handdator

Visa fullständig version : Kost med mycket mättat fett mer obesogen än kost med mindre mättat fett


King Grub
2010-10-12, 13:02
The present study tested the hypothesis that a saturated fatty acid (SFA)-rich diet is more obesogenic than diets with lower SFA content. In 8 female Sprague-Dawley rats fed a low-SFA canola or a moderate-SFA lard-rich diets at 67% of energy for 26 days, body weight gain, final body weight, obesity index, and food and energy intake were comparable. Twenty-nine rats were fed canola or high-SFA butter-rich diets (67% of energy) or chow for 50 days; then high-fat feeding was followed by ad libitum low-fat feeding (27% of energy) for 28 days and by a food-restricted low-fat diet for 32 days. High-fat feeding resulted in a greater body weight gain (P < .04), final body weight (P < .04), and energy intake (P < .008) in butter-fed rats than in canola- and chow-fed controls, after 26 or 50 days. Ad libitum canola and butter low-fat diets or chow feeding resulted in similar weight change, whereas food-restricted low-fat diets led to comparable weight loss and final weight. Canola-fed animals adjusted their intake based on diet energy density, whereas lard and butter-fed animals failed to do so. Abdominal fat (P = .012) and plasma leptin (P = .005) were higher in chow-fed controls than in canola-fed rats, but comparable with those of butter-fed rats. Prone and resistant phenotypes were detected with high-fat feeding. In conclusion, only feeding the high-SFA butter-rich diet led to obesity development and failure to adjust intake based on the energy density and preserving body fat even after weight loss. The high availability of SFA-rich foods in today's obesogenic environment could contribute to develop and maintain obesity.

Nutr Res. 2010 Sep;30(9):632-43. A highly saturated fat-rich diet is more obesogenic than diets with lower saturated fat content.

dt06mj2
2010-10-12, 13:50
Finns det inte studier som säger motsatsen, som är utförda på människor?

Maod
2010-10-13, 09:03
Jaha, då blir det olja istället för smör i kladdkakan :D

Zorgus
2010-10-13, 09:07
Jaha, då blir det olja istället för smör i kladdkakan :D
Ja, men bara om du bakar kakor till råttor :naughty: Jag fortsätter nog med smöret.

Rumsren
2010-10-13, 20:31
Jaha, då blir det olja istället för smör i kladdkakan :D

Haha! Kan nästan se hur optinojjan sprider sig :D

Sverker
2010-10-14, 05:52
Jag kör med flytande margarin i pepparkaksdegen. Inte så mycket för rapsoljan utan för att degen blir mjukare att knåda.


Bra att veta. Julen är här om två månader.

Raasken
2010-10-14, 15:27
Nu är jag ingen expert på råttor och deras vad dom äter men att mata dem med animaliskt fett är kanske inte opti för en diet som brukar baseras i hög grad på växter etc.?
Kan ha lite att göra med resultaten.

Bozar
2010-10-14, 16:27
HDL under 1? Nej tack. Tror jag fortsätter med mitt smör.

Har ofrivilligt gått ned i vikt sedan jag började med LCHF light så dessa råttor måste vara väldigt inaktiva, binder man fast dem i en stol framför tvn med för att efterlikna vår egen arts soffpotatisar?

MissC
2010-10-14, 20:02
Nu är jag ingen expert på råttor och deras vad dom äter men att mata dem med animaliskt fett är kanske inte opti för en diet som brukar baseras i hög grad på växter etc.?
Kan ha lite att göra med resultaten.
Råttor är inte mer växtätare än människor är, men å andra sidan brukar ju labbråttor ha möjlighet att röra sig betydligt mindre än vad som kan kallas naturligt för en råtta. Eller för en människa.

Och vad åt de utöver fett? Var det inte någon annan studie som visade att kombinationen mättat fett och snabba kolhydrater är typ det värsta man kan äta?