handdator

Visa fullständig version : Ont i handleder..


Zozza
2003-10-30, 17:36
Jag får ont i handlederna när jag kör med Hantlar.., mestadels när jag kör vanlig Hantelcurl ( tror det heter så.. )

Varför tror ni det blir så, ska jag träna underarmarna mer, eller vad tror ni?

Pez
2003-10-30, 17:51
Originally posted by Zozza
Jag får ont i handlederna när jag kör med Hantlar.., mestadels när jag kör vanlig Hantelcurl ( tror det heter så.. )

Varför tror ni det blir så, ska jag träna underarmarna mer, eller vad tror ni?

Ja alltså...är det handlederna eller underarmarna du får ont i?

Kan vara alltifrån att dina underarmar är dåligt tränade till övertränade till ovana leder till felaktigt utförande... hur länge har du tränat? Vilka vikter är det du kör på?

Såna här frågor är svåra att svara på som det är, ge så mycket info du kan så kanske du har en chans på att få ett svar...

/pez

Zozza
2003-10-30, 18:02
Ok..

Jag är 15 år gammal, tränat med maskiner 3-4 månader och nu börjat lite med fria vikter. Det är all info jag kommer på nu. :em:

Mago
2003-10-30, 19:09
Kan bara säga att jag har samma problem. Gör ont sjävla handleden, i benet(bone, inte leg ;)) typ. Gör mest ont vid curl me rak stång. :cryout: Så ont att jag inte kan köra det.

nordlander
2003-10-30, 19:39
ni kan räkna in mig i den gruppen också....får äckligt ont nu förtiden och funderar på att ta det lite lugnt med hantlar

Assazel
2003-10-30, 19:40
ganska vanligt. Behinnan får stryk. Kör stång istället med Z-fattning. Alltså inte rakstång. Jag har även upptäckt på mig själv att om jag inte går till toppläge i curl så gör det inte så ont.
när jag skriver toppläge menar jag där man i princip vilar muskeln.

dessutom var noga att släppa ner vikterna l¨ångsamt.. jag börja min träningkarriär med att skicka upp vikterna och sen snabbt som attans ner. PÅ så sätt tränas knappt underarmarna.

Pez
2003-10-30, 19:46
Originally posted by Zozza
Ok..

Jag är 15 år gammal, tränat med maskiner 3-4 månader och nu börjat lite med fria vikter. Det är all info jag kommer på nu. :em:

I ditt fall kan det nog enkelt förklaras med ovan belastning.
Fortgår problemet så skulle jag kolla upp det, annars blir det nog bättre med tiden iom att lederna vänjer sig.

/pez

Fartman
2003-10-30, 19:49
Originally posted by nordlander
ni kan räkna in mig i den gruppen också....får äckligt ont nu förtiden och funderar på att ta det lite lugnt med hantlar

jag med.. håller mig numera till z-stången och använder handledslindor där det gör ont..

Spike
2003-10-30, 20:24
Ni som har ont:

Åtgärd som KAN funka! OBSERVERA KAN FUNKA!

Om ni har samma problem som mig :love:

2x12 LÅÅÅÅÅÅNGSAMMA sittande handledscurl
2x12 Lika långsamma sittande handleds curl med handen uppochner.

Var dock försiktiga, det ska va lite vikt och långsamt!:thumbup:

Spec^
2003-10-30, 22:19
Hade ont i handlederna förut jag, men bara med rakstång, så ett tips är att köra med den veckade stången.. EZ. De funkar finfint för mig, å tycker även den biter bättre än en rak stång ;)

MrT
2003-10-31, 00:02
Ni kör inte fel teknik då? Ser alltför många som kör ngn slags handledscurl när de egentligen kör vanlig bicepscurl. De använder mao handleden för att knuffa upp vikten den sista biten.

Mago
2003-10-31, 02:49
Originally posted by MrT
Ni kör inte fel teknik då? Ser alltför många som kör ngn slags handledscurl när de egentligen kör vanlig bicepscurl. De använder mao handleden för att knuffa upp vikten den sista biten.

Inte i mitt fall iaf.

Überbiffen
2003-10-31, 10:11
Här är det kul o se hur olika d kan vara..

Spec^, Fartman o Assazel rekommederar EZ-curl.. gör det ont vid rak stång men inte EZ så självklart kör med EZ. För mig är d precis tvärtom. Jag har haft stora problem med mina handleder i början av min träning. I mitt fall vet jag att d berodde på felaktigt utförande med allt för tung vikt o d fick sitt pris.. tog 11 ½ månad innan jag kom tebax till gymmet. Sedan jag blivit lite klokare har jag inte haft några som helst problem med mina handleder. Jo fresten d här med EZ.. om jag får för mig att köra tunga 6:or med EZ så får jag ont längs benet i underarmen.. byter jag däremot ut den mot en rak så försvinner problemet omedelbart. Fast iom att ja vet om detta kör jag alltid med rak stång o om jag jämnför hur d kändes i bicepsen vid EZ träning o rakstångsträning så slaktar rak stång mera biceps än EZ.

Hoppas du fick ut något av allt mitt babbel. ;)

Karelin
2003-10-31, 19:14
Är själv en klenis vad gäller handleder å jag köpte ett sådant där handledsskydd... fungerar bra då jag nu inte kan böja handleden fel i övningarna...

Fartman
2003-10-31, 19:56
en annan grej som brukar mildra smärtan är ju att inte greppa stången så jävla hårt i ex bicepscurlen, ett lite lättare grepp och smärtan brukar va avsevärt mycket mindre..

nordlander
2003-11-01, 00:04
det där kan nog stämma...jag har svårt att släppa taget om stången när jag sätter ner den, då smärtar det som mest. måste ta det lugnt och släppa sakta. kände av det idag på innebandy träningen. får ont när jag skjuter. bådar illa det här, blir bara värre och värre

Fartman
2003-11-01, 02:07
Originally posted by nordlander
det där kan nog stämma...jag har svårt att släppa taget om stången när jag sätter ner den, då smärtar det som mest. måste ta det lugnt och släppa sakta. kände av det idag på innebandy träningen. får ont när jag skjuter. bådar illa det här, blir bara värre och värre

ni har ingen snubbe på innebandyn som du kan fråga om handlederna och så? kanske måste kolla upp det om det börjar smärta även utanför gymmet