handdator

Visa fullständig version : Tung träning jämt ???


mathsa
2010-10-10, 19:53
Eller lägga in lättare träning med fler reps typ var 4 vecka?Hur kör ni?Jag kör själv tungt jämt med få reps runt 4-6-8 men har funderat på om det e bra eller inte.Så hur kör ni??

blue8ball
2010-10-10, 22:09
jag kör 2veckor tungt och 2 veckor lätt .. tycker de funkar hur bra som helst.. :) det är nog vad man själv tycker funkar som räknas.

ceejay
2010-10-10, 23:20
Beror på vad just DU vill bli bra på.

ARMSTARK
2010-10-11, 09:12
Jag rekommenderar inte tung träning JÄMT, men det finns många som kör det år ut och år in med bra resultat. Antar att man får låta resultaten berätta om det är okej för DIG eller inte.

KaptenKrok
2010-10-11, 09:27
Westside föreskriver 2 max pass (några set med 90% av 1RM eller däröver) och 2 lättare pass (dynamic effort) i veckan. Det har producerat några av världens starkaste lyftare.

Mr.Sarkastisk
2010-10-11, 09:28
Oavsett vad man vill nå för resultat så tror jag att variation är nyckeln till ett bra resultat. Sedan är nästa fråga HUR man ska variera.

HulkH
2010-10-11, 09:35
Tror också på variation, dock så ser jag tung träning mera där man verkligen tar ut sig, inte bara hur mng reps man kör.

filmjölk
2010-10-11, 10:33
Westside föreskriver 2 max pass (några set med 90% av 1RM eller däröver) och 2 lättare pass (dynamic effort) i veckan. Det har producerat några av världens starkaste lyftare.

Men är deras lätta pass så lätta? Är inte jätteinsatt i westside, men deras de pass är väl (???) reppa max på halvtunga vikter? (dvs hård träning, fast med lite lättare belastning än me dagarna)

pellepedal
2010-10-11, 10:36
Det är alltid bra att periodisera.
Sen hur man lägger upp det är en annan fråga.

Du behöver inte köra "lätt" träning bara för att du kör fler reps.

ARMSTARK
2010-10-11, 11:09
Det är alltid bra att periodisera.
Sen hur man lägger upp det är en annan fråga.

Du behöver inte köra "lätt" träning bara för att du kör fler reps.

Ja det är ju en variant, att variera olika set, reps och övningar fast tungt hela tiden. Men ändå känns det som att lugnare återhämtningsperioder är nödvändiga då och då.

ceejay
2010-10-11, 11:11
Ni som tror på variation hela tiden. Är ni starka? Känns motsägelsefullt att säga att tex periodisering alltid är bra om man är klen.

Kauppi
2010-10-11, 11:21
vad menas med "tungt"? tungt på 6 reps eller tungt på 12 reps tex? likadant med "lätt".
jag kör iallafall en månad så tunga vikter jag kan till 6reps, sedan andra månaden likadant fast till 10-12 reps. dvs varannan månad.

pellepedal
2010-10-11, 11:22
Ni som tror på variation hela tiden. Är ni starka? Känns motsägelsefullt att säga att tex periodisering alltid är bra om man är klen.

Definiera "Är ni starke?". vad är det som visar om man är stark eller inte?

Styrkan kanske inte är det primära målet heller...

rooz
2010-10-11, 11:25
Ni som tror på variation hela tiden. Är ni starka? Känns motsägelsefullt att säga att tex periodisering alltid är bra om man är klen.

Jag har inte dötsont i ryggen iaf;)

Nej jag är inte stark, men det är inte heller mitt primära mål.

HulkH
2010-10-11, 11:26
Ni som tror på variation hela tiden. Är ni starka? Känns motsägelsefullt att säga att tex periodisering alltid är bra om man är klen.

Det beror du på vad du menar med stark.
som sagt, definera stark?

Btw, så kör jag inte variation hela tiden, men en del.

ARMSTARK
2010-10-11, 11:53
Ni som tror på variation hela tiden. Är ni starka? Känns motsägelsefullt att säga att tex periodisering alltid är bra om man är klen.

Inte särskilt stark i 1RM men ganska uthållig; bänk 12-15 x 100kg en dålig dag, 15-20 en bra dag.

KaptenKrok
2010-10-11, 12:26
Men är deras lätta pass så lätta? Är inte jätteinsatt i westside, men deras de pass är väl (???) reppa max på halvtunga vikter? (dvs hård träning, fast med lite lättare belastning än me dagarna)


Nix, inte max reps. På DE dagar jobbar dom med hastigheten på stången så att dom inte blir långsamma av allt maxande.

DE SQUAT 10x2 @ 50-60%
DE BENCH 8x3 @ 55%

Tror man lägger till 10% om man kör raw.

5/3/1 kör max reps varje pass dock om det var det du tänkte på.

z_bumbi
2010-10-11, 12:33
Ni som tror på variation hela tiden. Är ni starka? Känns motsägelsefullt att säga att tex periodisering alltid är bra om man är klen.

Varför skulle periodisering inte vara bra? Periodisering säger ju inte ett dugg om vad man kör utan bara att man delat upp det hela i perioder.

filmjölk
2010-10-11, 12:42
Nix, inte max reps. På DE dagar jobbar dom med hastigheten på stången så att dom inte blir långsamma av allt maxande.

DE SQUAT 10x2 @ 50-60%
DE BENCH 8x3 @ 55%

Tror man lägger till 10% om man kör raw.

5/3/1 kör max reps varje pass dock om det var det du tänkte på.

ah ok tackar. Jag hade fått för mig att de körde nån slags bodybuilding variant med reppande på de dagarna.

Arf Pingvin
2010-10-11, 13:07
Ni som tror på variation hela tiden. Är ni starka? Känns motsägelsefullt att säga att tex periodisering alltid är bra om man är klen.

Variation hej vilt utan en tanke bakom är nog lika fel som att alltid göra samma sak. Stagnation kan nog ske i båda fallen. Periodiseringen bör innehålla en vettig progression. Inget pass kommer att se likadant ut som föregående men det varierar inte från en extrem till en annan hela tiden. Periodisering (en vettig) är alltid bra, men variation för sakens skull är inte nödvändigtvis bra.

KaptenKrok
2010-10-11, 13:22
ah ok tackar. Jag hade fått för mig att de körde nån slags bodybuilding variant med reppande på de dagarna.

Ja, men inte på "huvudlyften". De kan mycket väl göra det på assisterande lyft. Eller för all del, om hypertrofi anses mer viktigt än DE så går det såklart att göra det också under en tid.

smuts
2010-10-11, 14:35
lätta pass är tråkiga pass. Tränar hellre färre pass än lufsar till gymmet och lyfter fjädervikter :)

limenka
2010-10-11, 14:46
Beror på vad just DU vill bli bra på.

Ni som tror på variation hela tiden. Är ni starka? Känns motsägelsefullt att säga att tex periodisering alltid är bra om man är klen.

+1

Allt för mycket tjat om variation hit och dit, kör så du vill och på det sätt så länge du vill.:hbang:

Mats J
2010-10-11, 14:55
Jag körde 1-5 reps konstant i 7 år, alltid max i alla set och pass. Blev riktigt stark tillslut.

danozen
2010-10-11, 15:02
Jag körde 1-5 reps konstant i 7 år, alltid max i alla set och pass. Blev riktigt stark tillslut.

Sarkasm eller allvar? :)

Mats J
2010-10-11, 15:05
Alvar! Blev hyggligt stark tillslut, 230 i böj, 185 i bänk, 265 i mark RAW. Men skulle nog blivigt bättre samt undvikigt alvarliga skador om jag inte kört tungt till failur hela tiden.

limenka
2010-10-11, 15:46
Alvar! Blev hyggligt stark tillslut, 230 i böj, 185 i bänk, 265 i mark RAW. Men skulle nog blivigt bättre samt undvikigt alvarliga skador om jag inte kört tungt till failur hela tiden.

Eller sköt återhämtningen

Crocker
2010-10-11, 15:51
Alvar! Blev hyggligt stark tillslut, 230 i böj, 185 i bänk, 265 i mark RAW. Men skulle nog blivigt bättre samt undvikigt alvarliga skador om jag inte kört tungt till failur hela tiden.
Du bör väl ha världsrekord, om du inte väger för mycket?

ceejay
2010-10-11, 15:52
Varför skulle periodisering inte vara bra? Periodisering säger ju inte ett dugg om vad man kör utan bara att man delat upp det hela i perioder.

Jag tänkte mest att om målet är att bli så stark som möjligt så är det onödigt att slänga in perioder där man kör 12reps+ då man förlorar den tid man kan lägga på att köra tungt.


Min kommentar var mest som ett påpekande att det känns som om det är väldigt många som började träna för ett par månader sen som säger att variation är jättebra för allt för att de har hört någon säga det.

Mats J
2010-10-11, 16:16
Du bör väl ha världsrekord, om du inte väger för mycket?

135 kg vägde jag på den tiden, dvs. en fis i rymden jämfört med de bästa i 125+

mathsa
2010-10-11, 17:25
Ska lägga in en vecka med mer reps var 4 vecka och se,stark har jag blivit men jag tycker volymen uteblivit lite grann.Skadar ju inte pröva,märker jag att jag skulle tappa massa styrka så får jag väl ändra tillbaka och fortsätta lyfta tungt :D för det är ändå det jag gillar mest,tycker inte om att nöta 15 eller mer,känns inte så bra.Men mycket handlar ju om det psykiska vad innebär att gå ner i vikter.Men jag tror att jag ska lägga mig på max 10-12 reps och ändå kunna lyfta hyffsat tungt i vissa övningar.Tack för era svar...

z_bumbi
2010-10-11, 18:25
Jag tänkte mest att om målet är att bli så stark som möjligt så är det onödigt att slänga in perioder där man kör 12reps+ då man förlorar den tid man kan lägga på att köra tungt.


Min kommentar var mest som ett påpekande att det känns som om det är väldigt många som började träna för ett par månader sen som säger att variation är jättebra för allt för att de har hört någon säga det.

Även om jag oftast skulle föredra att någon istället skjuter omfånget på träningen från låga och medel mot låga, medel och högre reps under vissa perioder så skulle jag utan problem kunna motivera en period med bara högre reps för någon som planerar att bli stark. För att bli stark krävs det att man periodvis satsar riktigt mycket på att bygga muskelmassa och att ha en period där man mer skapar genomblödning är inte heller fel ur återhämtningsynpunkt t ex efter en större tävling. Eftersom det inte är någon nybörjare som tappar grundstyrkan på att fortsätta köra övningarna så tappar de inte heller någon tid och efter perioden så är de mer återhämtade och kan ge sig på de tyngre vikterna igen.

Jo att en del varierar bara för att de läst det någonstans men det kan man ju praktisera på många träningsupplägg dvs att någon läst om något och därför kör det utan att ha behov eller vara på den träningsnivån där det behövs eller är lämpligt. Det förhindrar ju inte att metoderna som sådan (ibland) har ett berättigande och däribland finns periodisering bland nybörjare.