handdator

Visa fullständig version : Hjälp med 5dagars schema


litenunge93
2010-10-08, 10:55
Hej!

Jag har tränat i ett år ungefär. Första halvåret gick jag upp från 75 till 80 kg men nu på senaste tiden har min vikt stannat totalt. Jag känner att jag står och trampar på gymmet så jag vänder mig hit för hjälp.

Jag har kört efter detta schema:
Mån: Ben armar ( biceps, triceps)
Ons: Axlar bröst bål
Fre: Rygg armar (biceps, triceps)
Sön: Bröst mage

Jag kör 3*10 på det mesta men ibland 3*8 också. Det här ger ingenting längre så tänkte prova köra 5 ggr i veckan. ( äter mkt om dagarna, gröt ägg tonfisk röd mjölk och whey-80)

Kan någon tipsa om ett bra 5dagars schema? Ger det mer om man kör 5*5 set? Jag vill bli stor och stark helt enkelt:) Tack på förhand.

Pjotor
2010-10-08, 12:01
Om du inte går upp i vikt så behöver du äta mer, förutsatt att du förbränner lika mycket som idag. Det är inte svårare än så.

Om du ska bli stor och stark så ska du träna Starting Strength och fortsätta med Texas Method eller Bill Starr 5x5 när nybörjarökningarna börjar stanna av. Mer info finns på http://startingstrength.wikia.com

Och så måste du äta mycket, mer än du kanske tror.

litenunge93
2010-10-08, 12:44
Okej tack för svar. Jag äter i princip så mkt som jag kan få in mig, te.x en dag kan se ut såhär:

Frukost: Gröt ( 500 g risgrynsgröt/ havregrynsgröt 2 dl havre) eller 3 egg+macka
Lunch: Skolan mat, brukar vara pasta eller potatis, så mkt mat som får plats på tallriken och macka
Innan träning: Banan
direkt efter träning:Banan
Hemma efter träning: Tonfisk 2 små burkar+ mjölk
Middag: Vad pappa lagar, äter så mkt jag kan få i mig
Kvällsmat: Whey-80 eller youghurt med mysli

litenunge93
2010-10-08, 15:49
Skulle behöva hjälp med schemat. Kan man köra såhär? eller är det helt galet? länka till något 5-dagars schema på forumet annars, jag hittar nämligen inget.


Måndag:Ben triceps

Onsdag:mage underarmar

Torsdag:axlar biceps

Fredag:rygg

Söndag:Bröst

mbruhn86
2010-10-08, 15:54
Jag och min partner in crime kör 5 dagar i veckan, mån-fre.

Mån - Bröst
Tis - Ben, Mage
Ons - Rygg, Underarmar
Tor - Axlar, trapps
Fre - Armar (bi/tri)

Med mågot tillägg på rygg och bröst övningar, har börjar köra ett litet armpass på måndagen och kan byta mage och underarmar.

Jag har just börjat träna och ökat i både vikt och styrka eftersom jag fick tvinga i mig all mat jag kom över i början, min vikt var runt 80 när jag började och ligger nu på 90. Kör även 4-5 veckor med högreps (10 reps) och sen efter det 4v lågreps 4-6 vilket iaf har ökat min styrka!

Pjotor
2010-10-08, 16:04
Om du ska bli stark i första hand så behöver du inte träna fem dagar i veckan. Det kan till och med vara negativt, eftersom det är tufft att återhämta sig efter så intensiva pass som krävs. Jag rekommenderar träning varannan dag eller träning må-on-fre.

Ska tillägga att du kommer att växa även av ett program med styrkefokus.

litenunge93
2010-10-08, 16:16
Jag vill bli både stor och stark, men antar att med mera muskelvolym så kommer styrkan med det. Jag har inte börjat köra marklyft och knäböj än men tänkte eventuellt börja med det.

lauria
2010-10-08, 16:51
Skulle behöva hjälp med schemat. Kan man köra såhär? eller är det helt galet? länka till något 5-dagars schema på forumet annars, jag hittar nämligen inget.


Måndag:Ben triceps

Onsdag:mage underarmar

Torsdag:axlar biceps

Fredag:rygg

Söndag:Bröst

Verkar rätt vettigt, men ja skulle ha lagt biceps på fredagen

litenunge93
2010-10-08, 17:05
Okej om jag lägger biceps på fredag får jag ju mycket att träna den dagen och onsdag bara axlar. Eller hur menar du? Jag har kört biceps tillsammans med rygg förut eftersom att många ryggövningar också tar i biceps.

Fritösen
2010-10-08, 18:31
• Bröst
• Rygg
• Ben
• Axlar
• Armar
• Vila

Erik.L
2010-10-08, 20:37
Eftersom du är nybörjare, och nu har provat på högvolymsträning, tycker jag att du borde prova att köra lågvolymsträning, när du i alla fall nått en platå. Det är inte alls osannolikt att den typen av träning passar dig bättre, och att det är det du borde köra i stället för högvolymsträning.

Just my two cents, eftersom jag själv önskar att jag hade provat på fler träningssorter än högvolymssplittar när jag började träna. Man vet aldrig vilken typ av träning som får ens kropp att utvecklas mest förr än man provat sig fram lite.

Våga testa olika träningsscheman, inte bara klassisk 4-split. I värsta fall missar du någon månads tillväxt (vilket för de flesta knappt är något alls), och i bästa fall hittar du ditt personliga optimala träningssätt.

Oavsett, lycka till!

litenunge93
2010-10-08, 21:09
Då ska jag prova på lågvolymsträning:) Jag är mycket tacksam för att ni tagit er tid och svarat på mina frågor.

macsacre
2010-10-09, 07:31
Ät som du gör och släng i dig Gainer.

Pjotor
2010-10-09, 08:14
med mera muskelvolym så kommer styrkan med det.

Fel. Du blir starkare av att lyfta tyngre vikter. Inte av att lyfta en lättare vikt många gånger.

litenunge93
2010-10-09, 09:09
Jaha det var ett bra svar, tack:) Gainer har jag kört på förut och den gav inte ett piss tyvär. Funderar på aminsyror eller något liknande? är det bra grejer?

MuskelApa
2010-10-09, 10:39
En grej som JAG skulle göra (inget du måste ta till dig, bara ett tips) är att ta vasslet före/efter träning istället för på kvällen. Eftersom snabbt protein stimulerar muskeluppbyggnad, men under en kort tid, är nog långsammare protein att föredra på kvällen.
Annars: käka som fan

Erik.L
2010-10-09, 11:13
Då ska jag prova på lågvolymsträning:) Jag är mycket tacksam för att ni tagit er tid och svarat på mina frågor.

Kul, hoppas att det funkar för dig! Sök lite här på forumet, så hittar du ett antal olika lågvolymsupplägg. Prova också att söka på HIT och Hardgainer, för att få lite överblick :)

SimonDaMan
2010-10-09, 14:55
Dag 1: Bröst, mage
Dag 2: Rygg, korsrygg
Dag 3: Vila
Dag 4: Ben, vader
Dag 5: Axlar
Dag 6: Armar
Dag 7: Vila

Men personligen tycker jag en 4-split är bättre.

Sen skulle jag prioritera de stora muskelgrupperna mer. Armar t ex lägger jag aldrig dagen före rygg eller bröst.

Brukar köra på nåt likande:

Dag 1: Bröst, mage, biceps
Dag 2: Ben, vader
Dag 3: Vila
Dag 4: Rygg, korsrygg, triceps
Dag 5: Axlar
Dag 6: Vila
Dag 7: Vila