handdator

Visa fullständig version : Bo i Göteborg och helst nära Chalmers


MrBoris
2010-10-10, 17:10
Hej kära Kolo,
det är så att jag ev. har en tjänst på g på Chalmers och undrar var i Göteborg ni rekommenderar mig att bo? Mitt allra viktigaste kriterium är att ha så nära som möjligt till Chalmers, då jag inte kommer att ha något annat liv under denna period (4-5år) som jag kommer att bo där.

Har förstått det som att Chalmers ligger mitt i centrum, vilket kanske kan göra det ganska svårt att få bostad där? Har anmält mitt intresse på www.boplats.se samt www.sgsstudentbostader.se men är rädd att mina ködagar inte räcker till (registrerade mig förra veckan). Det som dock talar för mig är att tjänsten börjar i mars. Jag funderar dock även på att köpa lägenhet direkt, men är rädd att jag då gör det i ett område som inte är något vidare.

Så åter till min fråga, tips på ställen mitt i centrum eller nära Chalmers man ska undvika eller satsa på? Spelar ingen roll om det blir en studentbostad eller om det blir att jag köper lägenhet.

mvh

Halldin
2010-10-10, 17:23
Närmre än kemivägen kommer du nog knappt. Tror att det går via Boplats.

Scratch89
2010-10-10, 17:33
Det beror på hur mycket du är beredd på att betala eller hur länge du kan tänka dig att pendla.

Kemivägens studentbostäder har jag bott i, men de är rätt så dyra för 28 kvadrat. Har du ett par hundra tusen till insats för en lägenhet hade jag inte tvekat. Bra områden att bo i är t.ex Lunden, Vasa, Linne, Eriksberg, Sannegården och Lindholmen. Nu ligger förvisso priserna därefter, men du kommer troligen gå plus om några år oavsett.

Att ta sig runt i stan går riktigt fort, även fast man bor utanför. Jag bor på Lindholmen, dvs andra sidan älven, men det tar bara en kvart med bussen som går precis utanför huset och stannar precis vid Chalmers. Typ hälften av spårvagnstrafiken går förbi där.

Squidh
2010-10-10, 18:11
Guldheden ligger precis ovanför Chalmers. Har bott där i två år, lugnt och fint område. Bodde i andra hand så vad utgångspriserna på en ny lgh är vet jag inte. Johanneberg ligger väldigt nära med. Hur det ser ut med bostadssituationen vet jag inte, allmänt är det ont om bostäder som inte är vostadsrätter.

Gigabyte
2010-10-10, 18:33
Närmre än kemivägen kommer du nog knappt. Tror att det går via Boplats.
Går faktiskt att komma närmare om man bor på rännvägen. Ligger verkligen mitt i campus. Finns också på boplats.

Ame
2010-10-10, 18:42
Bor själv på Johanneberg i ett stort studentområde, tycker att läget är helt perfekt, till chalmers tar det väl knappt 5min att cykla. Du kan ju alltid ta ett korridorsboende i början om du inte får tag på något annat då du får behålla dina ködagar då.

Halldin
2010-10-10, 18:43
Går faktiskt att komma närmare om man bor på rännvägen. Ligger verkligen mitt i campus. Finns också på boplats.
Det beror ju förvisso på vilken institution man befinner sig på, är man på kemi/fysik/matematik är antagligen kemivägen närmast, definitivt om man är på kemi i alla fall.

Angel
2010-10-10, 18:44
Johannesberg kanske, eller Vasastaden.

Modify
2010-10-10, 20:51
Göteborg är ju inte speciellt stort och skaffar du dig en cykel så går det kanonfort till Chalmers och du kan ta ut svängarna i boendet också. Johanneberg, Guldheden, Landala, Vasastaden, Lorensberg och Norra Krokslätt är väl de närmaste områdena skulle jag tänka mig.

Har du kapital till en kontantinsats så är mitt råd att köpa en lägenhet.

Jens.Andersson
2010-10-10, 21:37
Guldheden ligger precis ovanför Chalmers. Har bott där i två år, lugnt och fint område. Bodde i andra hand så vad utgångspriserna på en ny lgh är vet jag inte. Johanneberg ligger väldigt nära med. Hur det ser ut med bostadssituationen vet jag inte, allmänt är det ont om bostäder som inte är vostadsrätter.

Vart brukar du träna där uppe? Fysiken? Ska själv snart flytta till Guldheden och
funderar på att byta från Sats kompassen. Det ska väl finnas ett Sats i landala?

Frumpish
2010-10-10, 22:40
Rekommendar emilsborg (Chalmers studentbostäder, söks via boplatskötiden)! Dock är 18kv inte direkt spacy living men en bra start, tar ~7min promenad eller 3min cykel till mitten av chalmers campus!

Via SGS kan du söka t ex. dr forzelius backe, vilket är liknande rum som på emilsborg fast 21kv med lite sämre köksstandard (ingen egen ugn har jag för mig)

Hyrorna för dessa är 2800 emilsborg resp. 2700 dr forzelius! Kötid som krävs är typ 1 år.

Sen har sgs massor av lägenheter på spaldingatan, volrat, olofshöjd med mera och via boplats kan du söka både privata hyresvärdar och CSB:s andra områden som redan nämts, rännvägen, kemivägen etc!

MrBoris
2010-10-13, 21:48
Tack alla för tipsen, så mina 6månaders kötid (som det blir totalt när det börjar närma sig jobbstart) räcker kanske inte så långt om jag vill bo nära Chalmers? Lutar rejält åt en bostadsrätt, har nog pengar till det

Scratch89
2010-10-13, 23:44
Lägenhet kan du ju få med ett halvårs köplats, särskilt nu när terminerna har börjat. Frågan är väl vart du hamnar, men återigen så är det inte direkt långt till Chalmers oavsett vart du bor i stan.

Men har du pengar till en bostadsrätt så skulle jag inte tveka.

bagmol
2010-10-14, 09:02
Köpte lägenhet i guldheden för ett halvår sedan. Helt perfekt med 5 min till chalmers (på cykel) och 5 min till fysiken (till fots). Rätt dyrt, stor etta på 49 kvm2 för 1.17 miljoner. Bara 2100 i hyra dock.

Nu håller de på att bygga om vid emilsborg (chalmers studentbostäder) tror jag. När jag flyttade dit byggde de om med och då hade de "sista minuten" platser dvs man gick dit och köade när expeditionen öppnade. Fick min lägenhet på en dag utan att stå i någon bostadskö (förutom han som sovit utanför expeditionen).

Du kan ju kolla upp om de har sådant fortfarande :)

Nordenator
2010-10-14, 10:24
Då det väl är på tapeten. Finns det några vettiga hyresrätter att få tag på i närheten av stan med 2½ års kötid (inte studentboende)? Jag kikade in lite snabbt på sidan och typ alla lägenheter verkar ju ha 100+ sökande. Nu ska jag ju bo kvar här till våren/sommaren 2011, så det är ju knappast något aktuellt nu. Bara lite nyfiken om det över huvud taget är värt att försöka sedan då flytt börjar bli aktuellt :)

hultman
2010-10-14, 10:51
Köpte lägenhet i guldheden för ett halvår sedan. Helt perfekt med 5 min till chalmers (på cykel) och 5 min till fysiken (till fots). Rätt dyrt, stor etta på 49 kvm2 för 1.17 miljoner. Bara 2100 i hyra dock.

Nu håller de på att bygga om vid emilsborg (chalmers studentbostäder) tror jag. När jag flyttade dit byggde de om med och då hade de "sista minuten" platser dvs man gick dit och köade när expeditionen öppnade. Fick min lägenhet på en dag utan att stå i någon bostadskö (förutom han som sovit utanför expeditionen).

Du kan ju kolla upp om de har sådant fortfarande :)

En polare köpte en risig lägenhet på 36 kvm i Guldheden för 1,75 mille nyligen. Så 1,17 lät ju billigt för 49. Fräscht eller?

mikaelj
2010-10-14, 10:57
Då det väl är på tapeten. Finns det några vettiga hyresrätter att få tag på i närheten av stan med 2½ års kötid (inte studentboende)? Jag kikade in lite snabbt på sidan och typ alla lägenheter verkar ju ha 100+ sökande. Nu ska jag ju bo kvar här till våren/sommaren 2011, så det är ju knappast något aktuellt nu. Bara lite nyfiken om det över huvud taget är värt att försöka sedan då flytt börjar bli aktuellt :)

Om du kollar på BoPlats är det väl snarare 500+? Kötiden är dessutom något godtycklig, hyresvärdar uppmanas att följa registreringsdatum men det är inte satt i sten. Det är bara att söka och söka, samt, väldigt viktigt berättade mina hyresvärdar, att du skriver något bra om dig själv i inforutan. T ex varför du behöver bostad.

Nordenator
2010-10-14, 11:00
Om du kollar på BoPlats är det väl snarare 500+? Kötiden är dessutom något godtycklig, hyresvärdar uppmanas att följa registreringsdatum men det är inte satt i sten. Det är bara att söka och söka, samt, väldigt viktigt berättade mina hyresvärdar, att du skriver något bra om dig själv i inforutan. T ex varför du behöver bostad.

Ah. Märkligt system. Här är det first come first served för direktbokningar och kötid över allt för resten. Men tack för tipsen. Då är det bara att pyssla ihop någon vettig info innan eventuellt sökande om 6-7 månader :}

mikaelj
2010-10-14, 11:15
Ah. Märkligt system. Här är det first come first served för direktbokningar och kötid över allt för resten. Men tack för tipsen. Då är det bara att pyssla ihop någon vettig info innan eventuellt sökande om 6-7 månader :}

Först fanns det en bostadskö. Den togs bort 19hrmhrm. BoPlatsGBG.se dök upp med några hyresvärdar anslutna. Efterhand har fler och fler värdar anslutit sig dit och numer kan man inte söka direkt hos hyresvärdar utan enbart BoPlats (jag skickade vid tillfälle ut 30-talet brev). Sedan 2008 eller 2009 rekommenderas även hyresvärdar just att titta på registreringstid, även om det inte ett direkt krav från BP:s sida.

Ungefär så. Det vettigaste idag verkar tyvärr vara att köpa en lägenhet, vilket ju är nästan samma sak som hyresrätt eftersom få faktiskt amorterar på sin lägenhet...

bagmol
2010-10-14, 11:28
En polare köpte en risig lägenhet på 36 kvm i Guldheden för 1,75 mille nyligen. Så 1,17 lät ju billigt för 49. Fräscht eller?

Det var värst då har priserna gått upp. En granne som flyttade in i samma typ av lägenhet som jag för 3 månader sedan fick ge 1.3

Lägenheterna är ombyggda från kontor till lägenheter 2004 så det är rätt fräscht, ligger på dr Forselius gata

MrBoris
2010-10-15, 14:02
Köpte lägenhet i guldheden för ett halvår sedan. Helt perfekt med 5 min till chalmers (på cykel) och 5 min till fysiken (till fots). Rätt dyrt, stor etta på 49 kvm2 för 1.17 miljoner. Bara 2100 i hyra dock.

Nu håller de på att bygga om vid emilsborg (chalmers studentbostäder) tror jag. När jag flyttade dit byggde de om med och då hade de "sista minuten" platser dvs man gick dit och köade när expeditionen öppnade. Fick min lägenhet på en dag utan att stå i någon bostadskö (förutom han som sovit utanför expeditionen).

Du kan ju kolla upp om de har sådant fortfarande :)

Så du rekommenderar Guldheden då?:) Jag riktar nog verkligen in mig på att köpa en lägenhet, men funderar samtidigt på att ta ett studentboende först (om jag kan) nära Chalmers för att känna mig för vilket område som passar mig. Känns lite tungt att slänga bort 1.5-2miljoner för en lägenhet i ett område man inte trivs:)

minimalist
2010-10-31, 17:42
Jag tänkte låna tråden lite. Jag går nu andra året i gymnasiet, och om allt går som planerat så går jag på chalmers efter gymnasiet, så nu sitter jag och försöker registrera mig på diverse sidor för att få kötid. Jag har skickat ansökan om registrering hos SGS, och jag fösöker även med boplats.se. Problemet där är att de vill veta exakta datum för när utbildningen börjar och slutar, vilket jag givetvis inte vet. Gör det något om denna uppgiften kan råka vara någon månad fel? Sen, finns det några andra sidor där man bör registrera sig för att öka chanserna till att få bostad?

MVH, Alexander.

mikaelj
2010-10-31, 17:44
BoPlats vill väl inte veta det där? Du kan registrera dig ändå, så tar hyresvärdarna din registreringstid i beaktning när du väl söker. Då kan du dessutom komplettera uppgifter om dig själv.

Om du pluggar på Chalmers börjar du i augusti.

minimalist
2010-10-31, 17:51
BoPlats vill väl inte veta det där? Du kan registrera dig ändå, så tar hyresvärdarna din registreringstid i beaktning när du väl söker. Då kan du dessutom komplettera uppgifter om dig själv.

Om du pluggar på Chalmers börjar du i augusti.

Boplats vill veta det, och får boplats inte veta det direkt så vill tydligen inte boplats ha mig som medlem.

mikaelj
2010-10-31, 18:04
Ange augusti 2012, då?

minimalist
2010-10-31, 18:05
Ange augusti 2012, då?

Jag har gjort det nu, jag ville bara kolla om någon visste hur allvarligt det är att datumet stämmer.

Ame
2010-10-31, 18:33
Jag har gjort det nu, jag ville bara kolla om någon visste hur allvarligt det är att datumet stämmer.

Jag har aldrig fyllt i mer exakt än år och månad, ingen har gnällt under dessa två åren åtminstone.