handdator

Visa fullständig version : Svagare i vänster än i höger :\


elinelinelin
2010-10-11, 23:12
Jag har under en stor del av mitt liv kört handboll och fotboll vilket har gjort att jag har använt den högra sidan av kroppen mer än min vänstra. Något jag märker nu, främst när jag kör hantelcurl, är att jag är mycket svagare i vänster. Jag kan flera gånger känna att jag har en massa rep. kvar i högerarmen, men eftersom vänsterarmen inte orkar med så slutar jag.

Jag har hållit på att kämpa med 12,5 i hantelcurl hur länge som helst känns det som, men vänsterarmen pallar verkligen inte. Högern klarar nästan 15kg :s

Har ni något tips på hur jag kan lösa detta? Vill ju inte att högerarmen ska få sota bara för att vänsterarmen är så svag och jag vill ju inte fortsätta öka på högern så att skillnaden blir större :(

Achivai
2010-10-11, 23:31
Jag låter alltid vänstern bestämma vikten och repsen om jag kör med hantlar, har samma problem, dock inget man kan göra egentligen om man inte vill bli skev.

ceejay
2010-10-11, 23:32
Träna båda lika tycker jag.
Jag har varit smått snedtränad med men det börjar ordna sig.

BengtBurk
2010-10-12, 11:22
Träna båda lika, det kommer förmodligen jämna ut sig ganska snabbt med lite bättre koordination osv.

Erkserks
2010-10-12, 11:39
Har samma problem med mina underarmar, tränar båda lika mycket ändå är högern sjukt mycket större, är nog genetiskt.

Nykropp
2010-10-12, 11:50
Jag kämpar med exakt samma sak. Men jag är också av åsikten att vänstern får bestämma vilken vikt som kör. Det blir bättre allt eftersom faktiskt. Men fortfarande är det en bra bit kvar till vänstern är lika stark som högern.

elinelinelin
2010-10-12, 13:24
Jo, kanske är vettigast att låta vänstern bestämma.. Känns som att det är lite psykiskt också, att jag liksom vet om att jag är svagare i vänster och därför ger upp.. men jag vet inte. Känns så konstigt att det ska vara så stor skillnad eftersom jag slutade med både fotboll och handboll för snart tre år sen och har tränat på gym sen dess. Känns som att vänstern borde kommit ifatt.

HulkH
2010-10-12, 13:34
stångcurl ska tydligen vara bra om man e starkare i den ena än den andra, då armarna jobbar tsm. Dock bara något jag läste här på forumet för ett tag sen ^^

Crocker
2010-10-12, 13:40
stångcurl ska tydligen vara bra om man e starkare i den ena än den andra, då armarna jobbar tsm. Dock bara något jag läste här på forumet för ett tag sen ^^
Ja, det stämmer.
Är lika stark numera.

Elmer
2010-10-12, 13:44
Jag har också en starkare sida.
Man jobbar ju naturligt mer med den mer dominanta sidan vare sig man är höger elr vänsterhänt.

Jag tränar sidorna lika mkt & låter den svagare bestämma.
Jag tror att det i längden kan vara bra att göra så.
Möjligen kan man lägga in ngt mer träning på vänstern ibland men då kör jag i regel med många reps(runt 20 i ngt set efter behag) med lättare vikter för att enbart bygga upp den sega styrkan.

Det är dock vad jag tycker funkar för just mi så kanske inget som gäller alla andra.

dupper
2010-10-12, 14:27
Har samma problem med mina underarmar, tränar båda lika mycket ändå är högern sjukt mycket större, är nog genetiskt.

Är man högerhänt är det inte så konstigt, man har ju bättre underlag på höger då du använder den i vardagen.

feyin
2010-10-12, 16:24
Låt vänstern bestämma vikt och repsantal, var likadan själv i början men nu är jag fan starkare i vänster istället!

ARMSTARK
2010-10-12, 17:20
Träna båda sidorna lika mycket, det jämnar ut sig till slut. Been there, done that.

lanzal
2010-10-12, 17:32
Min högra sida på ryggen är mycket starkare, märks överdrivet mycket i typ hantelrodd, ska nog försöka att börja med vänster och köra så många jag orkar och sen ta lika med högern, får tråckla med detta ett tag helt enkelt.

bygden
2010-10-12, 20:24
låt vänstern bestämma vikt och repsantal, var likadan själv i början men nu är jag fan starkare i vänster istället!

this!

hugok
2010-10-12, 20:55
Har samma problem med mina underarmar, tränar båda lika mycket ändå är högern sjukt mycket större, är nog genetiskt.

Är det verkligen genetiskt? har du aldrig varit 14 år gammal? ;)

Elinelinelin: Som alla sagt. Kör båda armarna lika många reps. Om du kör en arm i taget börja med den svagare och gör lika många reps med den starkare sen. Kör inte med sämre form på den sämre armen för att få upp fler reps. Förresten, starka curlar för en tjej i din ålder.

elinelinelin
2010-10-12, 21:14
Är det verkligen genetiskt? har du aldrig varit 14 år gammal? ;)

Elinelinelin: Som alla sagt. Kör båda armarna lika många reps. Om du kör en arm i taget börja med den svagare och gör lika många reps med den starkare sen. Kör inte med sämre form på den sämre armen för att få upp fler reps. Förresten, starka curlar för en tjej i din ålder.

Hahaha, härlig kommentar! :D

Jo, det är väl det enda som går att göra. Ska köra en period med fler rep och lättare vikter nu, det kanske gör att jag kommer ifatt med vänstern :) Och tack så mycket för komplimangen, jag kämpar på ^^

hugok
2010-10-12, 21:28
Hahaha, härlig kommentar! :D

Jo, det är väl det enda som går att göra. Ska köra en period med fler rep och lättare vikter nu, det kanske gör att jag kommer ifatt med vänstern :) Och tack så mycket för komplimangen, jag kämpar på ^^

Det brukar alltid vara bra ändå att variera mellan hög- och lågreps :) Men oroa dej inte för styrkeskillnaden, det kommer med tiden.