handdator

Visa fullständig version : barbeque kyckling och griskött - har ni recept?


John M
2010-10-11, 02:43
Har ledsnat på kokt kycklingfile och ris nu.


Har ni nå tips på bra å nyttiga BBQ-recept på kyckling och griskött?

Käkar helst potatis till och stekta grönsaker.

Tips på goda marinader är uppskattade! :)

Anabolismus
2010-10-11, 09:20
Med tanke på att jag äter kyckling två gånger om dagen 330 dagar om året så anser jag mig ha en hyffsad koll på BBQ recept. Grundbasen jag alltid använder mig av är "Kaj P´s grillolja", den finns i de flesta mataffärer och räcker till 3-4 omgångar.

Här är exempelvis en kombination jag använder mig av som mest;
- Kaj P Grillolja
- Citron
- Soja
- Pil Pil fröer

Sen om du vill ha lite barbecue smak på din kyckling är det bara att du blandar ned lite barbecue sås, exempelvis "Texas barbeque sauce".

z_bumbi
2010-10-11, 10:00
Ved
Björk och äpple. Båda är milda men äpplet tillför en svag sötma. Björken får med fördel vara rå, dvs icke torkad, då jag tycker glöden blir bättre.
Kör man kol så lägg en bit rå björk vid sidan av glödbädden för att få röksmaken.

Marinad
Soja
Lime
Spiskummin
Chili
Vinäger
Vitlök
Svartpeppar

Ev eftermarinad eller pensling
Soja, vitlök, lime

Funkar utmärkt till både fläsk och kyckling.

John M
2010-10-11, 19:32
Nice måste provas båda två!

Vad är Pil Pil fröer och vad tillför dom?

Anabolismus
2010-10-12, 08:56
Nice måste provas båda två!

Vad är Pil Pil fröer och vad tillför dom?

Det är en sorts starka, väldigt starka kryddor. Tror även de går under namnet "Cayenn Peppar". Det ökar den termogena förbränningen + att det smakar mycket godare.

Mr.Sarkastisk
2010-10-12, 10:37
Med tanke på att jag äter kyckling två gånger om dagen 330 dagar om året så anser jag mig ha en hyffsad koll på BBQ recept. Grundbasen jag alltid använder mig av är "Kaj P´s grillolja", den finns i de flesta mataffärer och räcker till 3-4 omgångar.

Här är exempelvis en kombination jag använder mig av som mest;
- Kaj P Grillolja
- Citron
- Soja
- Pil Pil fröer

Sen om du vill ha lite barbecue smak på din kyckling är det bara att du blandar ned lite barbecue sås, exempelvis "Texas barbeque sauce".

Det här lät mumsigt, ska testas! :thumbup:

Elmer
2010-10-12, 12:01
Äppelträ har jag funderat lite på att testa.
Svågern har ett äppelträ men jag tror nog inte att han skulle uppskatta om jag sågade ner det.;)

Men grillsåsrecept kan man inte få för mkt av.
Blir nog till att testa vid ngt tillfälle.

John M
2010-10-16, 18:52
Det är en sorts starka, väldigt starka kryddor. Tror även de går under namnet "Cayenn Peppar". Det ökar den termogena förbränningen + att det smakar mycket godare.



OK då vet jag vad det är:thumbup:

z_bumbi
2010-10-17, 11:36
Äppelträ har jag funderat lite på att testa.
Svågern har ett äppelträ men jag tror nog inte att han skulle uppskatta om jag sågade ner det.

Ta det som blir vid beskärningarna och använd något annat som primär källa. Det krävs ganska så lite om man lägger det vid sidan av glödbädden och mest är ute efter att det ska bilda rök. En del blötlägger trät och lindar sen in det i folie med luft hål, då kan man lägga det direkt på gallret men självklart funkar det då bara om man har en täckt grill.