handdator

Visa fullständig version : Schema och upplägg m.m


Namehere
2010-10-09, 14:59
Tjenare kolo!
Jag har lite funderingar.
Just nu tränar jag tre gånger i veckan,

Måndag - Bröst/Axlar
Tisdag - Rygg/Biceps
Onsdag - -
Torsdag - Triceps/Ben
Fredag - -
Lördag - -
Söndag - -

Jag tycker detta känns lite och jag vill gärna utöka. Jag har någonstans läst att man ska träna varje muskelgrupp helst 2 gånger i veckan, är det sant?

Och då leder ju såklart tankarna emot om jag skulle kunna göra ett schema som ser ut såhär

Måndag - Bröst/Triceps
Tisdag - Rygg/Biceps
Onsdag - Axlar/Ben/Mage
Torsdag - -
Fredag - Bröst/Triceps
Lördag - Rygg/Biceps
Söndag - -

Som ni ser så har jag även bytt ut Bröst/Axlar mot Bröst/Triceps och lagt Axlar med Ben istället. Kan ju sedan komplettera och lägga Axlar/Ben/Mage på en lördag söndag istället för de ovanstående för att få balans då 6 dagar i veckan kändes mycket, teoretiskt.

Ser detta bra ut, eller bör någonting ändras?
Vikt : 75 kg
Längd : 1.80m
Ålder : 17

Namehere
2010-10-09, 15:51
bump

mbruhn86
2010-10-09, 19:08
Tjenare kolo!
Jag har lite funderingar.
Just nu tränar jag tre gånger i veckan,

Måndag - Bröst/Axlar
Tisdag - Rygg/Biceps
Onsdag - -
Torsdag - Triceps/Ben
Fredag - -
Lördag - -
Söndag - -

Jag tycker detta känns lite och jag vill gärna utöka. Jag har någonstans läst att man ska träna varje muskelgrupp helst 2 gånger i veckan, är det sant?

Och då leder ju såklart tankarna emot om jag skulle kunna göra ett schema som ser ut såhär

Måndag - Bröst/Triceps
Tisdag - Rygg/Biceps
Onsdag - Axlar/Ben/Mage
Torsdag - -
Fredag - Bröst/Triceps
Lördag - Rygg/Biceps
Söndag - -

Som ni ser så har jag även bytt ut Bröst/Axlar mot Bröst/Triceps och lagt Axlar med Ben istället. Kan ju sedan komplettera och lägga Axlar/Ben/Mage på en lördag söndag istället för de ovanstående för att få balans då 6 dagar i veckan kändes mycket, teoretiskt.

Ser detta bra ut, eller bör någonting ändras?
Vikt : 75 kg
Längd : 1.80m
Ålder : 17


Ska jag vara helt ärlig så förstår jag inte varför folk ska lägga Bröst/Triceps och Rygg/biceps eftersom man använder ju triceps vid bröst och biceps vid rygg, skulle det inte vara bättre att ha ryggen med underarmar/ben/mag, samma sak när du kör bröst! känns som att du kommer få ut mer av dina pass då, jag kör-

Mån - Bröst/bi-tri (lättare pass)
Tis - Ben, Mage
Ons - Rygg, Underarmar
Tor - Axlar, trapps
Fre - Armar (bi/tri)

Namehere
2010-10-09, 19:16
Ska jag vara helt ärlig så förstår jag inte varför folk ska lägga Bröst/Triceps och Rygg/biceps eftersom man använder ju triceps vid bröst och biceps vid rygg, skulle det inte vara bättre att ha ryggen med underarmar/ben/mag, samma sak när du kör bröst! känns som att du kommer få ut mer av dina pass då, jag kör-

Mån - Bröst/bi-tri (lättare pass)
Tis - Ben, Mage
Ons - Rygg, Underarmar
Tor - Axlar, trapps
Fre - Armar (bi/tri)

jag tycker att det är skönt och rätt lätt att köra så, får rätt bra pump från ryggövningarna och sedan hoppa över till biceps :)

Jag vet inte egentligen vad som är bäst, men ditt schema ser intressant ut.

Namehere
2010-10-10, 18:58
Någon som kan säga om det är rätt eller fel eller har någon tanke om att träna varje muskel 2 gånger i veckan?

Ggustav
2010-10-11, 09:27
Någon som kan säga om det är rätt eller fel eller har någon tanke om att träna varje muskel 2 gånger i veckan?

Beror väl helt på hur man kör sina pass, kör man till failure varje gång med högt antal set så måste man ju vila längre.

Jag kör medelhårda pass, och jag kör igenom kroppen två gånger varje vecka. Blir minst 48h vila för musklerna innan jag kör dom igen, känner jag mig sliten så anpassar jag mig och lägger in lite extra vila.

Achivai
2010-10-13, 23:41
Tar över den här tråden eftersom den är död och jag slipper skapa en ny:

Jag skulle gärna ha lite kritik på detta schemat, om det finns några uppenbara idiotiska missar jag gjort angående vilotid etc, kör med 5x10 som mål och ökar vid 5 avklarade 10:or, kört så här i typ två veckor och det känns hyfsat, men vill gärna ha lite utomstående synpunkter

Dag 1)
Hack squat
Militärpress
Underarm curl

Dag 2)
Hantelrodd
Stångcurl
Underarm reverse curl

Dag 3)
Bänkpress
Triceps
Stående rodd
Pullover

Dag 4)
Marklyft
Calf raise
Viktade crunches

Dag 5) VILA