handdator

Visa fullständig version : Vilket ålder har man sin peak


hugok
2010-10-11, 12:36
Hur gamla är de flesta när de har sin peak rent muskulärt och styrkemässigt? Jag vet att det varierar men jag vill mest ha någon generell bild. Jag har fått för mej att det är runt 30.

Lillleif
2010-10-11, 12:39
När man just blivit gubbstark men fortfarande producerar rätt mycket testosteron ;)

hugok
2010-10-11, 12:43
Haha, okej. En bit efter 30 då kanske. 35-37?

Turbo Rico
2010-10-11, 13:36
Beror nog ganska mycket på när man började träna???
Jag som började träna seriöst när jag var 27 kommer (och hoppas) knappast jag är som starkast redan nu (31 år gammal). Jag både tror och hoppas att jag kommer ha min peak efter 40.
Jag känner en del folk som tränat länge och gjort PB efter 40 års ålder och tom efter 50. En gubbe på mitt gamla gym drog PB i mark (225 kg) med Pace Maker som 51-åring. Handlar nog mycket om motivation, vilkestyrka, hur man sköter sig och hur man skött sig genom livet, hur det står till med skador, om man tillåter sig gå upp i vikt osv. Många som slutar på elitnivå (tänker på OL och framför allt SL) gör nog det för att motivationen tryter och att det blir svårt att år efter år tugga på och genom hårt arbete öka 2.5 kg på ett år i knäböj av 4-5 pass i veckan.

joasimo
2010-10-11, 14:08
Jag skulle tänka mig att den peaken är runt 40år. Kanske något högre i vissa fall.

filmjölk
2010-10-11, 14:24
Jag tycker att ämnet är väldigt intressant, har inga vettiga svar men några fler frågor som jag kan kapa tråden med.

i Olympisk lyftning verkar de flesta riktigt bra vara rätt unga, det är sällan man ser någon på OS som passerat 35 eller ens 30. I styrkelyft verkar man kunna prestera bra även om man blivit rätt gammal, och det är väl knappast (bortsett från några preppade ryssar) världsrekordhållare på 20 bast i den sporten? De som är riktigt bra är väl i övre 20 års åldern eller en bit över 30, kanske tom 40 (se på Ljungberg, han är väl 40 bast och fortfarande going strong), så det är rätt underligt, maxstyrka verkar man kunna bygga och behålla rätt långt upp i åldrarna men inte som tyngdlyftare? vad beror det på?

Mats J
2010-10-11, 14:47
Att i OL ska du vara ruskigt smidigt och explosiv också.

Runt 35-45 har de flesta sin peak verkar det som, rent styrkemässigt.

King Grub
2010-10-11, 14:50
http://img.photobucket.com/albums/v42/KingGrub/1-1.png

Från Bemben MG, McCalip GA. Strength and power relationships as a function of age. J Strength Cond Res 1999, 13:330-338.

Adama
2010-10-11, 14:51
Beror nog ganska mycket på när man började träna???


Klart det beror på det. Jag som började efter 30 har inga planer på att peaka än på iaf 10 år eller nått ;)

Turbo Rico
2010-10-11, 15:04
Jag tycker att ämnet är väldigt intressant, har inga vettiga svar men några fler frågor som jag kan kapa tråden med.

i Olympisk lyftning verkar de flesta riktigt bra vara rätt unga, det är sällan man ser någon på OS som passerat 35 eller ens 30. I styrkelyft verkar man kunna prestera bra även om man blivit rätt gammal, och det är väl knappast (bortsett från några preppade ryssar) världsrekordhållare på 20 bast i den sporten? De som är riktigt bra är väl i övre 20 års åldern eller en bit över 30, kanske tom 40 (se på Ljungberg, han är väl 40 bast och fortfarande going strong), så det är rätt underligt, maxstyrka verkar man kunna bygga och behålla rätt långt upp i åldrarna men inte som tyngdlyftare? vad beror det på?


Tyngdlyftning kräver enorm explosivitet och snabbhet, även rörlighet och att kroppen är hyfsat mjuk, för att inte tala om skadefri. Styrkan kan bli bättre med åren men kanske inte snabbheten och mjukheten/rörligheten.
Inom OL är det väl tyvärr så att mer eller mindre hela eliten är dopad vilket gör att deras resultat väntar inte på sig som för oss vanliga dödliga.
Finns många på OS-nivå som är 35+ i framför allt tungvikten.
Vasily Alexeev slutade som 38-åring, Viktor Scerbathis (stavning?) tävlade på VM nu som 37-åring tror jag det var. Shigishev är 31-32, tror jag. Det går att vara bra långt upp i åren, om man vill och orkar.
En annan teori som finns varför många slutar när det är så unga är att vissa gamla öststater fipplar med åldern för att det ska kunna ta medaljer på junior-EM/VM osv, dvs man lägger på ca 5 år.
Nu på VM som gick i september var det väldigt många som var ca 20 men såg ut som typ 30 och vissa såg ut som gamla gubbar fast dom bara var typ 32. En 18-åring som redan hade börjat tappa året osv.
Hoa Hoa sa så här nu på VM "vad gamla alla ser ut" medan Jocke Nolsjö säger, "nej, dom är kring 23-24". Antingen är det alla steorider som gör att deras kroppar tar slut, åldras snabbare eller så är det en kombination av det och att det har fipplats med åldern innan dom började tävla.
Anledningen till att skriver allt det här är för att jag har också undrat varför just olympiska tyngdlyftare slutar redan som 30-åringar trots att dom förmodligen har sina bästa år framför sig. Nånting stämmer inte och Jocke (Eurosport) pratade lite om det här VM-09 och då sa han så här "det här är en sport man kan vara bra på långt upp i åren men många väljer att sluta tidigare pga motivationen tar slut". Det är nog delvis sant...

ARMSTARK
2010-10-12, 07:43
Tyngdlyftning kräver enorm explosivitet och snabbhet, även rörlighet och att kroppen är hyfsat mjuk, för att inte tala om skadefri. Styrkan kan bli bättre med åren men kanske inte snabbheten och mjukheten/rörligheten.
Inom OL är det väl tyvärr så att mer eller mindre hela eliten är dopad vilket gör att deras resultat väntar inte på sig som för oss vanliga dödliga.
Finns många på OS-nivå som är 35+ i framför allt tungvikten.
Vasily Alexeev slutade som 38-åring, Viktor Scerbathis (stavning?) tävlade på VM nu som 37-åring tror jag det var. Shigishev är 31-32, tror jag. Det går att vara bra långt upp i åren, om man vill och orkar.
En annan teori som finns varför många slutar när det är så unga är att vissa gamla öststater fipplar med åldern för att det ska kunna ta medaljer på junior-EM/VM osv, dvs man lägger på ca 5 år.
Nu på VM som gick i september var det väldigt många som var ca 20 men såg ut som typ 30 och vissa såg ut som gamla gubbar fast dom bara var typ 32. En 18-åring som redan hade börjat tappa året osv.
Hoa Hoa sa så här nu på VM "vad gamla alla ser ut" medan Jocke Nolsjö säger, "nej, dom är kring 23-24". Antingen är det alla steorider som gör att deras kroppar tar slut, åldras snabbare eller så är det en kombination av det och att det har fipplats med åldern innan dom började tävla.
Anledningen till att skriver allt det här är för att jag har också undrat varför just olympiska tyngdlyftare slutar redan som 30-åringar trots att dom förmodligen har sina bästa år framför sig. Nånting stämmer inte och Jocke (Eurosport) pratade lite om det här VM-09 och då sa han så här "det här är en sport man kan vara bra på långt upp i åren men många väljer att sluta tidigare pga motivationen tar slut". Det är nog delvis sant...

En kvalificerad gissning är att de börjar bli så slitna av den hårda träningen att de blir skadade hela tiden och tycker inte att det är värt det. Många blir tränare åt yngre förmågor, andra skaffar familj och tränar på gym som vem som helst.

Turbo Rico
2010-10-12, 08:28
En kvalificerad gissning är att de börjar bli så slitna av den hårda träningen att de blir skadade hela tiden och tycker inte att det är värt det. Många blir tränare åt yngre förmågor, andra skaffar familj och tränar på gym som vem som helst.


Helt klart lär det vara så i många fall. Tyngdlyftning på den nivån sliter nåt fruktansvärt på kroppen.
Sen kräver det sin man att bocka av typ 10 pass i veckan i 20 år för att nå toppen.

hejhopp79
2010-10-12, 08:55
Själv är jag 31 och har aldrig varit starkare och planerar att bara bli starkare.

Brainlund
2010-10-12, 09:23
Wanja Sjödin som tränar på Workou Center i Gävle är 72 eller 73år, Hon tar nya pbn lite då och då :)

130kg finsk sisu
2010-10-12, 10:23
Enligt ett gammalt österbottniskt ordspråk "Mannen når sin fulla styrka vid 35 års ålder"
Tycks ju ligga iaf hyfsat nära sanningen.

ceejay
2010-10-12, 11:23
strax innan 40 har jag hört;)