handdator

Visa fullständig version : Det här är ju svårt.


thedude2
2010-10-10, 21:08
Nu har jag läst EAA stickeyn, fattar inte mycket. Jag är iaf i behov av er hjälp.
Snabb fakta om mig. 1.95lång väger 80kg. Har börjat gymma 4 dar i veckan nu men ska inhandla mitt första kosttillskott nu.
Frågan är vad jag ska ha?

För kolhydraterna har jag förstått att jag behöver en gainer, men proteinet är det svåra. EAA, kreatine, vassle?
Jag känner mig lite vilsen i djungel så att säga.

Snälla kan nån vänlig själ hjälpa mig, eller länka mig rätt.

Mvh Thedude2

koffein_beroende
2010-10-10, 21:11
EAA före och efter träningen skulle jag rekommendera

http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=168

Vad är det du inte fattar i EAA-stickyn?

Fredrik_S
2010-10-10, 21:11
Kolhydratspulver behöver du garanterat inte. Det behövs endast(om ens då) om du ska anstränga samma muskler flera gånger på en dag eller flera dagar i rad. Tex på ett träningsläger eller om du är maratonlöpare eller cyklist.

thedude2
2010-10-10, 21:18
Så jag behöver alltså inte en gainer? Kan tillägga att jag har ett jobb där jag, inte nödvändigtvis gör så mycket tynga lyft men rör på mig mycket.

Om man kör på EAA så ersätter det en whey-80 eller kreatin då?

Jävlar visste inte att kolozzeum hade en webshop. Vet inte om man får nämna dom men dom "två stora" såg jag hade billiga grejer, ska kika lite mer i kolozzeums..

koffein_beroende
2010-10-10, 21:22
Nej bara protein räcker gott och väl efter träningen. Vassle(whey-80) kan du fortfarande ta för att höja ditt dagliga protein-intag, men det är svårt att säga när man inte vet vad du äter.

Kreatin kan du använda dig utav, kreatin har ingenting med Vassle och EAA och göra.

Nej du får inte skriva andra webbshopar här, du kan skriva förkortningar men inte hela namnen.

thedude2
2010-10-10, 21:26
Du verkar kunnig inom det här. Men jag känner att jag vet alldeles för lite för att komma upp i en givande diskussion. Jag gör som så att jag läser på lite mer efter jobbet imorgon och återkommer. Just nu känns det som att jag ska ha Gainer, EAA, Whey-80 och kreatin :P Kanske ska det också men låter mycket.

Hoppas du eller någon annan har tid att hjälpa mig imorgon istället :D

Mvh thedude2

koffein_beroende
2010-10-10, 21:28
Okej, jag skulle skippa gainer om jag var du och använda mig utav dom andra om ekonomin tillåter.

Bara bumpa imorgon så får du nog svar av flera som kan betydligt mer än mig också ska du se:thumbup:

benacii
2010-10-10, 21:35
måste få fråga en sak om kolhydrater (med tanke på fredriks_s inlägg) hur många gram på kroppsvikt av allt ska man lägga sig på för det mest ultimata resultatet. 2g protein/kv vet jag, men fett och kolhydrater? om man tränar varje muskelgrupp 1,5x på en vecka? :

koffein_beroende
2010-10-10, 21:41
måste få fråga en sak om kolhydrater (med tanke på fredriks_s inlägg) hur många gram på kroppsvikt av allt ska man lägga sig på för det mest ultimata resultatet. 2g protein/kv vet jag, men fett och kolhydrater? om man tränar varje muskelgrupp 1,5x på en vecka? :

2g protein/kv brukar man säga är minimum som man bör få i sig.

benacii
2010-10-10, 22:10
2g protein/kv brukar man säga är minimum som man bör få i sig.

jo det vet jag. ligger på mellan 3-4. men hur många g/kv är det med fett och kolhydrater?

Rahf
2010-10-10, 22:23
jo det vet jag. ligger på mellan 3-4. men hur många g/kv är det med fett och kolhydrater?

En riktlinje för fett är åtminstone 1g per kg kroppsvikt, protein cirka 2g och resten kolhydrater upp till den kalorinivå man vill nå.

koffein_beroende
2010-10-10, 22:26
jo det vet jag. ligger på mellan 3-4. men hur många g/kv är det med fett och kolhydrater?

Bra, lät på dig som att 2g/kv protein var "det ultimata".

benacii
2010-10-10, 22:53
En riktlinje för fett är åtminstone 1g per kg kroppsvikt, protein cirka 2g och resten kolhydrater upp till den kalorinivå man vill nå.

okej okej. :) brukar själv hamna någon stans mellan 70-100g fett/dag och 170-200g protein resten kolisar. tackar för svar! känns som att det jag äter håller en bra nivå om man går efter dessa mätningar.
Bra, lät på dig som att 2g/kv protein var "det ultimata".

hehe nej då. blir ofta kring 170-200g protein (vikt på 65kg)

Spinkis
2010-10-12, 17:12
Vassledrink på morgonen till gröten, EAA före och efter träning, Kvarg innan man lägger sig! Och självklart "vanlig" mat efter träning och när man är hungrig! Möjligtvis kreatin om man känner för det!

ThisIsTheOne
2010-10-12, 19:34
Köp Kolozzeums eget Whey, drick det efter varje träningspass och ytterligare en eller två gånger varje dag. Ta i ordentligt på gymmet och lär dig om träning. Läs sedan om andra kosttillskott och vad de är till för. När du gjort det och förstått dess syfte kan du köpa ytterligare något (som t ex EAA/BCAA).

J.V
2010-10-12, 20:34
EAA omedelbart före och efter träningen.
Kreatin varje dag.
Vassle- och/eller kaseinprotein när och om du vill få upp proteinintaget.

EAA och kreatin bör väl ses som det viktigaste.

Zhang
2010-10-13, 07:30
Ta i ordentligt på gymmet och lär dig om träning. Läs sedan om andra kosttillskott och vad de är till för. När du gjort det och förstått dess syfte kan du köpa ytterligare något (som t ex EAA/BCAA).

Nog för att det är bra att förstå kosttillskotts funktion i kroppen innan man börjar experimentera med allt möjligt, men... Bara för att man inte vet om dess funktion betyder det inte att de inte har effekt. Att utesluta EAA / BCAA på grund av det skälet vore lite som att säga " Du kanske ska vänta lite med kycklingfiléerna tills du kan mer om näringslära "

ThisIsTheOne
2010-10-13, 07:49
Nog för att det är bra att förstå kosttillskotts funktion i kroppen innan man börjar experimentera med allt möjligt, men... Bara för att man inte vet om dess funktion betyder det inte att de inte har effekt. Att utesluta EAA / BCAA på grund av det skälet vore lite som att säga " Du kanske ska vänta lite med kycklingfiléerna tills du kan mer om näringslära "

Förvisso riktigt, men jag syftade på att det är fel ände att börja i. Det dyker var och varannan dag upp trådar skrivna av folk som precis köpt gymkort och frågar vilka tillskott de ska köpa innan de ens satt sin fot på gymmet. Om fokus istället lades på det som verkligen är viktigt (själva träningen) hade resultaten blivit betydligt bättre. Jag önskar att jag själv förstått det när jag började träna.

Tacos
2010-10-13, 08:52
ska inhandla mitt första kosttillskott nu.
Frågan är vad jag ska ha?

Tycker rent spontant att svaret blir inget.

Känn på att träna några veckor/månader först. Se till att träning och kost (vanlig mat) först funkar som det skall. Läs gärna på lite om vad dom olika kosttillskotten egentligen är till för också.

Kosttillskott är inga mirakelmedel, utan just bara tillskott.

Kul att du satt igång och träna ordentligt i alla fall.

Zhang
2010-10-13, 19:59
Förvisso riktigt, men jag syftade på att det är fel ände att börja i. Det dyker var och varannan dag upp trådar skrivna av folk som precis köpt gymkort och frågar vilka tillskott de ska köpa innan de ens satt sin fot på gymmet. Om fokus istället lades på det som verkligen är viktigt (själva träningen) hade resultaten blivit betydligt bättre. Jag önskar att jag själv förstått det när jag började träna.


Jag förstår din poäng med att många kommer till forumen i sökande efter tillskott i tron att det är det som kommer bygga musklerna. Självklart är detta fel och bör poängteras, men vad jag märkt som blivit likt en trend på kolo är att folk börjar komma med automatiska svar likt " Du behöver inga kosttillskott, du har precis börjat " utan att ens förstå innebörden av det de säger. Frågan är varför man INTE skulle börja med det speciellt i början för att utnyttja tiden då man växer som mest. Jag brukar själv inte be nykomna själar till gymmet att köpa tillskott det första de gör men det är av ekonomiska skäl ifall de skulle känna efter en vecka eller 2 att gymmet inte är något för dem och där sitter man med vassle / EAA / BCAA + annat för hundratals kronor.

thedude2
2010-10-14, 08:57
Okej, nu ska vi se om jag lärt mig något överhuvudtaget.

Har fortfarande svårt för EAA, som jag förstått det så hjälper den proteinsyntesen så att den bygger mer nya proteiner än vad som bryts ner. Det är aminosyrorna som gör detta. Vi kan inte göra dessa själv i kroppen utan dessa måste ätas.

Kreatine lagras som en sorts "turbo" i musklerna och gör att återhämtningen blir bättre, vilket gör träningspassen mer effektiva.

Whey-80 kan vara bra att ta för att komma upp i de 2-3g/kg som rekomenderas för att inte kroppen ska börja bryta ner muskelmassa i ett katabolt tillstånd.

Gainer används snarlikt whey-80 fast för kolhydrater, vilket kan vara bra om man löptränar?!

Så, hur mycket fel har jag nu? hoppas att jag är inne på lite rätt spår iaf..:em:

Zhang
2010-10-14, 10:29
Jag tycker du verkar ha rätt uppfattning om det mesta förutom att par småsaker.

EAA kan du läsa mer om här:

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127561

Kreatin precis som du säger lagras i muskulaturen som en liten turbo men inte bara i återhämtningssyfte utan även som en liten extra energikälla så muskeln klarar mer arbete. Vilket du kan läsa mer om här:

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105194

Whey protein i pulverform som du säger används av många för att ha ett smidigt (och billigt) sätt att få i sig så mycket proteiner som möjligt under dagen. Kroppen kommer dock inte bryta ner dina muskelproteiner på nivåer under 2-3g heller, dessa är alltså INTE minimum rekommendation för vad du behöver som människa. Om du nu inte har ett stort underskott av energi det vill säga. Ju mer protein du har i blodet desto större anabolt gensvar kommer du få på proteinsyntesen.

Gainer i majoriteten av alla fall är en onödig källa till näringslösa kolhydrater och relativt lite protein. Inget jag rekommenderar såvida du inte precis som du säger, har x antal löppass i veckan + x antal styrkepass i veckan för benen. Då kan det möjligen att vara bra med lite kolhydrater efter passen för att fylla på glykogenet för att du ska kunna prestera till varje pass. En gainer är dock inget måste då heller utan andra kolhydratkällor går lika bra, bröd, vetepuffar, pasta, ris, godis, etc. Många " hardgainers " brukar använda detta i hopp om att kunna öka i vikt, ifall man nu inte klarar att äta riktig mat som överskrider ens energibehov.

Hoppas detta bringade lite ljus över situationen och lycka till i gymmet :)

thedude2
2010-10-14, 18:39
Ni förstår inte hur mycket jag uppskattar er hjälp!! Önskar att jag kunde ge något tillbaka, men det får väl bli "pappa" känslan när ni ser min journal sen :P

Just nu så tränar jag 4 gånger i veckan på gym och har gjort det i 2-3 månader efter ett låååååångt uppehåll från en halv-seriös träning. Men har införskaffat mig ett par löparskor och de är väl där min starka sida ligger så det kommer säkerligen bli 1-2 pass i veckan där med, därför funderar jag på en gainer också.

Sen kommer dillemmat numbero dos. Läste i "Henke börjar om från noll igen" dvs, Heniins journal, att när han var i thailand i tre månader tappade han mycket styrka och många kilon. Jag drar iväg i tre månader i februari och funderar på om det är värt att lägga ner massa pengar på massa tillskott för att sedan förlora allt. Man kanske ska keep it old school och köra på mammas mat och satsa stenhårt när man kommer hem.*screwy*

Eller tips på hålla igång där borta? Går det med lite hemmaövningar, kör man många reps så borde de gå... många funderingar..Det här är ju svårt.

Zhang
2010-10-14, 18:55
Vid förlust av muskelmassa vid frånvaro av träning och kost så betyder det inte att du " förlorat " allting. Lite som samma princip vid en ex-överviktig som överäter där mer av viktuppgången är fettmassa än hos en som inte varit överviktig kan det även tillämpas på muskelmassa också. När muskelmassan väl är vunnen kan man säga att det blir lite som en checkpoint. Så när du väl kommer igång med träningen igen kommer du ha det lättare att återskapa den förlorade massan och inte starta om från scratch igen.

Nu är det inte säkert att du kommer förlora någonting alls heller för den delen. Ifall du inte överdriver festandet ( aka drickandet ) och äter bra så kommer inte musklerna försvinna så lätt som du får det att verka.

Jag själv spenderade 6 månader uppe i norge utan ett gym. Kosten var långt ifrån opti men genom att hålla sig aktiv och använda en ryggsäck som fylldes med tunga saker kunde man utföra det mesta. Armhävningar, dips, knäböjar, sidolyft, militärpressar med en arm i taget, bicepscurls, etc, tog jag mig igenom det utan någon muskelförlust alls i stort sett.

thedude2
2010-10-14, 20:07
Jasså är det så, har hört nått om det med kondition, "grundkondition". Men jag har alltid trott att det var en myt.

Det där med ryggsäck var väldigt smart. Inte tänkt på att man kan använda den till så mycket.

Jag tackar verkligen för hjälpen. Håll utkik efter journalen :D

Eddie Vedder
2010-10-14, 20:28
Jasså är det så, har hört nått om det med kondition, "grundkondition". Men jag har alltid trott att det var en myt.

Grundkondition ÄR en myt. Konditionen är färskvara.