handdator

Visa fullständig version : Kall tillredd mat = Lägre GI?


1911
2010-10-08, 11:21
Jag har hört att t.ex. kall (tillredd) potatis har ett väldigt mycket lägre GI än varm sådan. Stämmer detta? Om så är fallet tycker man ju att maten snabbt ändå når 37 grader när den befinner sig i matsäcken, oavsett om den är 8 eller 50 grader varm.

Någon som kan klargöra om det stämmer att t.ex. kall potatis har ett mycket lägre GI än varm? Om så är fallet är det ju rätt intressant för både tränande och diabetiker...

a-johansson
2010-10-08, 11:25
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=55639
Sökmotorn är din vän.

1911
2010-10-08, 11:27
Sökmotorn är snarare min ovän...

Eddie Vedder
2010-10-08, 11:45
Någon som kan klargöra om det stämmer att t.ex. kall potatis har ett mycket lägre GI än varm? Om så är fallet är det ju rätt intressant för både tränande och diabetiker...

Det stämmer och det är allmänt känt. Så diabetiker vet nog om det. Hur pass nödvändig kunskapen är i praktiken för den som tränar är en annan femma. Och är man diabetiker är nog snaare lågt kolhydratintag i sig viktigare än smådetaljer för att sänka GI.

Mindre glukosbelastning från 150 gram nykokt potatis än från 100 gram fullkornspasta.

a-johansson
2010-10-08, 11:59
Sökmotorn är snarare min ovän...

I vilket fall så är GL mer applicerbart än bara GI som en faktor i hur/vad man ska äta. Jämför potatis och pasta.

Sverker
2010-10-08, 16:59
En diabetiker äter en viss mängd kolhydrat. Här spelar faktiskt GI stor roll.

Jag upplever själv att återuppvärmt ris och pasta ger långsammare blodsockersvar. Enda anledningen att inte äta återuppvärmd potatis är smaken.

King Grub
2010-10-08, 17:05
Man kan äta den kall; kall potatis passar i många rätter (liksom kall pasta); det är ju nedkylningen som sänker GI:t, inte uppvärmningen.

a-johansson
2010-10-08, 17:49
Jag syftade på folk i allmänhet, inte diabetiker.

Sverker
2010-10-08, 18:14
Jag syftade på folk i allmänhet, inte diabetiker.

Men mindre GL betyder bara färre kalorier. Inte så kul ifall man vill få ut lite energi.

Eddie Vedder
2010-10-08, 20:23
Men mindre GL betyder bara färre kalorier.

Nej för de ersätts med annat.

a-johansson
2010-10-08, 20:32
Men mindre GL betyder bara färre kalorier. Inte så kul ifall man vill få ut lite energi.

Så kolhydrat är den enda källan man kan få energi iform av kCal ifrån? Hade hellre ersatt dem med en större mängd protein, än hög E% kolhydrat.

Sverker
2010-10-09, 05:53
Så kolhydrat är den enda källan man kan få energi iform av kCal ifrån? Hade hellre ersatt dem med en större mängd protein, än hög E% kolhydrat.

1. När det gäller pris och miljö kommer alltid stärkelseprodukter att vara billigare och snällare. Onödigt att ge hönan eller grisen majs och korn när vi kan äta det själva. Speciellt som kväveläkaget från oss och djuruppfödningen blir större.

2. Insulinpåslaget blir, vad jag vet, samma från protien och kolhydrat. När vi bör hålla ned insulinpåslaget m a p typ 2 diabetes.

3. Ja. Insulinpåslaget och blodsockret blir mindre med LCHF. Frågan är snarast VAR kommer brytpunkyten. I en sammansatt måltid kommer fettet att sänka insulinkänsligheten många timmar efteråt.
Jag tror att en blandad kost fungerar bättre. Kedjorna till bojorna blir lite längre, när vi kan välja från fler olika livsmedel.

4. Ser ingen fördel att ersätta näringslösa kolhydrater med näringslöst fett. Finns inte många spännande ämnen lösta i fettet från mjölk, talg och ister.

Seb74
2010-10-09, 07:38
Pytteliten hijack....korrelerar GI med IGF-1?
Har fått för mig det är "snabb mat", vassle o annat, som ger IGF-1, men kanske det endast har med protte att göra och inte kolisar?

Eddie Vedder
2010-10-09, 08:29
Pytteliten hijack....korrelerar GI med IGF-1?
Har fått för mig det är "snabb mat", vassle o annat, som ger IGF-1, men kanske det endast har med protte att göra och inte kolisar?

Vassle frisätter massor av insulin men inte IGF-1.

Seb74
2010-10-09, 08:50
Vassle frisätter massor av insulin men inte IGF-1.

Aha, det är complicated....för mjölk frisätter väl massor?
Bra vassle är safe då :)

King Grub
2010-10-09, 09:04
Kaseinet påverkar IGF-1.

The main milk protein fractions exhibit important but different growth-promoting effects by increasing either fasting insulin (whey) or IGF-1 (casein) levels.

Eur J Clin Nutr. 2009 Sep;63(9):1076-83.

a-johansson
2010-10-09, 09:57
1. När det gäller pris och miljö kommer alltid stärkelseprodukter att vara billigare och snällare. Onödigt att ge hönan eller grisen majs och korn när vi kan äta det själva. Speciellt som kväveläkaget från oss och djuruppfödningen blir större.

2. Insulinpåslaget blir, vad jag vet, samma från protien och kolhydrat. När vi bör hålla ned insulinpåslaget m a p typ 2 diabetes.

3. Ja. Insulinpåslaget och blodsockret blir mindre med LCHF. Frågan är snarast VAR kommer brytpunkyten. I en sammansatt måltid kommer fettet att sänka insulinkänsligheten många timmar efteråt.
Jag tror att en blandad kost fungerar bättre. Kedjorna till bojorna blir lite längre, när vi kan välja från fler olika livsmedel.

4. Ser ingen fördel att ersätta näringslösa kolhydrater med näringslöst fett. Finns inte många spännande ämnen lösta i fettet från mjölk, talg och ister.

Och hur är detta inlägget relevant till vad jag skrev? Jag skrev att jag hellre ersatte en kolhydrat, med hög GL, mot en större mängd protein. Hur kom vi in på fett? Om jag tar en kolhydrat med lägre GL, men någon högre GI, så kan jag fortfarande få i mig samma mängd kolhydrat men med en större mängd livsmedel. Jag oroar mig inte direkt för insulinresistans med tanke på min aktivitetsnivå och hur jag äter annars. Jag pratade om GI och GL, du pratar om fett och diabetiker?

Sverker
2010-10-09, 10:21
Ja, det blev ett smörgåsbord av argument.

Relevant för ditt påstående är nr 2. Att kolhydrat och protein ger samma insulinsvar. Egentligen inte alls konstigt eftersom båda är glukogena och protein ger frisättning av glukagon.

Nr 1 ger svaret på varför man ska välja kolhydrat. Att det är snällare mot miljön:thumbup:

a-johansson
2010-10-09, 10:23
Ja, det blev ett smörgåsbord av argument.

Relevant för ditt påstående är nr 2. Att kolhydrat och protein ger samma insulinsvar. Egentligen inte alls konstigt eftersom båda är glukogena och protein ger frisättning av glukagon.

Nr 1 ger svaret på varför man ska välja kolhydrat. Att det är snällare mot miljön:thumbup:

Nr. 1. Håller jag absolut med dig.
Nr. 2. Om de nu ger samma insulina gensvar, så hade jag fortfarande valt protein.

King Grub
2010-10-09, 10:28
Protinets insulinsvar är dock inte främst beroende på aminosyrornas glukogena egenskaper utan på att aminosyrorna direkt utövar insulinotrop påverkan.

The mechanism for amino acid–mediated insulin release is complex, and several metabolic pathways are activated in the ß-cell, depending on the amino acid

American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 85, No. 4, 996-1004, April 2007

L-leucine stimulates insulin release by acting in the islet cells both as a fuel and as an allosteric activator of glutamate dehydrogenase.

Eur J Clin Invest. 1981 Dec;11(6):455-60.

The results suggest that the depolarizing effect of cationic amino acids is due to accumulation of these positively charged molecules in B-cells. This causes acceleration of the efflux of K(+) ((86)Rb(+)) and activation of the influx of Ca(2+) (which triggers insulin release).

Biochem J. 1982 Nov 15;208(2):301-8.

Eddie Vedder
2010-10-09, 10:32
2. Att kolhydrat och protein ger samma insulinsvar. Egentligen inte alls konstigt eftersom båda är glukogena och protein ger frisättning av glukagon.

Är inte det en väldig förenkling? Jag vet att en vassledrink ger likvärdigt insulinpåslag som en isokalorisk mängd glukos men inte ger väl 200 kcal tonfisk samma som 200 kcal pasta, 200 kcal kyckling som 200 kcal Lingongrova, 200 kcal kvarg som 200 kcal parboiled ris o.s.v.?

Ser man på normala måltidsmönster är kolhydrat helt klart den överlägset största källan till insulinpåslag så att bara rakt av säga att protein och kolhydrat är i praktiken likvärdigt är väl ändå en överdrift?

Sedan är jag inte säker på att mer jordbruksutveckling som skövlar betesmarker, skogar, vattendrag och kräver fossila bränslen är mer miljövänligt om man jämför energi från kolhydratkällor vs. fett men den debatten orka jag inte ta och har för lite på fötterna om. :)

Sverker
2010-10-10, 07:34
Är inte det en väldig förenkling? Jag vet att en vassledrink ger likvärdigt insulinpåslag som en isokalorisk mängd glukos men inte ger väl 200 kcal tonfisk samma som 200 kcal pasta, 200 kcal kyckling som 200 kcal Lingongrova, 200 kcal kvarg som 200 kcal parboiled ris o.s.v.?


Styrkan sitter kanske i enkelheten;)


Till sak. King Grubs instick säger att aminosyrorna själva ger insulinfrisättning.
Nu hamnar vi paralellt med GI på kolhydrater. Ett snabbt protein BORDE ge större insulinpåslag jämfört med ett långsamt protein. Vi typ 1 diabetiker vet att vassleprotein har många gånger större effekt på blodsockret än kasein.


Accepterar vi samma varians som finns inom kolhydraterna ANTAR jag att mängden insulin från protein är samma som från kolhydrater.


Måste finnas studier på detta. Klart att det finns mäniskor som enbart lever på magert kött, fisk eller fjäderfä.

Eddie Vedder
2010-10-10, 07:35
Styrkan sitter kanske i enkelheten;)

Precis, kolhydraterna i kosten utgör den mesta insulinpåverkan. Punkt. Enkelt och bra och inget krångel om hur enskilda proteinkällor ger olika insulinsvar beroende på olika aminosyrasammansättnigar.

Sverker
2010-10-10, 08:23
Men nu har vi en kolhydratskräck på Kolozzeum. Väljer man då att hinka kvarg och äta kycklingfilé så har man inte vunnit någonting.

Eddie Vedder
2010-10-10, 08:31
Väljer man då att hinka kvarg och äta kycklingfilé så har man inte vunnit någonting.

Ja det kan man argumentera för om. Men inte utifrån påståendet om insulin. Men mer kött, fisk, ägg och fågel till mindre fullkornspasta, frukt, bröd och havregryn är i alla fall ett fördelaktigt byte enligt mig. Men det är ju vad jag tycker

Ristretto
2010-10-10, 08:55
Ja det kan man argumentera för om. Men inte utifrån påståendet om insulin. Men mer kött, fisk, ägg och fågel till mindre fullkornspasta, frukt, bröd och havregryn är i alla fall ett fördelaktigt byte enligt mig. Men det är ju vad jag tycker

Tycker du det även om det innebär ett proteinintag på 3,5-4g protein per kg? Eller anser du att man bör lägga till mer fett istället?

Eddie Vedder
2010-10-10, 09:34
Tycker du det även om det innebär ett proteinintag på 3,5-4g protein per kg? Eller anser du att man bör lägga till mer fett istället?

Börjar man komma upp till de nivåerna dagligen är det nog klokt att ersätta med annat ja. Både kolhydrater och fett, mest beroende på vilka livsmedel man väljer tycker jag. Vad man gillar etc.