handdator

Visa fullständig version : Stereo fråga


D-Crawler
2010-10-10, 20:17
Hejsan,

Vet att de finns en tråd som guidar om detta men är väldigt dålig på att söka, hittar den inte...
I vilket fall, införskaffade precis ett NAD C272 slutsteg som jag ska koppla till min Harman Kardon 970. Jag undrar helt enkelt hur jag ansluter det korrekt? Från förstärkarens pre-out till... variable in eller fixed in? Ska jag köra en 2xRCA till 2xRCA kabel? I vilken enhet ska sedan högtalarkablarna anslutas? På baksidan av NAD:en finns en liten ratt som heter Input level (dB), ska den vara på max om jag vill få ut så mycket så möjligt av steget?

Mvh
Martin

fiskebulle
2010-10-10, 20:31
Sär.

Pudzianovski
2010-10-10, 20:33
Sär.

:confused:

mangs
2010-10-11, 07:41
Hejsan,

Vet att de finns en tråd som guidar om detta men är väldigt dålig på att söka, hittar den inte...
I vilket fall, införskaffade precis ett NAD C272 slutsteg som jag ska koppla till min Harman Kardon 970. Jag undrar helt enkelt hur jag ansluter det korrekt? Från förstärkarens pre-out till... variable in eller fixed in? Ska jag köra en 2xRCA till 2xRCA kabel? I vilken enhet ska sedan högtalarkablarna anslutas? På baksidan av NAD:en finns en liten ratt som heter Input level (dB), ska den vara på max om jag vill få ut så mycket så möjligt av steget?

Mvh
Martin

Jag antar att du vill använda det nya slutsteget för att driva dina högtalare då skall alltså de högtalare du ämnar driva kopplas in till högtalarterminalerna på slutsteget. Om ingen av prylarna accepterar balanserade kablar med XLR-kontakter så är det 2xRCA som gäller, en för vänster och en för höger kanal.

Input level finns där bara för att kunna synka ljudnivån mellan det som är kopplat i NADen och övriga enheter, Har dun ingen övrig utrustning att ta hänsyn till kan du ställa den i ett ganska högt läge, kontrollera bara så att detta inte ger brus och distorsion, så länge det låter bra är det ok.

Oavsett nivå på denna kommer du troligtvis få ut mest av steget, enda skillanden är att du måste snurra lite mer på volymen på försteget (HKn).

Variable in är just det du har då du kommer nyttja HKns försteg/pre-amp med volym