handdator

Visa fullständig version : Hur många dagars åtehämtning?


LulleK
2010-10-09, 15:55
Hej!
Det sägs att det är när man vilar som musklerna växer, och att det är onödigt att träna musklerna för många ggr/v. Men vilken balans ska man ha? Nu ser mitt program ut så här:

Dag 1: biceps, rygg
Dag 2: axlar, triceps, bröst
Dag 3: ben mage

Just nu kör jag dessa tre pass en gång i veckan var, tre olika övningar per muskelgrupp med 3 sets på varje. Det innebär att jag tränar ju bara tränar varje muskel en gång i v och att den då får ca 6 dagars vila. Är det för mycket vila, eller är det vad muskeln behöver för att växa ordentligt?
Tack /Lucas

Pompere
2010-10-09, 16:29
Hellre köra igenom kroppen 2 gånger/vecka än 1 gång sjunger min melodi iaf..

Så pröva köra som du gör, fast använder Dag 4 som vilodag, för att sedan Dag 5, upprepa schemat.
Alltså träning 3 dagar, 1 vilodag, 3 träningsdagar osv.

Ifall du känner dig sliten, dra ner på volymen, och prova igen.

LulleK
2010-10-09, 17:52
Hellre köra igenom kroppen 2 gånger/vecka än 1 gång sjunger min melodi iaf..

Så pröva köra som du gör, fast använder Dag 4 som vilodag, för att sedan Dag 5, upprepa schemat.
Alltså träning 3 dagar, 1 vilodag, 3 träningsdagar osv.

Ifall du känner dig sliten, dra ner på volymen, och prova igen.

Okay tack. Jag har hört att man inte ska köra bröst och rygg, och biceps och triceps osv dagarna efter varandra. Stämmer det?

Sen undrar jag om man kör passen från dag ett igen på dag 4, kan man då hoppa över ben sista dagen och bara köra ben en dag i v? Eller bör man träna de lika ofta?

svennebanan
2010-10-09, 18:08
Hej!
Det sägs att det är när man vilar som musklerna växer, och att det är onödigt att träna musklerna för många ggr/v. Men vilken balans ska man ha? Nu ser mitt program ut så här:

Dag 1: biceps, rygg
Dag 2: axlar, triceps, bröst
Dag 3: ben mage

Just nu kör jag dessa tre pass en gång i veckan var, tre olika övningar per muskelgrupp med 3 sets på varje. Det innebär att jag tränar ju bara tränar varje muskel en gång i v och att den då får ca 6 dagars vila. Är det för mycket vila, eller är det vad muskeln behöver för att växa ordentligt?
Tack /Lucas


Dag 1: rygg, biceps
Dag 2: axlar, triceps, bröst
Dag 3: ben mage
Dag 4: rygg, biceps
Dag 5: axlar, triceps, bröst
Dag 6: ben mage

Hade jag kört, men mest för att det är kul.

Jockefoten
2010-10-09, 18:44
Dag 1: rygg, biceps
Dag 2: axlar, triceps, bröst
Dag 3: ben mage
Dag 4: rygg, biceps
Dag 5: axlar, triceps, bröst
Dag 6: ben mage

Hade jag kört, men mest för att det är kul.

+1 It's the shizzle

pellepedal
2010-10-10, 14:44
Egentligen kan du köra alla musklerna alla dagarna.
Det som begränsar din träning är oftast hur fort ditt CNS hinner återhämta sig. Det tar längre tid än det tar för musklerna att återhämta sig.

De perioder som jag själv ökat bäst är när jag tränat mina muskler 3ggr/v med ganska lite volym men med hög intensitet. Men då gäller det att ha bra koll på kost och sömn, och ha tänkt igenom träningsupplägget ordentligt.