handdator

Visa fullständig version : Trivs att vara hungrig


Crocker
2010-10-10, 16:35
Har ett problem.
Har aldrig aptit att äta något, trivs att vara hungrig. Sista tiden får jag äta för jag måste.
Jag har en bra inställning till mat, kan äta allt utan att ha dåligt samvete.
Börjar fundera om jag har någon brist, eller så?
Man
14 år
73 kg
180 cm
Tränar 5ggr/vecka.
MVH

hidden
2010-10-10, 16:37
Känner igen mig lite i det du säger.
Jag håller mig mer fokuserad när jag är lite hungrig än när jag är mätt. Men förstår inte att du kan trivas när du är hungrig? Varför är det så?

Crocker
2010-10-10, 16:39
Känner igen mig lite i det du säger.
Jag håller mig mer fokuserad när jag är lite hungrig än när jag är mätt. Men förstår inte att du kan trivas när du är hungrig? Varför är det så?
Det är det jag undrar, känner inget behov av att äta när jag är hungrig. ;)

Ristretto
2010-10-10, 18:36
Hur länge har detta hållit i sig?

Crocker
2010-10-10, 19:17
Hur länge har detta hållit i sig?
2-3 veckor, började ganska fort efter jag kommit hem från en resa.

Kejikeo
2010-10-10, 19:20
2-3 veckor, började ganska fort efter jag kommit hem från en resa.

Ajdå. Vart var du?

Crocker
2010-10-10, 20:06
Ajdå. Vart var du?
Danmark

Mineur
2010-10-10, 20:27
Danmark

Danskfeber, no doubt!

Crocker
2010-10-10, 20:30
Danskfeber, no doubt!
Tack för ett seriöst svar.

Ganymedes
2010-10-10, 20:43
Om du känner att du egentligen behöver äta mer trots att hungern inte vill motivera dig, kan du testa att sakta försöka öka intaget. Ta en macka extra eller släng in en gainomax eller liknande vid tider du normalt inte äter. Vänjer du kroppen vid ett högre kcal-intag kommer den också bli "sur" på dig om du sedan sänker - dvs du blir hungrig. Fungerar för mig när jag kör vinterbulk iaf. Ju mättare jag är när jag lägger mig, desto hungrigare är jag märkligt nog när jag vaknar. Inte så svårt att lägga på sig vikt då direkt. :)

Lovisa
2010-10-11, 07:03
2-3 veckor, började ganska fort efter jag kommit hem från en resa.

Vad gjorde du på resan? Om det var Danmark, kan man ju gissa att det blev en hel del "go´mad" (= god mat) och dryck. Om du då levde på energiöverskott så kan det vara kroppens svar på detta. Jag funkar åtminstone så, att om jag ätit mycket ett tag så reagerar kroppen med aptitlöshet. Troligen ett alldeles normalt sätt att hålla energibalans och bibehålla en set point, dvs den vikt som kroppen trivs med.

Sedan är det ju olika vad man har för personlig läggning. En del människor är mer intresserade av mat och ätande än andra. Jag har bekanta som lever för att läsa om mat, handla mat, laga mat och äta mat. Själv tycker jag att käk är tämligen ointressant. Jag kan till och med glömma bort att äta på en hel dag, tills jag plötsligt blir vrålhungrig av energibrist. Jag skulle garanterat hänga med bland de sista på Robinson-ön !

mikaelj
2010-10-11, 08:37
Jag tror som Lovisa. Min hunger är som bortblåst den senaste tiden efter massivt energiöverskott.

Pansartax
2010-10-11, 09:53
Jag är i lite samma sits och jag är 21 så det är inget åldersrelaterat i så fall, dock kan jag fortfarande äta som en häst fast helt utan aptit.

Är inte ens hungrig efter jag har tränat, men brukar trycka ändå. Jag kan dock vara hungrig på morgnarna, så jag antar att efter 7-8 timmar börjar jag bli hungrig.

Tror det är viktigt att tänka på att alla är olika och att alla också fungerar olika.

Edit: Jag tror inte att "Äta som en häst" är ett uppskattat svar kanske så jag kan väl tillägga att jag äter portioner som väger in på ca 5-600g kött/kyckling och 5-600g pasta/ris.

Sniggel
2010-10-11, 10:55
Känner igen fenomenet, beroende på vad du menar med just "hunger".
Jag kan må riktigt bra av att vara hungrig. Hungrig på ett sätt där jag fortfarande är pigg, klar i huvuet och där den inte gör sig påminnd på ett sätt som distraherar en. Men förr eller senare övergår det (i mitt fall) till att jag känner att jag faktiskt behöver äta mat (seg i skallen, trött, tänker på mat, osv...). Det är alltså ingen risk att jag går och svälter mig. Vet inte hur det är i ditt fall? Hade du kunnat skippa att äta ifall du inte velat?

Crocker
2010-10-11, 13:42
Jo, kan jätteänkelt skippa, har inte ätit på 20h nu. Så kör ett extremt PF-upplägg nu(käkar endast middag, kvällsmat idag), för att orka äta. Resan blev det ju mycket snabbmat(+3 kg) 10 dagar. Det kanske kan vara så enkelt,

Lovisa: Hur gjorde du, för att "vänja" dig? :)
Sniggel, du fick svar ovanför.
Tack för ni tar er tid.

Lovisa
2010-10-12, 07:14
Jo, kan jätteänkelt skippa, har inte ätit på 20h nu. Så kör ett extremt PF-upplägg nu(käkar endast middag, kvällsmat idag), för att orka äta. Resan blev det ju mycket snabbmat(+3 kg) 10 dagar. Det kanske kan vara så enkelt,

Lovisa: Hur gjorde du, för att "vänja" dig? :)
Sniggel, du fick svar ovanför.
Tack för ni tar er tid.

Vänja mig vid vad? Att vara ointresserad av mat? Jag har aldrig behövt "öva" på det, jag är bara sådan. Alla har ju starkare och svagare egenskaper, intressen eller läggning. Jag är usel i matte, gillar inte tekniska prylar och är extremt morgontrött. Jag tycker att mat och ätande är ganska trist för det mesta. Vill egentligen bara ha mat efter träningen - men då kan jag vara tokhungrig.

Eller menar du vänja mig vid en set point, som "aptit-reglering" ? Inte heller detta är något man behöver träna på, kroppen gör det mesta av jobbet själv. Jag tror stenhårt på set point-teorin, dvs att varje individ har en egen "trivsel"-nivå för vikt och kroppskonstitution i allmänhet. Att sedan massor av människor struntar i kroppens signaler och därmed missar sin set point, är en annan sak.

Slartibartfast
2010-10-12, 07:25
Jag känner igen detdär.

Jag är nästan aldrig hungrig och måste hålla stenhård systematik i mitt ätande, annars skulle jag rasa i vikt. Tycker mat och ätande som fenomen är tråkigt och tridskrävande. Trivs bäst när jag inte ätit på 10+ timmar. Övriga dygnet går man omkring proppmätt, som en orm som just käkat en get. *spy*