handdator

Visa fullständig version : Frukostätande och kardiometabol risk


King Grub
2010-10-12, 12:56
Background: The long-term effects of skipping breakfast on cardiometabolic health are not well understood.

Objective: The objective was to examine longitudinal associations of breakfast skipping in childhood and adulthood with cardiometabolic risk factors in adulthood.

Design: In 1985, a national sample of 9–15-y-old Australian children reported whether they usually ate breakfast before school. During follow-up in 2004–2006, 2184 participants (26–36 y of age) completed a meal-frequency chart for the previous day. Skipping breakfast was defined as not eating between 0600 and 0900. Participants were classified into 4 groups: skipped breakfast in neither childhood nor adulthood (n = 1359), skipped breakfast only in childhood (n = 224), skipped breakfast only in adulthood (n = 515), and skipped breakfast in both childhood and adulthood (n = 86). Diet quality was assessed, waist circumference was measured, and blood samples were taken after a 12-h fast (n = 1730). Differences in mean waist circumference and blood glucose, insulin, and lipid concentrations were calculated by linear regression.

Results: After adjustment for age, sex, and sociodemographic and lifestyle factors, participants who skipped breakfast in both childhood and adulthood had a larger waist circumference (mean difference: 4.63 cm; 95% CI: 1.72, 7.53 cm) and higher fasting insulin (mean difference: 2.02 mU/L; 95% CI: 0.75, 3.29 mU/L), total cholesterol (mean difference: 0.40 mmol/L; 95% CI: 0.13, 0.68 mmol/L), and LDL cholesterol (mean difference: 0.40 mmol/L; 95% CI: 0.16, 0.64 mmol/L) concentrations than did those who ate breakfast at both time points. Additional adjustments for diet quality and waist circumference attenuated the associations with cardiometabolic variables, but the differences remained significant.

Conclusions: Skipping breakfast over a long period may have detrimental effects on cardiometabolic health. Promoting the benefits of eating breakfast could be a simple and important public health message.

Am J Clin Nutr. 2010 Oct 6. Skipping breakfast: longitudinal associations with cardiometabolic risk factors in the Childhood Determinants of Adult Health Study.

http://www.ajcn.org/cgi/rapidpdf/ajcn.2010.30101v1

Anabolismus
2010-10-12, 13:05
Tack och hej periodisk fasta. Har dock slutat med PF sedan några månader tillbaka.

Crocker
2010-10-12, 13:18
Oh fuck, måste börja äta fruksot igen. :(

Rexxar
2010-10-12, 13:31
Tycker inte att man ska ge upp PF pga. den här studien. Slutsatserna är baserade utifrån vanliga människors resultat, och inte från några opti-nojjare. Om man ska dra alla över en kam så brukar vanliga människor som hoppar över frukosten kompensera det med lite fika innan lunchen. Jämfört med den genomsnittliga PF:aren som brukar ha en liten PWO-meal.

Pintan
2010-10-12, 14:16
Kan det inte vara så att folk som ofta äter frukost är mer "hälsomänniskor" i allmänhet och andra som inte äter frukost oftare är sådana som inte anstränger sig/bryr sig om kosten lika mkt?

Eddie Vedder
2010-10-12, 14:31
Kan det inte vara så att folk som ofta äter frukost är mer "hälsomänniskor" i allmänhet och andra som inte äter frukost oftare är sådana som inte anstränger sig/bryr sig om kosten lika mkt?

Jo absolut. Nu har man ju kontrollerat för "lifestyle factors" men exakt vad det är och hur man kontrollerat är ju svårt att säga.

Körde jag IF skulle jag definitivt fortsätta. Det här är ju studieresultat som visat sig i massor av studier redan. Det råder inga tvivel om att regelbundet frukostätande korrelerar med bättre hälsa på befolkningsnivå.

BobaFett
2010-10-12, 14:40
Hmmm det kanske finns en orsak till varför man alltid har sagt att frukost är den viktigaste måltiden.

Det beror snarare på att folk som inte äter frukost blir vrålhungriga och tar en snickers och godis på jobbet i stället och får i sig en massa kassa kalorier, eller att folk som inte äter frukost hellre tar kaffe och en cigg på morgonen.

Langster
2010-10-12, 14:40
Sen är det ju faktiskt inget som säger att man inte kan äta "frukost", alltså inta mat vid den tidpunkt som samhället anser vara frukost-tid, bara för att man kör PF. Man får sluta äta tidigare på dagen bara.

Jag tror att folk som skippar frukost utan att ha en plan bakom det antagligen är mer stressade än andra, har mer bråttom på morgonen, kanske även sover mindre än andra vilket gör att de försover sig och inte har tid för frukost. Sen kompenseras detta på fel sätt senare på dagen eftersom de är hungriga. Kör man PF så ska man inte direkt vara hungrig på morgonen.

Sen kan man ju diskutera om dagens första mål ändå har en speciell betydelse för vår hälsa och hur lång tid det max får ta från det att man slår upp ögonen till att man äter sin första måltid för att det inte ska vara skadligt. Det låter rätt långsökt att man måste äta högst 30 minuter efter uppvaknandet, annars får man hjärtattack.

Eddie Vedder
2010-10-12, 15:16
Sen är det ju faktiskt inget som säger att man inte kan äta "frukost", alltså inta mat vid den tidpunkt som samhället anser vara frukost-tid, bara för att man kör PF. Man får sluta äta tidigare på dagen bara.

Det är sant fast inte om man diskuterar just den här studien. Här var ju tiden definierad, mellan 6 och 9. Den som med andra ord skjuter på det och kallar sin måltid klockan 12 för "frukost" skulle då ingå i gruppen som skippar frukost.

Här har jag skrivit mer om frukost:

http://traningslara.se/frukostens-betydelse-i-kosten/

Nämnde även lite om det i min senaste BODY-artikel.

Langster
2010-10-12, 15:26
Det är sant fast inte om man diskuterar just den här studien. Här var ju tiden definierad, mellan 6 och 9. Den som med andra ord skjuter på det och kallar sin måltid klockan 12 för "frukost" skulle då ingå i gruppen som skippar frukost.

Här har jag skrivit mer om frukost:

http://traningslara.se/frukostens-betydelse-i-kosten/

Nämnde även lite om det i min senaste BODY-artikel.

Mmh, men jag menar att man kan börja sitt ätarfönster kl 6 på morgonen och ändå köra PF.

Apos78
2010-10-12, 15:27
Det är med största sannolikhet inte frukosten i sig som gör nytta eller frånvaron av denna som gör skada. Snarare beteendet relaterat till den grupp människor som väljer att göra på något av sätten. Att det biologiskt skulle finnas en "timer" för när vi senast måste få i oss mat för att undvika ökad risk för ohälsa rimmar dåligt med hur tillgången på mat har sett ut genom alla år. Det första du kanske måste göra som befolkning för 100 000 år sedan var att hitta något att äta.

z_bumbi
2010-10-12, 15:55
Mmh, men jag menar att man kan börja sitt ätarfönster kl 6 på morgonen och ändå köra PF.

Du menar som typ att äta frukost, lunch och kvällsmat ev med några mellanmål om man gör av med mycket energi? Det verkar alldeles för normalt för att funka...

bear.flowertwig
2010-10-12, 22:51
du menar som typ att äta frukost, lunch och kvällsmat ev med några mellanmål om man gör av med mycket energi? Det verkar alldeles för normalt för att funka...

heh :D

Grandmaster
2010-10-13, 08:52
Det är med största sannolikhet inte frukosten i sig som gör nytta eller frånvaron av denna som gör skada. Snarare beteendet relaterat till den grupp människor som väljer att göra på något av sätten. Att det biologiskt skulle finnas en "timer" för när vi senast måste få i oss mat för att undvika ökad risk för ohälsa rimmar dåligt med hur tillgången på mat har sett ut genom alla år. Det första du kanske måste göra som befolkning för 100 000 år sedan var att hitta något att äta.

Finns en mycket storskalig studie av den här typen som var sponsrad av Kellogg's och använd i marknadsföringen för frukostätande/Cornflakes (eller var det Special K, fan vet).

Forskarna kommenterade i fulltext-studien och i vissa soundbytes/pressreleaser att det var just ett rubbat ätmönster som låg bakom (dysregulated eating habits) den högre kroppsvikten i frukostskippar-gruppen. Detta glömdes givetvis bort i marknadsföringskampanjen (och av många dietister som allt sedan dess rekommenderat frukost some ett absolut måste).

Grandmaster
2010-10-13, 08:54
Jo absolut. Nu har man ju kontrollerat för "lifestyle factors" men exakt vad det är och hur man kontrollerat är ju svårt att säga.


Ja du tror väl fan inte att de suttit och loggat kalorier i 20 år. Och det är det som är relevant.

Ola Wallengren
2010-10-13, 10:54
Det är inte bara energiintag som är relevant för utveckligen av kardiovaskulära riskfaktorer, en stor faktor men inte den enda.
En viktig som de borda justerat för är ju det du redan nämt, nämligen regelbundna kostvarnor eller vanor i största allmänhet. Även om de justerat för mycket så finns det ändå en hel del ärftliga eller miljöfaktorer som de borde tagit hänsyn till.

Sättet som man frågat om frukostvanorna spelar ju naturligtvis roll.
I barndommen frågade de (7-8 åringar tror jag det var). Bukar du äta frukost? ja/nej.
Senare i livet var frågan, åt du något i går mellan 0600-0900?
Detta svarar inte riktigt på frågan om man "hoppar över frukosten" eller om man aldrig äter frukost. Det kan vara rätt stor skillnad, även anledningen till varför man inte äter frukost/hoppar över frukost kan spelar roll. Man såg till exempel att personer med asiatisktpåbrå eller de som pratde grekiska oftare hoppade över frukosten, kanske en social/kulturell grej. Man skulle därför kunna tänka sig att analysera asiater separat för att se om de skiljde sig med avseende på annat.

mikaelj
2010-10-13, 11:19
Tack och hej periodisk fasta. Har dock slutat med PF sedan några månader tillbaka.

Oh fuck, måste börja äta fruksot igen. :(

Är ni på riktigt?

Orsaker kan vara att de skippar frukost och t ex käkar Snickers som mellanmål innan lunch. Inte att de inte äter frukost i sig.

Eddie Vedder
2010-10-13, 13:58
(och av många dietister som allt sedan dess rekommenderat frukost some ett absolut måste).

Och mellanmål. ;) När jag berättade om min artikel i BODY för några kursare som är dietister var det rena chocken. "Va, inte regelbundna mellanmål?! Men blodsockret då? Och förbränningen!?", synd att du inte var med. :D

Ja du tror väl fan inte att de suttit och loggat kalorier i 20 år. Och det är det som är relevant.

Nej precis. Och det är just därför jag inte tror att skippad frukost i sig är dåligt.

Insulinus
2010-10-13, 15:22
Och mellanmål. ;) När jag berättade om min artikel i BODY för några kursare som är dietister var det rena chocken. "Va, inte regelbundna mellanmål?! Men blodsockret då? Och förbränningen!?", synd att du inte var med. :D




Fick mig att tänka på gårdagens buffé! Jag hade ett konstant stigande blodsocker under 6-7h efter intagen buffé. 8h efter måltiden avslutades togs det sista insulinet och inget mer än ett par lightcola dracks under denna period.... :)
Så nåde den som påstår att deras blodsocker skulle dimpa 3h efter måltiden.. :D

Scratch89
2010-10-13, 16:00
Fick mig att tänka på gårdagens buffé! Jag hade ett konstant stigande blodsocker under 6-7h efter intagen buffé. 8h efter måltiden avslutades togs det sista insulinet och inget mer än ett par lightcola dracks under denna period.... :)
Så nåde den som påstår att deras blodsocker skulle dimpa 3h efter måltiden.. :D

Men du har ju diabetes också... ;)

Anton Fräs
2010-10-13, 16:10
Och mellanmål. ;) När jag berättade om min artikel i BODY för några kursare som är dietister var det rena chocken. "Va, inte regelbundna mellanmål?! Men blodsockret då? Och förbränningen!?", synd att du inte var med. :D
.

Jag har varit i en exakt likadan situation. :)

Luca Brasi
2010-10-13, 16:13
Man kan tänka sig att de som skippar frukosten är mer stressade också.

Evilkitty
2010-10-13, 20:35
Man kan tänka sig att de som skippar frukosten är mer stressade också.

Eller mindre stressade, eftersom de skippar frukost?:)

Insulinus
2010-10-13, 20:37
Men du har ju diabetes också... ;)

Visst fan ja, visste att det var något jag glömt..... :D

ItsAllGenes
2010-10-14, 11:28
Lånar lite i tråden.
Gjorde en elektrofores på mitt blodplasma (ca 16h fasta vid tillfället) och det visade att jag saknade (fanns ingen urskiljbar markör av) LDL.

Någon som har någon koll på om LDL/HDL etc varierar under dygnet mycket p.g.a. kosten? Försökte på wikipedia men hittade inget om korttidseffekter (timmar, minuter).

Kan ju nämna att jag konsumerar en väldigt låg mängd fruktos, har lågt kroppsfett, och kör PF.

Från wikipedia på LDL:

"Dietary

The most effective approach has been minimizing visceral (in addition to total) body fat stores. Visceral fat, which is more metabolically active than subcutaneous fat, has been found to produce many enzymatic signals, e.g. resistin, which increase insulin resistance and circulating VLDL particle concentrations, thus both increasing LDL particle concentrations and accelerating the development of Diabetes Mellitus.

Insulin induces HMG-CoA reductase activity, whereas glucagon downregulates it.[13] While glucagon production is stimulated by dietary protein ingestion, insulin production is stimulated by dietary carbohydrate. The rise of insulin is, in general, determined by the digestion of carbohydrates into glucose and subsequent increase in serum glucose levels. In non-diabetics, glucagon levels are very low when insulin levels are high; however, those who have become diabetic no longer suppress glucagon output after eating.

A ketogenic diet may have similar response to taking niacin (lowered LDL and increased HDL) through beta-hydroxybutyrate, a ketone body, coupling the niacin receptor (HM74A).[10]

Lowering the blood lipid concentration of triglycerides helps lower the concentration of LDL particles, because VLDL particles converted in the bloodstream into LDL particles.[vague]

Fructose, a component of sucrose as well as high-fructose corn syrup, upregulates hepatic VLDL synthesis."

Bozar
2010-10-14, 16:40
Lånar lite i tråden.
Gjorde en elektrofores på mitt blodplasma (ca 16h fasta vid tillfället) och det visade att jag saknade (fanns ingen urskiljbar markör av) LDL.

Någon som har någon koll på om LDL/HDL etc varierar under dygnet mycket p.g.a. kosten? Försökte på wikipedia men hittade inget om korttidseffekter (timmar, minuter).

Kan ju nämna att jag konsumerar en väldigt låg mängd fruktos, har lågt kroppsfett, och kör PF.

Från wikipedia på LDL:

Tycker du ska mäta den i serum om du inte gjort.

Serum LDL beräknas ofta av HDL, Trigl och total Kol. Referensvärden är beräknade på fasteprov vilket ska vara under betänkande. Annars är Apokvot vettigare som inte kräver fastande.

Finns en sällsynt mutation där genen som kodar för LDL-proteiner saknas varför apo-B innehållande LDL är avsaknat i blod, dock går detta ofta hand i hand med vitaminbrist och viss missformning av dina erytrocyter så du skulle nog märkt om så var fallet. Sök på alpha-Beta-lipoproteinemi.