handdator

Visa fullständig version : Blivit av med mobiltelefon


Purren
2010-10-08, 14:07
Blev just av med mobiltelefonen. Med liten trolighet glömde jag den på bussen, som jag hoppas på, men högst troligt är det att någon har snott den då min kompis säger sig ha sett den på bordet när vi pluggade, och när man ringer den kommer man inte fram...

Jag har en android-telefon, vilket är rätt farligt då jag har ganska mycket grejer på telefonen.

Det jag undrar är:

1. Om någon bara byter simkortet, kommer dom fortfarande åt alla mina grejer (dvs, inloggningar och dyl, behöver jag byta lösenord på allt?)
2. Hur låser man telefonen? (Inte bara simkortet) Och är det möjligt att låsa upp en sån låsning?

Purren
2010-10-08, 14:22
En till fråga; om jag låser telefonen (telefonlås, med IMEI), kommer de fortfarande kunna klicka runt i själva telefonen utan att kunna ringa? SD-kortet är väl kört hursomhelst, men jag undrar iaf.

bb X
2010-10-08, 14:30
Låser man telefonen fungerar den inte alls har jag för mig, alla funktioner ska tydligen dö ut, so I've been told. :)

Purren
2010-10-08, 14:53
Låst osv nu. Håller tummarna och hoppas på att jag glömde den bussen OCH att någon snäll person har lämnat in den till busschauffören OCH att busschauffören har lämnat den vidare till hittegods....

Jag tror dock att det är en klasskamrat som har snott den :( Lite lame att tro det dock då jag inte kan veta säkert och därför är det dumt att spekulera. Men ibland får man en instinktskänsla (vilken ofta är fel i såna här sammanhang).

Mr.Cosybear
2010-10-08, 15:18
Låst osv nu. Håller tummarna och hoppas på att jag glömde den bussen OCH att någon snäll person har lämnat in den till busschauffören OCH att busschauffören har lämnat den vidare till hittegods....

Jag tror dock att det är en klasskamrat som har snott den :( Lite lame att tro det dock då jag inte kan veta säkert och därför är det dumt att spekulera. Men ibland får man en instinktskänsla (vilken ofta är fel i såna här sammanhang).

Kan ju kanske tipsa dig om att i framtiden kanske installera ett track & recoverprogram så kanske du har större chans att hitta den :)

Alone_in_the_dark
2010-10-08, 15:40
Om du har låst den via IMEI så går det inte att ringa på den, plockar du ut SIM kortet så är alla kontakter och mess kvar om du nu inte ändrat några inställningar. SD kortet kan tas ut och läsas av vem som helst så ja ändra alla password och har du bank via mobil spärra den tjänsten också (just in case).

Ja du kan häva spärren men du måsta också häva polisanmälan som du i första början gjorde för låsa den via IMEI.

Björnen hade ett bra förslag, jag använde Kaspersky till detta. Mobilen angav sin GPS position till min mail så jag kunde följa telefonen och det enkla var att skicka ett SMS så låses telefonen, spåras den osv.

http://www.kaspersky.com/se/kaspersky_mobile_security

:)

HulkH
2010-10-08, 16:19
men om du har lösen på den, och han failar 3 ggr eller va det är. så låter väl sig telefonen helt.