handdator

Visa fullständig version : Konditionsträning + gym ?


patrik747
2010-10-09, 22:56
Hejsan, jag har hört av flera håll att konditionsträning inte är optimalt medans man styrketränar och ska bygga muskler.
Just nu kör jag 4st styrkepass i veckan. Och två pass där jag kör spinning högintensiv.
Är det så att det hämmar min muskelutveckling? Mycket? Lite? Marginellt?
Jag är en smula plufsig därför kombinerar jag med konditionsträning.
Skulle jag kunna köra lite på motionscykel istället i gymmet med lägre puls (120-140BPM) och Ändå bränna fett Utan att muskelutvecklingen blir lidande?
Frågan är väl egentligen; Ungeför vid vilken puls (om det nu ens är så det fungerar) börjar styrketräningen bli lidande? Vad borde jag köra för slags fettförbrännande träning? Hur ska jag göra?
Tacksam för svar :)

MVH Patrik

Malmberg
2010-10-09, 23:44
Det stämmer att konditionsträning inte är optimalt om man har som mål att bygga så mycket muskelmassa som möjligt (men det är det mycket som inte är). Hur mycket det hämmar din muskeltillväxt kan jag inte svara på, jag har dock svårt att se att du skulle få någon märkbart sämre tillväxt med konditionsträning än utan (mätbart helt klart).

Du skriver själv att du är lite plufsig o antar att du vill gå ner lite i vikt. Du får helt enkelt fråga dig själv vilket som är viktigast. Bygga maximalt med muskler eller droppa ett par kilo o förhoppningsvis få en bättre kropp som du är nöjd med? (för att sedan bygga upp muskelmassa). Vad är viktigast just nu?

Vilken konditionstyp du ska köra, svarar du nog lättast själv på. Vilken konditionsträning tycker du är roligast? kör den, den kommer du med störst sannolikhet att orka köra även när det blir tufft o jobbigt. Den bästa träningen är den som faktiskt blir gjord, inte den man hade planerat att göra.

För att konditionen ska tränas behöver hjärtat komma upp i full slagvolym, detta sker redan vid 50% av maximal syreupptagningsförmåga, alltså redan vid lågintensiv konditionsträning. Kroppens förbränning vid lågintensiv träning sker genom aerob energiproduktion (glukos & fett brytts ned till koldioxid & vatten = ATP o värme bildas).

Hade jag varit dig hade jag kört på som du gör idag, haft ett litet kalori underskott, sett till så jag fått i mig mycket protein och utvärderat efter ett par veckor.

patrik747
2010-10-10, 20:37
Det stämmer att konditionsträning inte är optimalt om man har som mål att bygga så mycket muskelmassa som möjligt (men det är det mycket som inte är). Hur mycket det hämmar din muskeltillväxt kan jag inte svara på, jag har dock svårt att se att du skulle få någon märkbart sämre tillväxt med konditionsträning än utan (mätbart helt klart).

Du skriver själv att du är lite plufsig o antar att du vill gå ner lite i vikt. Du får helt enkelt fråga dig själv vilket som är viktigast. Bygga maximalt med muskler eller droppa ett par kilo o förhoppningsvis få en bättre kropp som du är nöjd med? (för att sedan bygga upp muskelmassa). Vad är viktigast just nu?

Vilken konditionstyp du ska köra, svarar du nog lättast själv på. Vilken konditionsträning tycker du är roligast? kör den, den kommer du med störst sannolikhet att orka köra även när det blir tufft o jobbigt. Den bästa träningen är den som faktiskt blir gjord, inte den man hade planerat att göra.

För att konditionen ska tränas behöver hjärtat komma upp i full slagvolym, detta sker redan vid 50% av maximal syreupptagningsförmåga, alltså redan vid lågintensiv konditionsträning. Kroppens förbränning vid lågintensiv träning sker genom aerob energiproduktion (glukos & fett brytts ned till koldioxid & vatten = ATP o värme bildas).

Hade jag varit dig hade jag kört på som du gör idag, haft ett litet kalori underskott, sett till så jag fått i mig mycket protein och utvärderat efter ett par veckor.


Tack så mycket för ett väldigt bra svar !
Jag ska köra på ett par veckor till och se vad som händer, kanske kliva ner från det högintensiva och köra lågintensivt istället eller åtminstone inte lika hårt som tidigare.
MVH Patrik

Malmberg
2010-10-10, 21:28
Tack så mycket för ett väldigt bra svar !

Inga problem

Jag ska köra på ett par veckor till och se vad som händer

Gör så, stirra dig inte blind på vågen bara (nu vet jag iofs inte hur du gör för att mätta dina resultat) utan håll koll på hur det ser ut i spegeln istället. Tycker jag är lättare iaf.

kanske kliva ner från det högintensiva och köra lågintensivt istället eller åtminstone inte lika hårt som tidigare.

Kör det du tycker är roligast, som jag skrev innan. Jag skrev ner det om konditionsträning bara för att du skulle förstå att man inte behöver köra ihjäl sig a la rysk 80-tals hockeyträning för att man ska få resultat (inget ont om den träningen, den fyllde sin funktion).

O kom ihåg att det tar tid, skynda långsamt *flex*

svennebanan
2010-10-10, 22:18
Jag tror konditionsträning i samband med styrketräning är negativt om man elitsatsar. Annars är det nog bara fördelar att ha konditionsträning i sitt program. Du behöver ju inte springa ett mara. Hitta en bra medelväg.

cero
2010-10-10, 22:48
Jag tror konditionsträning i samband med styrketräning är negativt om man elitsatsar. Annars är det nog bara fördelar att ha konditionsträning i sitt program.

Så man måste konditionsträna högintensivt varje dag, sju gånger i veckan för att det ska påverkar överhuvudtaget? Tror jag inte. Däremot kan man hitta en bra medelväg.

patrik747
2010-10-10, 22:55
Absolut, den gyllene medelvägen..
Konditionsträning var väl kanske egentligen ett dåligt uttryck av mig, det är egentligen är Mest intresserad av är ju fettförbränning faktiskt.
Att man får kondition är ju absolut ett plus.
Men jag kanske ska satsa på att ligga på runt 120-140bpm i puls och köra nån pulshöjare här och där, kanske inte köra dom här våldsamma intervallpassen?

MVH Patrik

cero
2010-10-11, 00:50
Konditionsträning ökar inte dygnets fettförbränning, oavsett intensitet, mer än vad den eventuellt påverkar kaloribalansen.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4258619&postcount=3

Läs: Deff - en guide (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881)

Väldigt mycket text. Men kortfattat: Det är svårt att gå ned i vikt och bygga muskler samtidigt. När man går ner i vikt styrketränar man för att bibehålla muskler, och när man ligger på balans eller går upp i vikt strävar man efter att bygga muskler.

Tänk även på att konditionsträning är guldvärt ur hälsoperspektiv, så det tycker jag absolut inte du ska utesluta - även om du kanske vill begränsa den en aning för att ha bättre förutsättningar för att bygga muskler.

Men jag kanske ska satsa på att ligga på runt 120-140bpm i puls och köra nån pulshöjare här och där, kanske inte köra dom här våldsamma intervallpassen?

Kortvarig, intensiv konditionsträning är bättre ur muskelbyggande perspektiv om jag minns rätt.