handdator

Visa fullständig version : Vassle - tåligthet, tid & värme? (för chokladpudding ;)


bear.flowertwig
2010-10-08, 18:41
Hur mår vassle av:

1) upphettning i mikro (blandat med mjölk)?

2) att stå utblandat i kylskåp x antal timmar?

Roade mig med att göra chokladpudding av vassle + mjölk genom upphettning i micro och sen blanda i gelatin för att till sist låta det svalna i kylskåp ett par timmar. Frågan är... har jag förstört näringsvärdet då?

Eddie Vedder
2010-10-08, 20:08
Såhär har jag skrivit förut och brukar lägga in när frågan dyker upp titt som tätt.

Vassleproteiner är värmekänsliga, främst är det a-laktalbumin och B-laktoglobulin där värmedenatureringen inleds redan vid 60-70 grader celsius. Så högre temperaturer än så kommer såklart leda till ytterligare denaturering, vidare är självklart tiden en faktor.

En dosrelaterad fråga som handlar om tid och temperatur, detta gäller ju inte bara vassleproteiner utan all mat mer eller mindre. Så visst kan man använda pulvret i maten om man vill det och tycker det blir gott, mindre "opti" är det ju dock.;)
Den som druckit UHT-behandlad mjölk kanske känt att det har en svagt "kokt" smak till skillnad från vanlig mjölk, möjligt att det kan kännas om du har pulvret i maten.

Men som sagt, jag tycker du ska testa om du vill och inte oroa dig för mycket över preoteindenatureringen som värmningen åstadkommer. Visst förekommer den men det är inget som kommer leda till proteinbrist om man säger så.;)

bear.flowertwig
2010-10-08, 22:19
Tack.

Funderade på hur jämförelsen vanlig chokladpudding VS vasslepudding ser ut. Att det blir mer kcal i den förra är det ingen tvekan om med socker som visade sig svårt att ersätta med sötningsmedel. Är ju lite synd dock om den med vassle tappar en massa pga upphettning.

Vad händer med vassle rent konkret med näringsinnehållet vid denaturering?

Anabolismus
2010-10-08, 23:24
Såhär har jag skrivit förut och brukar lägga in när frågan dyker upp titt som tätt.

Har för mig, och notera "har för mig", dvs att jag slum läste för ett tag sedan att värma vassleprotein så att det denaturerar och sedan äta kan vara skadligt för kroppen.

Sverker
2010-10-09, 06:06
Vad händer med vassle rent konkret med näringsinnehållet vid denaturering?


Helt beroende på hur mycket mjölksocker som är med. I vanlig mjölk kommer vassleproteinet att reagera med mjölksockret och vi får bränd smak.
Vassleproteinkoncentrat innehåller många gånger mindre mjölksocker och tål alltså värme bättre.


Vad som händer med proteinet är att enskilda aminosyror reagerar och förstörs. Främst är det lysinet som reagerar med mjölksockret och förstörs. Först till brunfärgningsprodukter för att därefter bilda alla möjliga cancerogena ämnen när man kokar mjölken svart och torr i kastrullen.
Nu finns det ett kraftig överskott av lysin i vassle så några procents förluster påverkar inte näringsvärdet eller möjligheten att bygga muskler.

Några andra aminosyror som t e x cystein kan också förstöras vid uppvärmninng men de reaktionerna går betydligt trögare och förlusterna blir mycket mindre.




Uppvärmning i mikro är helt säkert m a p aminosyrorna. Drycken kommer att stötkoka innan temperatuturen blir så hög att reaktionerna startar:D

Eddie Vedder
2010-10-09, 08:33
Har för mig, och notera "har för mig", dvs att jag slum läste för ett tag sedan att värma vassleprotein så att det denaturerar och sedan äta kan vara skadligt för kroppen.

Det känner jag inte till.

christian9
2010-10-09, 17:26
Helt beroende på hur mycket mjölksocker som är med. I vanlig mjölk kommer vassleproteinet att reagera med mjölksockret och vi får bränd smak.
Vassleproteinkoncentrat innehåller många gånger mindre mjölksocker och tål alltså värme bättre.


Vad som händer med proteinet är att enskilda aminosyror reagerar och förstörs. Främst är det lysinet som reagerar med mjölksockret och förstörs. Först till brunfärgningsprodukter för att därefter bilda alla möjliga cancerogena ämnen när man kokar mjölken svart och torr i kastrullen.
Nu finns det ett kraftig överskott av lysin i vassle så några procents förluster påverkar inte näringsvärdet eller möjligheten att bygga muskler.

Några andra aminosyror som t e x cystein kan också förstöras vid uppvärmninng men de reaktionerna går betydligt trögare och förlusterna blir mycket mindre.




Uppvärmning i mikro är helt säkert m a p aminosyrorna. Drycken kommer att stötkoka innan temperatuturen blir så hög att reaktionerna startar:D

Mycket lärorikt Sverker, tack! Du råkar inte veta varför Bakepro påstås tåla värme bättre än ett vanligt vassleprotein?

Sverker
2010-10-09, 18:05
Inte den blekaste aning.

Verkar troligast att de använder någon del/fraktion av de olika vassleproteinerna som tål mer värme utan att denatureras. Att produkten är dyrare än andra koncentrat antyder det.

christian9
2010-10-09, 23:45
Ja, är väl kanske mest av akademisk betydelse oavsett. Verkar ju som att "vanligt" vassle står sig rätt bra också trots allt vid pannkaksstekning, muffinsbak och vad man nu kan tänkas vilja använda det till i köket.

machine gun
2010-10-10, 09:07
Vill man göra chokladpudding av proteinpulver är den enklaste lösningen att använda ett proteinpulver med hög andel kasein (t.ex. double pro). Blanda 1 dl pulver med knappt 2 dl mjölk. Låt stå ca 15 min i kyl/frys och du har chokladpudding. Enklare blir det knappast och inga värmereaktioner att ta hänsyn till.

z_bumbi
2010-10-10, 09:52
Vill man göra chokladpudding av proteinpulver är den enklaste lösningen att använda ett proteinpulver med hög andel kasein (t.ex. double pro). Blanda 1 dl pulver med knappt 2 dl mjölk. Låt stå ca 15 min i kyl/frys och du har chokladpudding. Enklare blir det knappast och inga värmereaktioner att ta hänsyn till.

Problemet är bara att konsistens och smak inte kommer i närheten av vanlig chokladpudding.

machine gun
2010-10-10, 11:14
Problemet är bara att konsistens och smak inte kommer i närheten av vanlig chokladpudding.

Det lär knappast vasslepulver med gelatin göra heller...

Cerberus
2010-10-10, 19:43
har använt vassle i mycket bakande på sistone, har iaf inte förlorat muskler pga proteinbrist.

Eddie Vedder
2010-10-10, 19:56
har använt vassle i mycket bakande på sistone, har iaf inte förlorat muskler pga proteinbrist.

Denatureringen gör väl bara proteinet mer lättupptagligt? Det kan kanske vara så att vissa aminosyror förstörs av värme (inte säker) men denaturering är ju i alla fall inte samma sak som att det förstörs.

Anabolismus
2010-10-11, 09:11
Det känner jag inte till.

Postat av "The Doc" på BB.com

When a protein is denatured, the molecule's tertiary structure is corrupted. This disruption affects the molecule's secondary (helical) structure without altering its primary structure. In other words, denaturation does not break any of the primary chemical bonds that link one amino acid to another but it changes the way the protein folds in upon itself. Denaturation occurs when proteins are exposed to strong acids or bases, high concentrations of inorganic salts, or organic solvents such as alcohol. In addition, heat or irradiation can cause denaturation. When the three-dimensional structure of the protein is disrupted, the molecule's biological activity is affected. Therefore, enzymes do not have the same catalytic function when they are denatured.

Denaturation can have many detrimental side effects. In biological systems, denatured proteins can result in illness or even death. In fact protein denaturation is linked to many diseases such as prion encephalopathies, Alzheimer's disease and dementias.

As for the stiffening, that's the result of the denatured proteins. It's gelling like pudding or jello because it's denatured. I think we all know how bio-available jello is compared to protein powder .

The Doc

Langster
2010-10-11, 09:22
Postat av "The Doc" på BB.com

Kokta ägg måste vara livsfarliga att äta med andra ord? *screwy*

Anabolismus
2010-10-11, 09:26
Kokta ägg måste vara livsfarliga att äta med andra ord? *screwy*

Ägg består inte av vassleprotein...

Langster
2010-10-11, 11:06
Ägg består inte av vassleprotein...

Nä och vassleprotein nämns inte i texten du la upp vad jag kunde se.
Om jag inte minns fel så blir ägget fast vid kokning just pga denaturation.

Anabolismus
2010-10-11, 11:13
Nä och vassleprotein nämns inte i texten du la upp vad jag kunde se.
Om jag inte minns fel så blir ägget fast vid kokning just pga denaturation.

Men hela tråden handlar om vassleprotein, vad fick dig att tro att det handlar om alla sorters protein? Hur som helst, för dem som tydligen inte förstår så är det citerade texten som jag kopierade ett svar till en liknande tråd som också rörde vassleproteinets denatuering.

Langster
2010-10-11, 11:23
Men hela tråden handlar om vassleprotein, vad fick dig att tro att det handlar om alla sorters protein? Hur som helst, för dem som tydligen inte förstår så är det citerade texten som jag kopierade ett svar till en liknande tråd som också rörde vassleproteinets denatuering.

Jag tror det är du som "inte förstår".

WHITEFOLKS
2010-10-11, 12:13
Postat av "The Doc" på BB.com

Ja det lär ju inte ha något att göra med att Jello är gelatin och helt värdelöst oavsett :D

christian9
2010-10-11, 14:51
Denaturation can have many detrimental side effects. In biological systems, denatured proteins can result in illness or even death. In fact protein denaturation is linked to many diseases such as prion encephalopathies, Alzheimer's disease and dementias.


Det där måste ju ändå vara när proteiner *i kroppen* denaturerar.

Cerberus
2010-10-11, 15:24
Denatureringen gör väl bara proteinet mer lättupptagligt? Det kan kanske vara så att vissa aminosyror förstörs av värme (inte säker) men denaturering är ju i alla fall inte samma sak som att det förstörs.

okej just det så var det, misstar det jämt för att nåt förstörs(vilket många trodde förr iaf).

Sverker
2010-10-11, 17:21
"In fact protein denaturation is linked to many diseases such as prion encephalopathies, Alzheimer's disease and dementias."


Jag skulle ta hela texten om denaturerat protein med en nypa salt innen det finns referenser till texten.

Prioner har vi kopplat till galna kosjukan och Creutzfeldt-Jakobs sjukdom. Prioner är små proteiner som uppträder mer som virus. Det speciella med prioner är att de är mycket svåra att denaturera. Hela deras uppbyggnad är till för att de ska spridas vidare:confused:

Sverker
2010-10-11, 17:26
Jello måste vara något lokalt begrepp för amerika. En snabb sökning gav Wikipedia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jell-O




Geleklump alltså. Baserad på gelatin/kollagen. Inte alls konstigt att muskelbyggande blir noll eftersom kollagenets BV är noll.

Cerberus
2010-10-11, 17:29
jell-o har ja för mig smakar blä.

WHITEFOLKS
2010-10-11, 17:34
Jell-o är ett märke ja och har en massa olika produkter.

Det som man brukar mena om man bara säger "jello" är deras olika gelatin-desserter i fruktsmaker. De gör även puddingar i olika former och smaker som cheesecake, choklad osv.

Eddie Vedder
2010-10-11, 20:16
Postat av "The Doc" på BB.com

Att kalla sig "The Doc" övertygar inte direkt. Vilka referenser hänvisar han/hon till?

Anabolismus
2010-10-12, 08:52
"In fact protein denaturation is linked to many diseases such as prion encephalopathies, Alzheimer's disease and dementias."


Jag skulle ta hela texten om denaturerat protein med en nypa salt innen det finns referenser till texten.

Prioner har vi kopplat till galna kosjukan och Creutzfeldt-Jakobs sjukdom. Prioner är små proteiner som uppträder mer som virus. Det speciella med prioner är att de är mycket svåra att denaturera. Hela deras uppbyggnad är till för att de ska spridas vidare:confused:

Att kalla sig "The Doc" övertygar inte direkt. Vilka referenser hänvisar han/hon till?

Desvärre inga, men är en respektabel person på det forumet som har "hög" status. Kan dock höra om han/hon kan hänvisa till några referenser.

Langster
2010-10-12, 09:11
Kunskapsnivån är generellt väldigt låg på amerikanska forum.
Sen finns det folk som har "hög status" och vissa av dem är rätt kunniga, tyvärr så är dessa personer nästan alltid kopplade till något företag vilket gör att man bör ta allt de skriver med en stor nypa salt.

Vi har det väldigt bra på kolozzeum eftersom det mycket kunnigt och opartiskt folk här.

Sverker
2010-10-12, 18:32
Tror inte att galnakosjukan och slakteriavfall i djurfoder nådde över atlanten;)
Inte säkert att amerikaner har hört talas om prioner.



Men det skulle vara kul att få del av referenserna om denaturerat protein. Speciellt som jag sjäv är övertygad om att denaturering ALLTID är possitivt för upptaget av aminosyrorna i proteinet. Att enskilda aminosyror tar stryk är en annan sak. Det går att styra med lite kunskap och temperatur.

Eddie Vedder
2010-10-12, 19:33
Tror inte att galnakosjukan och slakteriavfall i djurfoder nådde över atlanten;)
Inte säkert att amerikaner har hört talas om prioner.

Jodå:

http://www.fda.gov/Cosmetics/ProductandIngredientSafety/PotentialContaminants/ucm137012.htm

Men de är inte i närheten av dert enorma problemet med E. Coli i landet såklart. Där har ganska många dött och blivit sjuka genom åren som följd av djurmisshandel med majs- och sojautfodring och slarv i hantering utan kontroller.

Sverker
2010-10-13, 06:07
Hur kommer tillsatser i kosmetika in i kroppen tänkte jag:confused:

Svaret fanns längre ned i länken:
There are several routes through which cosmetics contaminated with the agent that causes BSE could transmit disease to humans. Transmission of the BSE agent to humans through intact skin is believed to be unlikely; however, cosmetics may be ingested or applied to cut or abraded skin or to conjunctival tissues that can provide direct routes for infection.
Måste var självmord att tillverka kosmetika med extrakt av kohjärna.



OT.
Vad var det för problem med E.coli ?

Eddie Vedder
2010-10-13, 07:07
OT.
Vad var det för problem med E.coli ?

Oj, känner du inte till det?

Det finns ju massor av rapporterade utbrott i USA som lett till allvarliga konsekvenser, till och med död. Läs "Snabbmatslandet" av Eric Schlosser är mitt tips.

Googlade lite och hitta den här listan.

http://www.ecoliblog.com/e-coli-outbreaks/18-years-of-e-coli-o157h7-outbreak-litigation/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+EColiBlog+%28E.+coli+Blog%29

Men googla "E. Coli USA" så hittar du massor, likaså om du kollar vidare på FDA:s hemsida som jag länkade till.

PeterPoPS
2010-10-13, 09:47
Läste tråden men hittade inget riktigt svar.

Hur länge håller sig en blandad proteindrink i kylen?

Om jag blandar två shakers, en gainer och en whey med mjölk/vatten 12h-24h innan användning å sen ställer den i kylen. Bortsett från bakterier, är det samma sak som att blanda den 5 minuter innan användning? Eller har X % av proteinet "försvunnit" under de 12-24 timmarna??

Tolkia
2010-10-13, 10:01
Proteinet "försvinner" inte, men det känns som att tillverka en bakterieodling. Vad är så jobbigt med att skaka ihop en proteindrink att man måste göra det tjugofyra timmar i förväg?

Edit: Till diskussionen om alzheimer etc., så förstår jag tankegången bakom att beskriva proteindenaturering som en faktor i uppkomsten av Alzheimers sjukdom (även om det väl vad jag vet inte är så att man i dagsläget vet vad som egentligen orsakar AS, utan det handlar om saker man kan iaktta vid AS), men det handlar om proteiner som bildas i kroppen (s.k. amyloidbildning) och inte om effekten av proteiner man äter.

Man kan läsa lite här: http://www.medfak.umu.se/digitalAssets/2/2984_nervsystemet_08_morozova-roche.pdf

Sverker
2010-10-13, 17:26
Nu är vi helt OT Eddie:D

Jag om någon brukar skriva om riskerna med EHEC i opastöricerad mjölk och rått kött.

Men när det gäller vassleprotein kan vi vara helt säkra. Vassleproteinet görs av högpastöricerad mjölk. Jag antar på goda grunder att temperaturen i spraytorken avdödar ev. EHEC som kunnat återinfektera vassleproteinet.

Metral
2011-10-23, 22:40
Bara så att jag förstått det rätt, vassleprotein "förstörs" inte av att hettas upp, utan vissa aminosyror denatureras? Man kan alltså fortfarande tillgodose sig majoriteten av de aminosyror som bygger upp vasslet och det är fortfarande en fullvärdig proteinkälla?Bara aningen mindre optimal?
Antar att det inte går, men kan man säga något ungefärligt procentantal som "proteinhalten" sjunker med?
Fin bump ser jag nu, sisådär ett år senare. ;)