handdator

Visa fullständig version : Hinner musklerna återhämta sig tillräcklig på ett dygn?


elinelinelin
2010-10-11, 15:38
Hejsan! Jag låg och grubblade länge i natt om hur jag vill lägga upp mitt träningsschema. Jag började träna lite halvt på gym för tre år sen, men började på "riktigt" för 1,5 år sen. Just nu kör jag "vanlig" 3-split 5-6 dagar/vecka, men då jag vill bli starkare i speciellt biceps och bröst tänkte jag om det vore något att köra såhär i några veckor (3-4veckor):

1. Kondition+Bröst
2. Axlar+Biceps
3. Kondition+Bröst
4. Triceps+Biceps
5. Kondition+Bröst
6. Ben+Biceps

Alltså bröst och biceps varannan dag. Tror ni att jag kommer vinna något på detta eller hinner musklerna ändå inte återhämta sig under ett dygn? Om det nu funkar, tycker ni att jag ska köra lågrep eller högrep?

:)

ceejay
2010-10-11, 15:44
Vill du bli stark i bröst så rekommenderar jag bänkpress. Bänk kan du med lätthet köra 3gånger+ per vecka. Du kan också testa att köra biceps 3 gånger per vecka. För styrka ska du köra tungt och lite fler set.
Dock skulle jag inte dela upp resten av vecka så mycket som du gör.

ItsAllGenes
2010-10-11, 16:02
Hejsan! Jag låg och grubblade länge i natt om hur jag vill lägga upp mitt träningsschema. Jag började träna lite halvt på gym för tre år sen, men började på "riktigt" för 1,5 år sen. Just nu kör jag "vanlig" 3-split 5-6 dagar/vecka, men då jag vill bli starkare i speciellt biceps och bröst tänkte jag om det vore något att köra såhär i några veckor (3-4veckor):

1. Kondition+Bröst
2. Axlar+Biceps
3. Kondition+Bröst
4. Triceps+Biceps
5. Kondition+Bröst
6. Ben+Biceps

Alltså bröst och biceps varannan dag. Tror ni att jag kommer vinna något på detta eller hinner musklerna ändå inte återhämta sig under ett dygn? Om det nu funkar, tycker ni att jag ska köra lågrep eller högrep?

:)

Det blir ju 2 dygn (ca 47h) mellan varje. Inte ett dygn som du skrev i rubriken.

joasimo
2010-10-11, 16:08
Det går säkert, men om det kommer ge så mycket vet jag inte. Jag skulle satsat på köra bröst/biceps två gånger i veckan hårt. Jag kör själv igenom hela kroppen två gånger på en vecka med högvolym! Ska du inte träna rygg?

pellepedal
2010-10-11, 18:12
kan fungera bra, om du inte kör för hög volym.
Te en vecka efter då du kör några få set med tunga basövningar med lång vila mellan. Då kommer du troligen uppleva bra ökningar.

Crocker
2010-10-11, 18:28
Hejsan! Jag låg och grubblade länge i natt om hur jag vill lägga upp mitt träningsschema. Jag började träna lite halvt på gym för tre år sen, men började på "riktigt" för 1,5 år sen. Just nu kör jag "vanlig" 3-split 5-6 dagar/vecka, men då jag vill bli starkare i speciellt biceps och bröst tänkte jag om det vore något att köra såhär i några veckor (3-4veckor):

1. Kondition+Bröst
2. Axlar+Biceps
3. Kondition+Bröst
4. Triceps+Biceps
5. Kondition+Bröst
6. Ben+Biceps

Alltså bröst och biceps varannan dag. Tror ni att jag kommer vinna något på detta eller hinner musklerna ändå inte återhämta sig under ett dygn? Om det nu funkar, tycker ni att jag ska köra lågrep eller högrep?

:)
Dina axlar kommer vara döda dag 7. Jag skulle splittat på helkropp/halvkropp.

J.V
2010-10-11, 18:33
Testa! Så länge du lägger upp passen rätt så kommer det där schemat fungera hur bra som helst.

KaptenKnäsvag
2010-10-11, 18:41
Less is more, ibland

luckemuck
2010-10-11, 18:44
som tidigare nämnts, ska du inte träna rygg alls?

hejhopp79
2010-10-11, 18:49
Det går säkert, men om det kommer ge så mycket vet jag inte. Jag skulle satsat på köra bröst/biceps två gånger i veckan hårt. Jag kör själv igenom hela kroppen två gånger på en vecka med högvolym! Ska du inte träna rygg?

Ärligt talat tror jag inte många tjejer prioriterar styrketräning för rygg.

För övrigt tycker jag att schemat ser okej ut.

luckemuck
2010-10-11, 18:56
Ärligt talat tror jag inte många tjejer prioriterar styrketräning för rygg.

http://media.buzzhumor.com/7/muscle-woman-bodybuilder5ee81f.jpg

vadå har inte hon snygga ryggmuskler? ryggar är mysigt tycker jag!

elinelinelin
2010-10-11, 20:14
Sorry sorry! Skrev det här inlägget lite snabbt innan jag drog till gymmet så det blev lite fel. Självklart ska jag köra ryggen också, så det blir nog snarare såhär:

1. Kondition+Bröst
2. Axlar+Biceps
3. Kondition+Bröst
4. Triceps+Rygg+Biceps
5. Kondition+Bröst
6. Ben+Mage+Biceps

Sen kör jag oftast inte 6 dagar i rad, utan slänger in en vilodag där det passar :)

joasimo
2010-10-11, 20:20
Ärligt talat tror jag inte många tjejer prioriterar styrketräning för rygg.

För övrigt tycker jag att schemat ser okej ut.

Nog tror jag tjejer tränar rygg. Annars är det nog dags att börja med det. Knappast bra att träna tex bröst så där mycket och ingen ryggträning, kommer bli duktig snetränad och säkert framåtroterade axlar.

elinelinelin
2010-10-11, 20:23
Vill du bli stark i bröst så rekommenderar jag bänkpress. Bänk kan du med lätthet köra 3gånger+ per vecka. Du kan också testa att köra biceps 3 gånger per vecka. För styrka ska du köra tungt och lite fler set.
Dock skulle jag inte dela upp resten av vecka så mycket som du gör.
Okej, jag hade nog tänkt att köra ett helt bröstpass 3ggr/vecka, inklusive bänkpress. Varför skulle du inte dela upp resten av veckan som jag? :)

Det blir ju 2 dygn (ca 47h) mellan varje. Inte ett dygn som du skrev i rubriken.
Oj, blev lite fel där du! :p

Det går säkert, men om det kommer ge så mycket vet jag inte. Jag skulle satsat på köra bröst/biceps två gånger i veckan hårt. Jag kör själv igenom hela kroppen två gånger på en vecka med högvolym! Ska du inte träna rygg?
Okej. Men jag kommer försöka köra lika hårt som jag brukar, bara att det blir en extra gång i veckan. Detta ska jag ju inte hålla på mer hur länge som helst, utan högst 4 veckor tror jag.

Dina axlar kommer vara döda dag 7. Jag skulle splittat på helkropp/halvkropp.
Hur menar du då? Med att mina axlar kommer vara döda alltså? Jag kommer ju ta en vilodag i mitten någon gång,så hela kroppen får vila.

elinelinelin
2010-10-11, 20:25
Nog tror jag tjejer tränar rygg. Annars är det nog dags att börja med det. Knappast bra att träna tex bröst så där mycket och ingen ryggträning, kommer bli duktig snetränad och säkert framåtroterade axlar.

Jo, det har du rätt i! Klart tjejer tränar rygg, eller i alla fall jag :)

Anders The Peak
2010-10-12, 07:07
Lite input på hur man kan lägga upp träningen (http://www.scivationbooks.com/books/womensbook/12weeks_Women.pdf)

Tolkia
2010-10-12, 07:34
Hur menar du då? Med att mina axlar kommer vara döda alltså? Jag kommer ju ta en vilodag i mitten någon gång,så hela kroppen får vila.
Nu vet jag inte hur stark du är i axlarna, men jag tror att Crocker har en poäng här. Att köra axlar, bröst, triceps, bröst kan nog lätt bli som att köra axlar (särskilt framsida) fyra dagar på raken, om man inte är väldigt kreativ när det gäller att hitta isolationsövningar. Om du inte är axelfantomen tror jag att det kan slita mer än det ger.

elinelinelin
2010-10-12, 09:27
Nu vet jag inte hur stark du är i axlarna, men jag tror att Crocker har en poäng här. Att köra axlar, bröst, triceps, bröst kan nog lätt bli som att köra axlar (särskilt framsida) fyra dagar på raken, om man inte är väldigt kreativ när det gäller att hitta isolationsövningar. Om du inte är axelfantomen tror jag att det kan slita mer än det ger.

Hm, det var ju lite trist eftersom det är just i axlarna som jag brukar få ont och även har idag efter mitt bröstpass igår... Aja, jag provar denna vecka så får jag se hur jag känner när den är slut.