handdator

Visa fullständig version : Borde media rapportera om självmord?


egge
2010-10-12, 10:52
Startar tråden med tanke på vad som hände igår då en kille på flashback streamade sitt självmord för alla som ville se.

Marcus Jannes hade bestämt sig.
Klockan 13.13 skriver han på nätet: "Alright let's do it."
Polisen tog sig till lägenheten på 21 minuter.
Men jakten mot tiden var förgäves.

Inför en riggad webbkamera kunde han och de andra inloggade - som fått webbadressen länkad på Flashback - se Marcus förbereda sitt självmord.

Om jag har förstått det rätt så brukar inte media rapportera om självmord just för att det kan trigga folk som går i liknande tankar.
Om det hade rapporterats mer, hade då detta gått att undvika? Skulle det inte kunna få folk i omgivningen att inse att problemen är verkliga och att folk som hotar med att ta livet av sig faktiskt gör det ibland? Eller gör media rätt i att oftast mörka dessa fall?
Kommer det skapas en självmordsvåg där folk hänger sig i webcam nu när kvällspressen skrivit om detta?
Jag vet inte riktigt själv vad jag tycker.

Chaan
2010-10-12, 11:13
Just när man gör det på ett sätt för att dra ner andra så är det väl oundvikligt att rapportera. Trots detta så rapporterar media väldigt sällan om alla som hoppar framför tunnelbanan, trots att detta är ett rejält arbetsmiljöproblem (ja det låter hemskt men det är så SEKO uttrycker det) för t-baneförarna. Om media hade rapporterat mer så hade gemene man varit lite mer beredd när det händer.

Nykropp
2010-10-12, 11:15
Folk kommer ta livet av sig vilket som. Förstår inte vad som är så väldigt annorlunda mot att göra det på webcam framför folk eller att hoppa ner från en bro framför folk. Det är samma utgång vilket som.

Media är väl lite försiktig med att rapportera VAR självmordet skett, alltså vilken bro osv. Det sker väl x antal självmord från tex älvsborgsbron i gbg varje år. Men dom skrivs det nästan aldrig om.

mini
2010-10-12, 11:29
Media ska rapportera om saker som har ett allmänintresse. Självmord som företeelse kan ha det. Individuella självmord oftast inte, inte såpass att det är värt att riskera att trampa på närståendes sorg.

snej
2010-10-12, 11:34
Ett självmord som detta som hela världen kunde följa live, kan media lika gärna rapportera om anser jag. Skadan är redan skedd. Otroligt tragiskt för personens anhöriga...

Btw, blev flashback-tråden raderad som startades igår kväll?

Osten80
2010-10-12, 11:37
Jag måste säga att den tråden tog rätt hårt på mig. Gått och mått illa ända sedan jag gick in i den och förstod vad som faktiskt hade hänt bara någon timme tidigare. Korkad som jag är tittade jag på en del bilder, trots att jag vet att jag inte brukar tåla sådant speciellt bra.
Som tur var fick jag inte syn på den tidigare. Det hade varit bedrövligt att sitta där och veta vad som händer precis just nu utan att kunna göra ett endaste dugg. Nu fanns det ju folk i tråden som lyckades lista ut hans identitet, men jag hade inte haft en blekaste aning om hur man skakar fram någons identitet med ip-nummer och allt det där. Frustrationen hade förmodligen varit enorm.
Nu var i alla fall hela baletten över när jag kom in, och det är jag glad för.

Det behövs pratas väldigt mycket mer om självmord än vad som görs nu.
Jag tror att det i längden är kontraproduktivt att som media gör nu "gömma" undan självmord.
Visst finns en risk för copycats, men den risken får man nog ta. Lägger man locket på så blir följden just den, dvs att locket ligger på, och under det locket döljer sig en hel del.
Jag har svårt att se att något annat har större chans att lyckas än just transparens och öppenhet.
Det är väl som med allt annat här i livet. Öppenhet och avdramatisering tar bort ett antal spänningsmoment.

shut teh face
2010-10-12, 11:42
Kan någon pma mig länken till denna tråd

Nykropp
2010-10-12, 11:49
Kan någon pma mig länken till denna tråd

Gå in på flashbacks gore forum.

Tryman
2010-10-12, 12:02
Jag är lite kluven. Media brukar ju ofta kunna smaska på med massa skit för att få en bra story vilket kan trigga. Samtidigt var ju under förra året som Robert Enke, en av Tysklands bästa målvakter ställde sig framför ett tåg för nästan ett år sedan. Det gjorde nog att diskussionen om hur man kan hjälpa människor som mår dåligt. Var väl liknande när Mikael Ljungberg gjorde det.

delta_mats
2010-10-12, 12:05
Av hänsyn till anhöriga och vänner tycker jag inte media ska rapportera om självmord. De har nog jobbigt som det är utan att det ska pratas om det på jobb eller i tv. Självmord görs väl oftast i det tysta, dvs ingen annan vet om att de ska begå självmord, så chansen att belysa problemet så att folk ska kunna ingripa borde vara tämligen liten.

Mental
2010-10-12, 12:07
Borde media raportera om doping? Det kanske inspirerar någon när de läser om att deras idrottsstjärnor preppar?
Borde media skriva om våldtäkter? Det kanske uppmuntrar folk att våldta andra, eller så skrämmer det upp mänskor i onödan.
Bör man visa kampsport på TV? Eller Action överhuvudtaget? Det är ju våldsförhärligande och kan säkert trigga svagsinta till att bruka våld.
Bör media uppmärksamma annorexi och ätstörningar? Ätstörda är ofta mycket påverkade av mediebilden och kan säkert se någon form av bekräftning i form av rapporteringen.

Och så här kan vi fortsätta rätt länge...

Mental
2010-10-12, 12:09
Av hänsyn till anhöriga och vänner tycker jag inte media ska rapportera om självmord. De har nog jobbigt som det är utan att det ska pratas om det på jobb eller i tv. Självmord görs väl oftast i det tysta, dvs ingen annan vet om att de ska begå självmord, så chansen att belysa problemet så att folk ska kunna ingripa borde vara tämligen liten.

Då bör man inte rapportera om mord, våldtäkter och liknande heller, av hänsyn både till offer och anhöriga.

Rikard Jansson
2010-10-12, 12:11
Vid mord och våldtäkter blir det iaf någon slags "shame on you" till den som utförde dådet när man rapporterar om det. Vore väl rätt kasst om man mörklade mord och våldtäkter imo

ceejay
2010-10-12, 12:12
Jag tycker att de kan göra det. Just detta tycker jag innehåller något för allmänheten att ta del av.

delta_mats
2010-10-12, 12:13
Då bör man inte rapportera om mord, våldtäkter och liknande heller, av hänsyn både till offer och anhöriga.

Det är inte helt jämförbart. Men jag orkar inte gå in på varför, om du inte ser skillnaden är risken stor att du helt enkelt har totalt olika åsikter än mig.

derko
2010-10-12, 12:25
Media ska rapportera om det som allmänheten efterfrågar. Det spelar ingen roll om det handlar om dravel som paradise hotel eller om en människa som begår självmord. Jag kan ha åsikter om vad som är nödvändigt att rapportera om men i grund och botten så är det efterfrågan som styr vad media uppmärksammar och om folket vill läsa om hur människor tar livet av sig så är det inte media det är fel på.

z_bumbi
2010-10-12, 12:37
Media är väl lite försiktig med att rapportera VAR självmordet skett, alltså vilken bro osv. Det sker väl x antal självmord från tex älvsborgsbron i gbg varje år. Men dom skrivs det nästan aldrig om.

Det finns en bra anledning till det då självmord kan trigga nya självmord. I fallet med broar så har man t o m jämfört siffrorna på den totala självmordsfrekvensen efter att man byggt om broar där självmord tidigare var vanliga och då upptäckt att frekvensen minskade i större omfattning än vad de minskade fallen i samband med bron motiverade. Det var alltså inte bara så att brosjälvmorden minskade utan förekomsten totalt minskade när självmord fick mindre uppmärksamhet.

tigerofsweden
2010-10-12, 12:37
Va tvungen att gå in på Flashback och läsa tråden, och nu känner jag mig helt tom inombords :( Vad fan är det med folk, och då syftar jag på alla som kommenterade i tråden?!

babidi
2010-10-12, 12:41
Skillnaden mellan ett självmord man inte skriver om och det här självmordet va att det livesändes på internet inför tusentals människor. Det är inte vanligt, och det är målet med artiklarna. Man rapporterar inte om själva mordet utan mer om hur det gick till.

Har nån en fråga ang. allt så satt jag på dumpen, var dock skeptisk till att trycka på bilderna så jag valde att läsa ikapp tråden först. När jag läst ikapp så hade han redan hängt sig.

Carolinew
2010-10-12, 13:21
Hade helt missat detta. Fy fan vad tragiskt, blir så påtagligt när det blir så offentligt... Har inga ord... bara tårar.

Crocker
2010-10-12, 13:26
Va tvungen att gå in på Flashback och läsa tråden, och nu känner jag mig helt tom inombords :( Vad fan är det med folk, och då syftar jag på alla som kommenterade i tråden?!
Troligtvis fattade aldrig personerna i tråden att det var allvar. Gissar att de inte var seriösa, på det viset. Dock riktigt tråkigt..
Och ja, media bör få rapportera om självmord. Finns mycket annat värre de rapporterar om.

Tolkia
2010-10-12, 13:39
Bör media uppmärksamma annorexi och ätstörningar? Ätstörda är ofta mycket påverkade av mediebilden.
Jag tar det här som ett exempel, även om du lämnade fler alternativ. Tycker du på fullt allvar att lokaltidningen borde rapportera om varje ätstörningsfall och villken metod just den tjejen/killen använde för att förstöra sig? För frågan i tråden gäller, som jag förstår det, inte huruvida tidningarna bör skriva om självmord som företeelse, utan huruvida tidningarna bör skriva ut varje gång enskilda personer tagit livet av sig.

Mini skrev ungefär det jag själv tycker. Självmord som företeelse - ja, enskilda personer självmord - oftast inte. På samma sätt som man inte rapporterar varje död i lungcancer, alla rökare till varnagel, eller alla hjärtinfarkter, för att skrämma överviktiga medelålders män till att ta tag i sina liv.

Edit: Till inlägget ovan: det är inte så att man inte FÅR rapportera om enskilda personers självmord.

Crocker
2010-10-12, 13:41
Edit: Till inlägget ovan: det är inte så att man inte FÅR rapportera om enskilda personers självmord.
Missförstånd troligtvis.
Menade självklart att jag tycker det är helt OK att rapportera om personen, vilket inträffade igår.

egge
2010-10-12, 15:22
Media ska rapportera om saker som har ett allmänintresse. Självmord som företeelse kan ha det. Individuella självmord oftast inte, inte såpass att det är värt att riskera att trampa på närståendes sorg.

Låter vettigt.


Om jag då går lite offt. i min egna tråd; borde självmord som företeelse uppmärksammas mer? Man hör ju hela tiden hur den psykiska ohälsan ökar. Då kanske det finns ett behov av att diskutera detta mer.