handdator

Visa fullständig version : Förberedelser och tips inför högskoleprovet


Vinzent
2010-10-11, 14:34
Mer än något annat vill jag bli antagen till brandingenjörsutbildningen i Lund! En helhjärtad satsning på min idrott under gymnasietiden gick dock ut över mina studier och mina betyg räcker tyvärr inte riktigt. Nu till januari börjar jag på komvux för att höja några betyg, och fram tills dess kommer jag även att pröva upp åtminstone ett ämne. Det är emellertid inte säkert att det kommer räcka, och eftersom man inte längre ska kunna studera på komvux för att höja ett gymnasiebetyg efter att den nya skolreformen träder i kraft i juli(?) så blir högskoleprovet min plan B.

Hur som helst, har ni som skrivit högskoleprovet några tips på hur man bäst kan förbereda sig? Jag har googlat lite och hittat flertal böcker och internetutbildningar på runt tusenlappen som garanterar bättre resultat. Någon som provat det? Att skriva gamla prov ska jag absolut göra, och att läsa mycket gör jag redan (både på svenska och engelska). Personligen är jag mest orolig inför "Diagram, tabeller och kartor"-delen och "Matematik och logik"-delen. Jag har bara läst matematik B och det var över ett år sedan så skulle behöva repetera en del. Från hösten 2011 kommer det även införas tre nya delprov (meningskomplettering, problemlösning och kvantitativa jämförelser).

Alla tips är välkomna och uppskattas!

Nordenator
2010-10-11, 14:54
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=151877&highlight=h%F6gskoleprovet

Scratch89
2010-10-11, 15:15
Jag köpte en bok för runt 350 kronor, grönt omslag. Du hittar den om du googlar på högskoleprovet. Jag gillar den; den tar upp mycket om matte- och statistikdelarna. Orddelarna och liknande går inte att nöta och lära sig på samma sätt; du får helt enkelt se till att du läser mycket och har ett bra ordförråd.

Mental
2010-10-11, 15:21
Huvudtipset är gör gamla högskoleprov!

Vunnis
2010-10-11, 15:24
Jag köpte en bok för runt 350 kronor, grönt omslag. Du hittar den om du googlar på högskoleprovet. Jag gillar den; den tar upp mycket om matte- och statistikdelarna. Orddelarna och liknande går inte att nöta och lära sig på samma sätt; du får helt enkelt se till att du läser mycket och har ett bra ordförråd.

Den kompletta guiden till högskoleprovet kan det nog vara :)

Scratch89
2010-10-11, 15:26
Den kompletta guiden till högskoleprovet kan det nog vara :)

Exakt. Jag ville inte name droppa. ;)

De tidigare utgåvorna har fått massor av kritik, då kritikerna ansåg att exemplen var för dåliga, förklaringarna till lösningarna för ologiska osv. Den jag köpte i våras var strålande. Den tar upp i princip alla matte- och statistikmoment, vissa uppgifter är lättare, andra är svåra. Det är något exempel jag ännu inte fattar. :D

Vunnis
2010-10-11, 15:31
Exakt. Jag ville inte name droppa. ;)

De tidigare utgåvorna har fått massor av kritik, då kritikerna ansåg att exemplen var för dåliga, förklaringarna till lösningarna för ologiska osv. Den jag köpte i våras var strålande. Den tar upp i princip alla matte- och statistikmoment, vissa uppgifter är lättare, andra är svåra. Det är något exempel jag ännu inte fattar. :D

Förstörde jag hela mystiken för dig nu då? ;)
Jag hoppas att den boken tar mig till Uppsala i vår, gör den inte det blir jag förbannad :)
Än så länge är den nog bra, synd att man har glömt bort typ... högstadiematten *screwy*

Mental
2010-10-11, 15:36
Det ska bli kul sedan med det nya högskoleprovet, en ökning till 160 uppgifter, på samma tid. Med mera mattematik, 80 frågor. Dessutom får man själv distrubiera tiden inom blocket.
Och alla som hatar ordprovet kan glädjas åt att det halveras! :D
Block XYZ är ett algebrablock, kan bli spännande.

* Provets två delar blir lika stora. 80 uppgifter för den verbala och 80 uppgifter för den kvantitativa delen.
* De två delarna indelas i provblock, som vardera innehåller 40 uppgifter fördelade på fyra olika delprov.
* Dagens 122 uppgifter ökas med 38 till 160. Det är den kvantitativa delen som blir större.
* Det blir tre nya delprov. Ett nytt verbalt delprov MEK (meningskomplettering) som består av 20 uppgifter. Två nya kvantitativa delprov XYZ (problemlösning) som består av 20 uppgifter och KVA (kvantitativa jämförelser) med 24 uppgifter.
* Nuvarande delprov ändras. ORD (ordförståelse) halveras från 40 till 20 uppgifter. LÄS (läsförståelse av svensk text) behåller 20 uppgifter men texterna som används blir kortare. DTK (diagram, tabeller och kartor) ökas från 20 till 24 uppgifter. Antalet NOG (matematik och logik = kvantitativa resonemang) minskas från 22 till 12 uppgifter.
* ELF (engelsk läsförståelse) behålls intakt med 20 uppgifter.
* Provdagen blir liksom för nuvarande prov indelad i fem block om 50 minuter. Det femte blocket används för utprövning av nya uppgifter.

Scratch89
2010-10-11, 15:38
Det låter vettigt. Att orddelen kunnat vara så stor så länge är ett mysterium för mig.

Snart kommer väl Tolkia och roidar.

Mental
2010-10-11, 15:50
Att orddelen kunnat vara så stor så länge är ett mysterium för mig.

http://forums.the-ozone.net/pictures/beat-dead-horse.gif

Scratch89
2010-10-11, 15:50
Va?

Vinzent
2010-10-11, 16:00
Jag köpte en bok för runt 350 kronor, grönt omslag. Du hittar den om du googlar på högskoleprovet. Jag gillar den; den tar upp mycket om matte- och statistikdelarna. Orddelarna och liknande går inte att nöta och lära sig på samma sätt; du får helt enkelt se till att du läser mycket och har ett bra ordförråd.

Den skall jag absolut beställa i så fall!

omnibus
2010-10-11, 16:02
Va?

Tur att det inte finns någon ordspråksdel i HP ;)

Scratch89
2010-10-11, 16:41
Jag fattar fortfarande inte.

Vinzent
2010-10-11, 17:06
En fråga till er som gjort högskoleprovet: är det bättre att ägna lite mer tid åt varje text i läsförståelsen och försöka få fler svar rätt, eller bör man prioritera att hinna läsa och svara på alla texter istället?

Aimbert
2010-10-11, 17:08
[QUOTE=Scratch89;4634698Orddelarna och liknande går inte att nöta och lära sig på samma sätt; du får helt enkelt se till att du läser mycket och har ett bra ordförråd.[/QUOTE]

Orddelen går utmärkt att nöta in. Det finns ordlistor som har en hög procent av orden med, varje år.

kalajset
2010-10-11, 17:23
En fråga till er som gjort högskoleprovet: är det bättre att ägna lite mer tid åt varje text i läsförståelsen och försöka få fler svar rätt, eller bör man prioritera att hinna läsa och svara på alla texter istället?

Mina erfarenheter, och de jag talat med, har ungefär samma uppfattning: Högskoleprovet är generellt ganska stressigt, och det gäller i synnerhet läsförståelsen. Problemet är att man "måste" dels verkligen förstå frågorna, och svara på det de verkligen frågar efter, (frågeställningarna är oftast, självklart med flit, ställda på minst sagt "kluriga" vis), men också såklart även hinna läsa igenom texterna något sånär. Det jag tycker fungerar bäst, (för mig), är att läsa igenom texten i ett tempo snabbare än "vanlig" läsning, men fortfarande tillräckligt lågt för att man ska få mer än ett endast litet humm om vad som faktiskt står. När frågorna sedan kommer har man en ganska bra koll på texten och vart saker finns i den, då är det sedan s as bara att kolla upp just vad det verkligen frågas efter, och sedan svara på frågan genom att kolla upp det hela mer i detalj så fort som möjligt.

EDIT: För att kort och gått svara på frågan - måste man välja är alternativ två att föredra. Tiden för rejäla analyser av varje text finns inte, och även om frågorna visserligen kan vara kluriga ibland, är det väldigt sällan de är så svåra att det behövs minuter och åter minuter för att förstå varje enskild fråga.

Scratch89
2010-10-11, 18:46
Orddelen går utmärkt att nöta in. Det finns ordlistor som har en hög procent av orden med, varje år.

Visst går det att nöta in ord, men det ger ju ingen ökad förståelse, vilket var det jag syftade på. Med tanke på hur många ord det finns i svenska språket så tror jag nog att man är better off med att lägga till sig vanan att läsa ordentliga dagstidningar och liknande. Min syrra som pluggar till svensk- och engelsklärare satte varenda ord på det förra HP utan att ens behöva fundera över alternativen.

Scratch89
2010-10-11, 18:50
En fråga till er som gjort högskoleprovet: är det bättre att ägna lite mer tid åt varje text i läsförståelsen och försöka få fler svar rätt, eller bör man prioritera att hinna läsa och svara på alla texter istället?

De två gånger jag har gjort provet har det varit ungefär fyra frågor per text, där två är lite enklare, typ "Vilket år hände det här?", medan de två andra är lite klurigare och mer abstrakta, typ "Vad menade han egentligen med sitt agerande?" eller "På vilket sätt tyckte Hans att hans insats stärkte gruppen?".

De klurigare frågorna går inte att läsa sig till rakt upp och ner, utan då krävs en förståelse av texten. Om du vet med dig att du läser långsamt så kan man ju glo igenom frågorna snabbt och markera de som ser ut att vara enkla frågor. Är man snabb hinner man då sätta hälften av poängen på väldigt kort tid.

Gabriel Forslund
2010-10-11, 18:55
Okej, en nybörjare undrar om det är för sent att anmäla sig till HP?

Jockefoten
2010-10-11, 19:02
Okej, en nybörjare undrar om det är för sent att anmäla sig till HP?

Ja. Sista anmälningsdag var 15 september.

Scratch89
2010-10-11, 19:18
Ouf. Den här tråden påminner mig om att jag måste höja mitt HP-betyg minst 0,2 enheter för att komma in på läkare.

Vunnis
2010-10-11, 19:32
Jag lär behöva drygt 1.5 och har aldrig gjort det innan. >.<
Känns inte som jag är speciellt bra på någon av delarna, lite synd om man ska behöva gå och fisa i ett halvår till för att sen göra ett till, som säkert kommer gå ännu sämre för att dom gör om det.

Mental
2010-10-11, 19:41
Näe, VT11 ska vara gamla provet, det är väl HT11 som nya kommer

Vunnis
2010-10-11, 19:44
Är du säker på det? =o

remindme
2010-10-11, 20:03
Köpte den där boken för ett tag sen då jag ville råplugga inför provet. Men tråkigt som det är har jag bara orkat läst igenom mattedelen, vilket för övrigt jag inte fattar så mycket av :) Tänkte läsa igenom resten nu i veckan med diagramdelen sist hade ja tänkt. Men finns ju en ny chans i vår(nytt prov jag vet) om man tänkt plugga till nästa höst.

Men ja, boken är bra.

Mental
2010-10-11, 20:34
Är du säker på det? =o

Om inte högskoleverket ändrar sig så...

"Nytt högskoleprov beslutat

Högskoleverket har beslutat att göra om högskoleprovet. Det nya används första gången hösten 2011. Giltighetstiden för nuvarande prov förändras inte. Prov hösten 2010 och våren 2011 är giltiga i fem år."

http://www.hsv.se/densvenskahogskolan/utbildningpauniversitetochhogskolor/antagningtillgrundniva/hogskoleprovet/nytthogskoleprovpagang.4.53b9936c1282b4ef1dd800052 .html

dupper
2010-10-11, 21:24
Näe, VT11 ska vara gamla provet, det är väl HT11 som nya kommer

det stämmer

Anabolismus
2010-10-12, 09:11
Om inte högskoleverket ändrar sig så...

"Nytt högskoleprov beslutat

Högskoleverket har beslutat att göra om högskoleprovet. Det nya används första gången hösten 2011. Giltighetstiden för nuvarande prov förändras inte. Prov hösten 2010 och våren 2011 är giltiga i fem år."

http://www.hsv.se/densvenskahogskolan/utbildningpauniversitetochhogskolor/antagningtillgrundniva/hogskoleprovet/nytthogskoleprovpagang.4.53b9936c1282b4ef1dd800052 .html

Meh, jag som såg fram emot det tidigare du skrev :(

Nitrometan
2010-10-12, 09:54
Ouf. Den här tråden påminner mig om att jag måste höja mitt HP-betyg minst 0,2 enheter för att komma in på läkare.
Bara gört. Du kan.

Potatiskillen
2010-10-12, 09:54
Överskattat säger jag bara :)

Nitrometan
2010-10-12, 10:00
Överskattat säger jag bara :)

Vilket? Att komma in på läkarlinjen?

Scratch89
2010-10-12, 12:42
Överskattat säger jag bara :)

Från en person som inte ser meningen med livet.

z_bumbi
2010-10-12, 12:51
http://forums.the-ozone.net/pictures/beat-dead-horse.gif

Helt underbar smiley.

Tur att det inte finns någon ordspråksdel i HP ;)

Det går iofs också att bara kolla på länken. :)

En fråga till er som gjort högskoleprovet: är det bättre att ägna lite mer tid åt varje text i läsförståelsen och försöka få fler svar rätt, eller bör man prioritera att hinna läsa och svara på alla texter istället?

Om du vet med dig att du läser långsamt så gå igenom varje text snabbt och svara på det du kan direkt och sen går du tillbaka. Det man kan tappa väldigt många poäng på är att fastna på några frågor om det innebär att man inte hinner svara på allt och det gäller inte bara textdelarna utan även alla andra uppgifter.
Jag tappade minst 0,1 poäng på att fastna förra gången jag skrev och även om jag inte är beroende av att ha så högt så var det irriterande (Iofs inte lika irriterande som att fylla i fel provrad och missa 0,1 till :D ).

Scratch89
2010-10-12, 13:16
Jag tappade minst 0,1 poäng på att fastna förra gången jag skrev och även om jag inte är beroende av att ha så högt så var det irriterande (Iofs inte lika irriterande som att fylla i fel provrad och missa 0,1 till :D ).

Doh. Jag tappade 4 eller 5 poäng p.g.a slarvfel. Större delen av felen var att jag fyllde i C istället för D, t.ex, även fast jag visste att jag hade rätt svar. Så jäkla korkat när jag satt hemma och rättade och tänkte "men, det där svaret fick jag ju!". Kul att gå från undre gränsen av 1,8 till övre gränsen av 1,6 p.g.a slarv.

Mental
2010-10-12, 13:28
Doh. Jag tappade 4 eller 5 poäng p.g.a slarvfel. Större delen av felen var att jag fyllde i C istället för D, t.ex, även fast jag visste att jag hade rätt svar. Så jäkla korkat när jag satt hemma och rättade och tänkte "men, det där svaret fick jag ju!". Kul att gå från undre gränsen av 1,8 till övre gränsen av 1,6 p.g.a slarv.

Låter som ett bra sätt att gallra olämpliga kandidater från läkarlinjen då ;)
De som fyller i fel saker i formulär på grund av stressinducerad slarvighet är nog inte lämpliga ;)

Scratch89
2010-10-12, 13:36
Bla bla bla.

Malone
2012-02-10, 17:04
Det ska bli kul sedan med det nya högskoleprovet, en ökning till 160 uppgifter, på samma tid. Med mera mattematik, 80 frågor. Dessutom får man själv distrubiera tiden inom blocket.
Och alla som hatar ordprovet kan glädjas åt att det halveras! :D
Block XYZ är ett algebrablock, kan bli spännande.

* Provets två delar blir lika stora. 80 uppgifter för den verbala och 80 uppgifter för den kvantitativa delen.
* De två delarna indelas i provblock, som vardera innehåller 40 uppgifter fördelade på fyra olika delprov.
* Dagens 122 uppgifter ökas med 38 till 160. Det är den kvantitativa delen som blir större.
* Det blir tre nya delprov. Ett nytt verbalt delprov MEK (meningskomplettering) som består av 20 uppgifter. Två nya kvantitativa delprov XYZ (problemlösning) som består av 20 uppgifter och KVA (kvantitativa jämförelser) med 24 uppgifter.
* Nuvarande delprov ändras. ORD (ordförståelse) halveras från 40 till 20 uppgifter. LÄS (läsförståelse av svensk text) behåller 20 uppgifter men texterna som används blir kortare. DTK (diagram, tabeller och kartor) ökas från 20 till 24 uppgifter. Antalet NOG (matematik och logik = kvantitativa resonemang) minskas från 22 till 12 uppgifter.
* ELF (engelsk läsförståelse) behålls intakt med 20 uppgifter.
* Provdagen blir liksom för nuvarande prov indelad i fem block om 50 minuter. Det femte blocket används för utprövning av nya uppgifter.

Ber om ursäkt att jag bumpar en gammal tråd. Alla områden jag har lättare för har alltså minskat.. Snacka om otur vafan kommer få pissdåligt resultat pga detta. *grr* *grr* *grr* *grr*

Vad ska man t e x Khanacademy gå in på för att plugga inför XYZ och KVA?

Edit: Hur lång tid har man på sig att läsa texterna?

Hackenschmidt
2012-02-10, 18:31
Visst går det att nöta in ord, men det ger ju ingen ökad förståelse, vilket var det jag syftade på. Med tanke på hur många ord det finns i svenska språket så tror jag nog att man är better off med att lägga till sig vanan att läsa ordentliga dagstidningar och liknande. Min syrra som pluggar till svensk- och engelsklärare satte varenda ord på det förra HP utan att ens behöva fundera över alternativen.

Jag vet inte om det är sämre eller bättre än dagstidningar, men att nöta fungerade för mig. Jag använde mig av ordprov.se och satt helt sonika på den hela dagarna till jag fick 39-40/40 varje gång. Tog ca 10h/dagen i 1v.
Kom ett ord upp som jag inte förstod sparade jag det, kollade upp definitioner och lade det i en egen ordlista. Jag höjde mig från tidigare ~25/40 till 37/40 på provet och kom därmed in på min utbildning. :)

CoRe_85
2012-02-10, 18:56
Ber om ursäkt att jag bumpar en gammal tråd. Alla områden jag har lättare för har alltså minskat.. Snacka om otur vafan kommer få pissdåligt resultat pga detta. *grr* *grr* *grr* *grr*

Vad ska man t e x Khanacademy gå in på för att plugga inför XYZ och KVA?

Edit: Hur lång tid har man på sig att läsa texterna?

Leta upp Nova GMAT Math Bible, tar du dig igenom den har du en solid grund för matematiken på HP.

Malone
2012-02-10, 20:08
Leta upp Nova GMAT Math Bible, tar du dig igenom den har du en solid grund för matematiken på HP.

Har inga pengar att lägga ut på böcker och dylikt. Du får gärna länka till lite grejer på khanacademy eller andra sidor som kan hjälpa!

Malone
2012-02-10, 20:48
Har inga pengar att lägga ut på böcker och dylikt. Du får gärna länka till lite grejer på khanacademy eller andra sidor som kan hjälpa!

Edit: "Kom över" boken men förstår inte så mycket eftersom mina matematiska kunskaper är väldigt låga när man inte räknat på flera år och senaste kursen jag hade var Matematik A. Känner mig mer och mer förtvivlad.