom en operation. Du måste då klippa av knäsenan under knäskålen, ta bort 1,5 cm och sedan sy fast den igen. Att töja ut senan ovanför knäskålen gör inte att senan under knäskålen blir kortare. Möjligen skulle så kunna bli fallet om du går med ett specialförband återstoden av ditt liv. Kort och gott låter inte det här trovärdigt. Min slutsats blir därför att sjukgymnasten antingen har ljugit sig till arbetet genom en falsk utbildning, eller så har du missförstått delar av det han sagt till dig och därför skriver lite tokigt i den här tråden.

Okej.
Knäskålarna har förmodligen varit förhöjda länge, det här kan ha varit sen jag växt färdigt.
Allt började iaf sen jag studdsa i bottenläget i frontböj. Det var sen dess knäskålarna började spöka, och jag kännde under studdset att det typ var nånting som töjdes ut. Okej kanske inte 1.5cm, men vi säger några mm? Och sen har det töjts mer och mer pass efter pass, iom att jag alltid har fått vila mer och mer innan benpassen?
Jag verkar inte ha problem med varken ledband, korsband eller menisk.
Vad kan det då vara?
Det känns också bättre när jag varit hos honom och stretchat ut knäet, dvs överotationen.
Det känns också bättre när jag själv stretchat.
Är detta bara en tillfällighet?

Vad tror du kan vara problemet?

Att han ljugit till sig sitt yrkesbevis låter inte speciellt troligt, då han är anställd via kommunen typ?
Dvs - Värnamo Rehab Center.
Mvh Joey

Lucipha
2010-10-19, 09:39
Att han ljugit till sig sitt yrkesbevis låter inte speciellt troligt, då han är anställd via kommunen typ?
Dvs - Värnamo Rehab Center.
Mvh Joey

1: Att vara utbildad är tyvärr ingen garanti att du faktisk är duktig på det du är utbildad till.

2: Att vara kommunanställd är verkligen ingen garanti att du är duktig på ditt yrke.

JoeyP
2010-10-19, 11:06
1: Att vara utbildad är tyvärr ingen garanti att du faktisk är duktig på det du är utbildad till.
2: Att vara kommunanställd är verkligen ingen garanti att du är duktig på ditt yrke.

Okej :D Låter ju inte alls bra det här.

Aja idag ska jag iaf till sjukhuset också. Får hoppas på att någon ortoped undersöker mig.

Undra vad det är för fel på mina knän asså... Helt jävla sjukt det här.

Dem gör inte ont. Men känns instabila. Men enligt sjukgymnasten är dem inte instabila.

Men jag känner ju att dem är det. Har dock inget tecken på instabilitet när jag testat dem.

Mycket märkligt...

Och nej jag tror inte man kan töja ut en sena 1.5cm låter ju sjukt. Men en lite bit iaf.Kanske 0.5cm, han menade iaf på att man kunde töja ut senan 0.5cm på ungefär 2veckor. Men han sa aldrig att man kunde töja dem 1.5cm.

Hoppas på bättre diagnos idag.

ceejay
2010-10-19, 11:31
Det ska ju inte kunna gå bara för att man kör med studs i botten.
bara kika på rob adell
-5DEMTIc2RI

Tolkia
2010-10-19, 12:42
Ju mer TS skriver om sitt sjukgymnastbesök desto osäkrare känner jag mig på vad som egentligen har sagts, och ju svårare tycker jag att det blir att ha en gissning om huruvida han har haft rätt eller fel. Jag tycker att det verkar som om kommunikationen har klickat en hel del, gissningsvis p.g.a. kombinationen av en sjukgymnast som är dålig på att förklara så att patienten fattar och en patient som inte vill höra vad sjukgymnasten säger.

Control_61
2010-10-19, 13:28
Det ska ju inte kunna gå bara för att man kör med studs i botten.
bara kika på rob adell
-5DEMTIc2RI


Man kan inte posta Broz kommentarer och filmer och ta för givet att det går att implementera på alla människor.

Sen tror jag inte heller att en liten studs i bottenläget är särskilt farligt.
Man ska ju försöka bibehålla spänningen i musklerna, men själva studsen är ju bara vaderna och hamstrings som slår ihop?

ceejay
2010-10-19, 14:44
Man kan inte posta Broz kommentarer och filmer och ta för givet att det går att implementera på alla människor.

Sen tror jag inte heller att en liten studs i bottenläget är särskilt farligt.
Man ska ju försöka bibehålla spänningen i musklerna, men själva studsen är ju bara vaderna och hamstrings som slår ihop?

Det gjorde jag inte faktiskt

Jag menar mest att det är väldigt osannolikt att en böj med studs kan orsaka något sådant här unikt. Det är nog snarare någonting annat.

Precis, belastningen blir väl inte särskilt mycket högre på ledband och senor bara för att man studsar?

cero
2010-10-19, 15:06
Det gjorde jag inte faktiskt

Jag menar mest att det är väldigt osannolikt att en böj med studs kan orsaka något sådant här unikt. Det är nog snarare någonting annat.

Precis, belastningen blir väl inte särskilt mycket högre på ledband och senor bara för att man studsar?

Rent spontant känns det ju som att det sliter lite mer när man studsar. Precis som när man bänkar, om man släpper stången när man har låst ut för att sedan explodera längst ned lär det ju inte vara lika skonsamt som om man hade sänkt den långsamt för att sedan vända.

z_bumbi
2010-10-19, 15:37
Precis, belastningen blir väl inte särskilt mycket högre på ledband och senor bara för att man studsar?

En tyngdlyftares vändning med fart är ju något helt annat än att köra med studs men i båda fallen blir belastningen större.

cero
2010-10-19, 15:56
En tyngdlyftares vändning med fart är ju något helt annat än att köra med studs men i båda fallen blir belastningen större.

Vad är skillnaden?

JoeyP
2010-10-19, 16:02
Ju mer TS skriver om sitt sjukgymnastbesök desto osäkrare känner jag mig på vad som egentligen har sagts, och ju svårare tycker jag att det blir att ha en gissning om huruvida han har haft rätt eller fel. Jag tycker att det verkar som om kommunikationen har klickat en hel del, gissningsvis p.g.a. kombinationen av en sjukgymnast som är dålig på att förklara så att patienten fattar och en patient som inte vill höra vad sjukgymnasten säger.

Vadå inte vill höra vad sjukgymnasten säger? Va?

Han sa till mig.
Diagnos
Knäskålar flyttade 1.5cm uppåt.
Saknar överotation i högerbenet.
Vad som orsakat det har vi inte kommit fram till.
Antingen pga träningen, kan vara sen jag växt färdigt. Eller en kombination av allting. Träningen, sen förr, nya jobbet, dåliga skor osv.
Inte att just det studdset gjorde det, men att det kan vara en början av skadan.
Orsak fortfarande okänd.
Men diagnosen är som jag sa. Knäskålar förflyttade, och saknar överotation.
När det här har återställts kommer jag få tillbaka min "stabilitet i knäet"
Eller den normala känslan.
Inget tecken på varken ledbands skador, korsbands skador, eller menisk skador. Det har jag missförstått.

VAR OCKSÅ HOS LÄKAREN IDAG...
FYFAN VILKEN TATTIG SJUKVÅRD VI HAR I SVERIGE

Förklarade precis likadant för henne som jag gjorde för sjukgymnasten.
Hon gjorde exakt samma test som sjukgymnasten, men med MYCKET sämmre teknik.

Hon hette HUSSIEN i efternamn vägde väl in på 43kg orkade knappt lyfta mina ben, och kunde inte prata ren svenska.
Jag skämmdes när jag frågade va efter tredje gången.

-Jag kan inte se någon fel på din knän, jag har gjort alla tester, du svara inte på någon testen.

Jag nämnde också att jag har ett klickljud som uppkom efter den misstänka orsaken (studds i benböj passet) men hon sa att så kan det bli ibland.

Jag har överbelastat knäet bara inget farligt.

Sen nämnde jag att jag faktist varit hos en sjukgymnast som gett mig en helt annan diagnos. Angående över rotationen och förflyttade knäskålar.

- *jorgen* okej, stammJJJJJjjjag vet ingenting om det, JJJjjag ÄÄÄär inte sssså insatt i den.

Jag skulle gärna vilja att en ortoped kollade på knäna. Eller om man kanske kunde röntga dem?

- Det är inte aktuellt att skicka dig till ortoped om dem inte först fått reda på vad det är. Dem måste få diagnos först.

Tänker
Va? Är hon störd i huvudet? Anledningen till att jag vill att en ortoped ska titta på knäna är för att det känns åt helvete i fittknäna och du kan inte hitta nåt fel på dem, därför vore det väl bättre att en ortoped kolla på det som är specialist på knäskador, och kan undersöka saken närmare din jävla grottmänniska fyfan va dryg 150kr för det här och en jobbig cykeltur jävla kärring, döÖÖÖÖöö fyfan va waste of time. *****.

Angående ryggen så var det heller inga problem med den enligt henne utan det kan bli så ibland när man tränar och sträcker sig eller nåt.

Hon nämnde hela tiden smärtstillande, ipren osv. Hon sa till mig ta smärtstillande i 10dagar för att sedan komma tillbaka om det gör ont.

Kan jag vägra smärtstillande? Jag vill inte ta sån jävla skit, vafan har haft ont i ryggen snart 1år, tror hon det går över efter lite smärtstillande i 10dar?

Jag skiter i den jävla kärringen, ska försöka få tag i en privat ortoped nu. Men han svara ju förhelvete aldrig.

tntballe
2010-10-19, 16:12
Vad innebär det att du saknar överrotation?

JoeyP
2010-10-19, 16:13
Vad innebär det att du saknar överrotation?

Jag vet inte vad det heter.

Men när man har benen raka, så ska man kunna böja benet några grader.
Så smalbenet blir som en båge fast bakåt. Om du fattar. Som en banan, fast mkt mindre :D

JoeyP
2010-10-19, 16:20
Det ska ju inte kunna gå bara för att man kör med studs i botten.
bara kika på rob adell


Äsch vafan, lite krökt rygg i mark borde ju inte vara orsaken till min rygg skada.

För den här killen klara sig fint ju
J9TVFxPUZ6E

:D:D

stridis
2010-10-19, 16:27
Äsch vafan, lite krökt rygg i mark borde ju inte vara orsaken till min rygg skada.


Min rygg känns prima. Det finns video någonstans på mitt dötslyft.*flex*

tntballe
2010-10-19, 16:29
Jag vet inte vad det heter.

Men när man har benen raka, så ska man kunna böja benet några grader.
Så smalbenet blir som en båge fast bakåt. Om du fattar. Som en banan, fast mkt mindre :D

Översträckning tror jag det heter.

JoeyP
2010-10-19, 16:32
Min rygg känns prima. Det finns video någonstans på mitt dötslyft.*flex*

Ungefär 40% av sveriges befolkning har problem med ryggen utan att veta om det.

z_bumbi
2010-10-19, 16:51
Vad är skillnaden?

En tyngdlyftare börjar vända rörelsen tidigare och får på sätt en bättre effekt av den snabba rörelseändringen.

cero
2010-10-19, 16:52
Hur gammal är du, Joey?

Tolkia
2010-10-19, 16:56
Vadå inte vill höra vad sjukgymnasten säger? Va?
Ja, det intryck man får av dina inlägg (t.ex. av det faktum att du får ett spel och roidar i versaler när någon säger emot dig) är att du har bestämt dig för att du inte vill höra på något annat öra än att mer djupa, tunga knäböj är lösningen på alla problem och att om du bara fortsätter som vanligt så kommer dina besvär att gå över med tiden. Den som håller med dig lyssnar du på, den som säger emot lyssnar du inte på. Det är väldigt vanligt, särskilt i början av en skadeperiod; man vill inte se att man kanske behöver se över sin träning, vila en period etc. etc. vad det nu kan vara, utan dunkar huvudet i väggen.

JoeyP
2010-10-19, 16:56
Hur gammal är du, Joey?

19 fullmogna år.
Hurså?












:D

JoeyP
2010-10-19, 17:01
Ja, det intryck man får av dina inlägg (t.ex. av det faktum att du får ett spel och roidar i versaler när någon säger emot dig) är att du har bestämt dig för att du inte vill höra på något annat öra än att mer djupa, tunga knäböj är lösningen på alla problem och att om du bara fortsätter som vanligt så kommer dina besvär att gå över med tiden. Den som håller med dig lyssnar du på, den som säger emot lyssnar du inte på. Det är väldigt vanligt, särskilt i början av en skadeperiod; man vill inte se att man kanske behöver se över sin träning, vila en period etc. etc. vad det nu kan vara, utan dunkar huvudet i väggen.

Jo jag lyssnar jätte mycket på vad folk skriver här.
Jag förstår inte riktigt vilket inlägg du syftar på förutom att jag ställer många frågor.
Jag blir förvirrad när ena säger så och en annan säger så. Jag kan ingenting om knäskador, jag lyssnar på min sjukgymnast (som verkar så kunnig) sen när jag kommer hit på forumet så tycker folk han verkar störd i hela huvudet och då blir det jobbigt.
Jag är väldigt tacksam för all hjälp jag har fått. Dvs årsikter osv.
Jag får be om ursäkt om jag har en kaxig attityd men det är inte meningen till någon här. Absolut inte.
Alla åsikter som skrivs här tänker jag över och lyssnar på.

JoeyP
2010-12-14, 21:55
UPDATE

Sådär. Tänkte att uppdatera hur det har gått för mina knän då jag tycker skador/rehab delen på forumet är den delen som är mest död.

Tidigare i tråden
Jag har fått problem med knäna, (vet inte hur) antingen överbelastning på nåt sätt via träningen. Någonting kan ha hänt pga mina frontböjar. Dvs benböjar.
Har en obehaglig känsla i båda knäna. Ett tryck på vänstra knäskål och en form av ostabilitet i båda knäna. Knäna glappar i sidled och viker sig utan förvarning om jag inte spänner låren vid stående tillstånd.
Gick till sjukgymnast som menade på att det var pga förhöjda knäskålar, strama quadriceps och saknar över sträcket i högre knäveck.
Fick råd i att stretcha framsida lår liggandes på mage 3x5 minuter varje dag.
Även gå till rehab lokalen och sträck ut låret över dess raka längd.

Gjort detta i några veckor nu utan några bättre resultat.

IDAG tis den 14/12e efter ett antal veckors försök i att få tag i en välkänd ortoped specialist i stan fick jag äntligen tid! Dvs fick tid idag och har varit där.
Orotpeden vid namn Åke Deiver är 63år och har opererat knän under hela sin karriär, dvs väldigt erfaren och omtyckt.

Jag berättade historien om min aktiva vardag i form av promenader, träning och jobb med hårt underlag.

Även mina besök hos sjukgymnasten (som inte lät populärt i ortopedens öron)

Ortopeden undersökte mina knän. Jag svarade inte på ett ända test, han skojade lite och undrade nästan varför jag var där.

Dock hittade han att knäna glappade i sidled. Och att klickljudet kan kunde få till kan vara pga att nånting (väldigt svårt att säga utan röntgen) kan vara skadat i knät, antingen broskdel, menisk eller något.

Reflexerna som ska aktivera lårmusklen kunde det också vara nånting fel på (kommer inte riktigt ihåg vad han sa) men dvs att om jag inte fokuserar på att stå stabilt så kan mina knän vika sig.

Han tyckte det lät idiotiskt att jag enligt sjukgymnasten ska försöka stretcha ut min knäsena 1.5cm, det är inte ens möjligt att stretcha ut en sena. Det kan vara direkt farligt att hålla på och dra och stretcha så mkt för knäna.

Jag fick remiss till magnet röntgen. Tills vidare ska jag helst inte träna, men det är inte heller helt okej för då kan jag förlora mina muskler. (Han påpekade att jag hade vältränade quadtriceps och att det är bland det viktigaste för att hålla knät stabilt)

Skippa frontböjarna med fulldjup, ska hellre köra benpress och jobba med den korta rörelsen från sträckt knä till lite böjt då det är där det brister.

Tills vidare får jag vänta på röntgen, men ska dissa sjukgymnasten.

Ang det där med att nån liten bit i knät kan vara skadat, dvs menisk eller broskdel osv lät lite skrämmande. Det är sånna små saker som kan leda till större problem i framtiden dvs typ astros. Så får hoppas på att magnetröntgen visar exakt vad problemet ligger.

ceejay
2010-12-14, 22:00
gött. Jag dissade sjukgymnasten om min rygg förut och gick till en ortoped. Helt plötsligt fick jag reda på vad felet var då jag fick en MR-remiss.

Hoppas det går bra

Chaan
2010-12-15, 01:18
Han tyckte det lät idiotiskt att jag enligt sjukgymnasten ska försöka stretcha ut min knäsena 1.5cm, det är inte ens möjligt att stretcha ut en sena.


Men det vill du ju inte, om teorin är att knäskålarna är uppdragna. Däremot kan ju stretching av muskeln göra att det drar mindre i senan.

Nå, jag såg att det var provat, ville bara påpeka att det såg ologiskt ut. Att läkare "är" skapelsens krona är inget nytt.

tsp
2010-12-15, 01:29
Kanske redan är nämnt, men känns det konstigt att hälsosam träning och bodybuilding/SL inte går hand i hand alla gånger? Även om det är sjukt ball å macho att köra atg-böjar så att saliven skvätter, samt att det ger sjukt bra böjröv, så kanske det faktiskt inte är särskilt hälsosamt, egentligen?

ceejay
2010-12-15, 01:32
Kanske redan är nämnt, men känns det konstigt att hälsosam träning och bodybuilding/SL inte går hand i hand alla gånger? Även om det är sjukt ball å macho att köra atg-böjar så att saliven skvätter, samt att det ger sjukt bra böjröv, så kanske det faktiskt inte är särskilt hälsosamt, egentligen?

djupa böjar är bättre än parallella/90graders om man tänker på knähälsan

tsp
2010-12-15, 01:36
djupa böjar är bättre än parallella/90graders om man tänker på knähälsan

okej

Chaan
2010-12-15, 01:43
djupa böjar är bättre än parallella/90graders om man tänker på knähälsan

Beror ju på vad man har problem med. Maxtrycket på meniskerna bör rimligen öka ju djupare du går.

För känsliga patellasenor (fäste inklusive benhinna egentligen) kan djupa böj vara förödande, medans grunda kan gå bra, har jag själv märkt.

JoeyP
2010-12-15, 17:15
Men det vill du ju inte, om teorin är att knäskålarna är uppdragna. Däremot kan ju stretching av muskeln göra att det drar mindre i senan.

Nå, jag såg att det var provat, ville bara påpeka att det såg ologiskt ut. Att läkare "är" skapelsens krona är inget nytt.

Vadå läkare är skapelsens krona är inget nytt?
Jag vet att strama quads kan påverka patella senan, dvs dra i den. Därför många med hopparknä får stretcha väldigt mkt. Men här var det inte frågan om en öm knäskåls sena. Utan att förflytta hela knäskålen :D Kanske redan är nämnt, men känns det konstigt att hälsosam träning och bodybuilding/SL inte går hand i hand alla gånger? Även om det är sjukt ball å macho att köra atg-böjar så att saliven skvätter, samt att det ger sjukt bra böjröv, så kanske det faktiskt inte är särskilt hälsosamt, egentligen?

Ortopeden sa till mig såhär.
Han har operarat många slare och gymkillar osv.
Dem skiner i sina glansdagar när dem leker med tunga vikter men slutar som knä invalider. Styrketräning sliter på knäna, men kan vara väldigt bra i rätt dos. Men det finns ingen anledning att lassa på en jävla massa vikter för att den dosen ska vara tillräcklig.

djupa böjar är bättre än parallella/90graders om man tänker på knähälsan

Det beror nog på individen och i vilken situation man befinner sig i. I min situation var inte djupa böjjar att föredra. Men för en helt frisk är det nog sant.

okej

Beror ju på vad man har problem med. Maxtrycket på meniskerna bör rimligen öka ju djupare du går.

För känsliga patellasenor (fäste inklusive benhinna egentligen) kan djupa böj vara förödande, medans grunda kan gå bra, har jag själv märkt.

+1

callosum
2010-12-16, 17:27
Beror ju på vad man har problem med. Maxtrycket på meniskerna bör rimligen öka ju djupare du går.

För känsliga patellasenor (fäste inklusive benhinna egentligen) kan djupa böj vara förödande, medans grunda kan gå bra, har jag själv märkt.

När jag hade hopparknä kunde jag inte göra grunda böj men väl djupa.