handdator

Visa fullständig version : resa in i usa


Henke
2010-10-11, 13:31
Ngn som har koll på om det är ett problem att ha stämplar/visum från Iran och Pakistan i passet om man ska in i USA? Har köpt flygbiljetterna men inte skaffat inresevisat dit än, idé att skaffa nytt pass innan man gör det eller ska det funka iallafall?
Har kollat på deras sida men inte hittat någonstans man kan maila och fråga.

xodd
2010-10-11, 13:48
Det lär underlätta att inte ha de stämplarna skulle jag absolut tro. Amerikanerna är (med all rätt kanske?) rätt nojiga över folk som vart runt i länder de stämplat som terroriststater.

Henke
2010-10-11, 13:59
jo, det var det jag också tänkte på, känner inte för att sitta i häcken ett tag bara för att, blir kanske ett nytt pass

stolpskott
2010-10-11, 14:23
Det lär underlätta att inte ha de stämplarna skulle jag absolut tro. Amerikanerna är (med all rätt kanske?) rätt nojiga över folk som vart runt i länder de stämplat som terroriststater.

Med all rätt? Nej, inte direkt.

Hursomhelst borde du inte ha några problem med att få ett turistvisum (90 dagar), men bered dig på att ha en snubbe med gummihandskar som rotar i baken på dig. Skulle säga att det är värt att skaffa ett nytt pass om du vill slippa det.

Kek
2010-10-11, 14:34
Med all rätt? Nej, inte direkt.

Hursomhelst borde du inte ha några problem med att få ett turistvisum (90 dagar), men bered dig på att ha en snubbe med gummihandskar som rotar i baken på dig. Skulle säga att det är värt att skaffa ett nytt pass om du vill slippa det.

Tror det är ganska överdrivet. Bara för att man hört om enstaka fall om folk som fått klä av sig nakna och bli kroppsvisiterade så betyer inte det att de gör det för minsta lilla. Skulle tippa på att du får ett par extra frågor som max när de tar dina fingeravtryck på flygplatsen. Se till att kunna svara på deras frågor om vad du ska göra i USA, vart du ska bo, hur länge du ska vara där, vad du gjort i iran om de nu skulle fråga det osv osv så äre lunch.

vxcv
2010-10-11, 14:56
Det värsta som kan hända är att du åker in på secondary passport control och får sitta tyst några timmar och missar eventuella inrikesflyg.

clork
2010-10-11, 23:53
Är möjligt att du får gå igenom extra kontroller(läst tidigare i DN, tror jag) . Men du är inte medborgare i Irak eller Pakistan? Då lär risken för flera kontroller inte vara särskilt hög. Om du är svensk medborgare slipper du förmodligen.

Rahf
2010-10-12, 07:01
Är du svensk medborgare med germansk/europeisk etnicitet så är det nog inga problem alls. Är du däremot persisk, arab eller dylikt så finns det nog risk att du får svara på frågor.

I vilket fall som helst är det nog inga problem alls ifall man har rent mjöl i påsen.

Henke
2010-10-12, 07:29
Låter bra, då blir det gamla passet, är svensk medborgare och allt sådant, så då löser sig.
Tack för hjälpen.

Cilia
2010-10-12, 19:24
Jag skulle skaffa nytt pass om jag hade tid och ork. Jag har åkt in dit 3 gånger det senaste året och jag tycker man får galet konstiga frågor och dom är skeptiska. Särskilt i NY mer där än Chicago t ex. Sist så kändes det som om dom aldrig skulle släppa in mig och då har jag inga konstigheter alls.

Henke
2010-10-12, 20:03
Jahopp, där ser man, jag som skaffade det dära inresevisat idag på det passnummer som det är på nuvarande passet. Jaja, jag som tänkte ta med mig en del kubanska cigarrer, kanske bäst att lämna dessa hemma om de stoppar en.

Jazen
2010-10-13, 03:32
chicago är hemskt!!! jag börjar fan tro att varje gång en personal ler så sprängs nått.... noll social..

Potatiskillen
2010-10-13, 09:04
Vad är det för typ av frågor de kan ställa till er som ha varit där?

OT: På mitt pass har jag stämplar från Ukrain/Vitryssland/Ryssland, undra vad de skulle säga om de?

Pdaddy
2010-10-13, 09:41
När reste till USA 09 och flög arn-frankrurt-Atlanta så fråga de bara va jag skulle göra där, var ja skulle bo mm.

Bara svara uppriktigt, åka motorcykel och gå på en skjutshow samt gav adressen till polarn ja skulle bo hoss.. Nemas problems, tog mindre än en minut !!!

;)

M

Kek
2010-10-13, 11:56
Vad är det för typ av frågor de kan ställa till er som ha varit där?

OT: På mitt pass har jag stämplar från Ukrain/Vitryssland/Ryssland, undra vad de skulle säga om de?

Mig frågade de vad jag skulle göra i USA, vart jag skulle bo, vad jag pluggade i Sverige, hur länge jag pluggat engelska och en hel del annat. Om snubben som frågat frågorna inte hade haft så formell och överdrivet seriös röst skulle jag trott att det var enbart var frågor för att hålla igång lite småprat medans man fixade med det andra. När fingeravtrycksregistreringen var klar fick jag gå vidare.

Tror inte man behöver kunna svara på precis allt de frågar. Kommer ihåg att jag hade en hel del "jag vet inte"-svar när de pratade med mig och det gick fint ändå.

Cilia
2010-10-13, 17:55
Jahopp, där ser man, jag som skaffade det dära inresevisat idag på det passnummer som det är på nuvarande passet. Jaja, jag som tänkte ta med mig en del kubanska cigarrer, kanske bäst att lämna dessa hemma om de stoppar en.
Det där kommer säkert gå bra.

Sist hade jag inte skrivit ut mina biljettuppgifter och helt plötsligt frågade dom efter dom. Jag hade antecknat allt i min telefon och dator behöver inte papper så då blev hon sur.

Hon frågade en del frågor flera gånger med ngt mellanrum. Antagligen för att kolla mina svar. Mitt yrke fick jag upprepa 3 gånger. Dom har inte gått någon charmkurs iaf. Det kan ingen anklaga dom för

redbrigade
2010-10-13, 18:12
Tror det är ganska överdrivet. Bara för att man hört om enstaka fall om folk som fått klä av sig nakna och bli kroppsvisiterade så betyer inte det att de gör det för minsta lilla. Skulle tippa på att du får ett par extra frågor som max när de tar dina fingeravtryck på flygplatsen. Se till att kunna svara på deras frågor om vad du ska göra i USA, vart du ska bo, hur länge du ska vara där, vad du gjort i iran om de nu skulle fråga det osv osv så äre lunch.

När min kompis(kurd) flög med sitt fotbollslag till USA för några år sedan fick han och dom andra svartskallarna gå åt sidan, så det kan nog påverka om man har varit i eller kommer ifrån ett "problemland".

JJ
2010-10-13, 18:33
Jag har aldrig haft tillstymmelse till problem, varken med eller utan iranska stämplar.