handdator

Visa fullständig version : Vilka glykogendepåer fylls på?


G-son
2010-10-08, 10:38
När man intar kolhydrater lagras dessa som glykogen i kroppens muskler…
När man sedan tränar ”en muskelgrupp” tömmer man den specifika muskelns ”förråd” vid intensiv träning…
När man sedan äter kolhydrater igen fyller man upp de muskeldepåer som man nyligen tränat/tömt…

Ungefär så står det i en bok jag läste på semestern, ingen nyhet men jag började fundera, och det är ju aldrig bra när man inte har tillgång till fakta =D

OM man har en väldigt kolhydratsfattig kost ”generellt” under en längre period (deff/diet) i samband med tung/intensiv styrketräning och successivt tömmer musklernas depåer utan att som sagt fylla på med större ”mängder” av kolhydrater…

Vart kommer kroppen att lagra det glykogen som då intas?

Om man tränar 4-5dgr/vecka intar max 100g kolhydrater/dag, kommer kroppen då balansera intaget att ha ”halvfulla” depåer generellt eller ha vissa muskler helt fyllda resp. helt tomma?

King Grub
2010-10-08, 12:42
Liksom det är den muskel som tränas som töms, är det den muskel som tömts som fylls på. Och levern.

G-son
2010-10-08, 14:00
Liksom det är den muskel som tränas som töms, är det den muskel som tömts som fylls på. Och levern.

Om man beskriver det som så här då:

Måndag - Ben tränas och tömms, 100g kolhydrater fylls på vilket inte vore fullt?

Tisdag - Bröst tränas och 100g kolhydrater fylls på och enbart lagras i bröst medans Ben fortfarande är "halvtomma"?

etc etc resten av veckan... Ända tills man tränar ben igen så att de depåerna kan fyllas på igen?

King Grub
2010-10-08, 14:11
Så mekaniskt inrutat är det inte. Äter du tillräckligt med kolhydrat sker glykogensyntes där det behövs.

creperiet
2010-10-08, 14:14
Handlar det inte om en dosrelaterad påfyllnad beroende på glukoskänslighet i respektive muskel efter träning? Dvs viss påfyllning sker i icke-tränade muskler, men snabbare/effektivare sådan i de tränade musklerna?

Anders The Peak
2010-10-08, 15:07
TS fråga om 100 gr kolhydrater vid högintensiv träning med hög volym är för tok lite. Det fungerar möjligtvis vid lågintensiv träning med rätt hög volym och tillräckligt energiintag med fett och protein.
Vid högintensiv träning kan man fördubbla kroppens förråd av glykogen och det bör man göra om man tränar högintensivt. Annars riskerar man muskelförlust och betydligt sämre resultat. Det går till en viss gräns att ersätta kolhydrater med protein men vid en brytpunkt fungerar det inte längre.

hidden
2010-10-08, 15:21
Vad händer om man inte fyller glykogendepåerna? Kan det vara något negativt?

King Grub
2010-10-08, 15:24
Man kan inte prestera vid högintensiv träning.

G-son
2010-10-08, 16:19
TS fråga om 100 gr kolhydrater vid högintensiv träning med hög volym är för tok lite. Det fungerar möjligtvis vid lågintensiv träning med rätt hög volym och tillräckligt energiintag med fett och protein.
Vid högintensiv träning kan man fördubbla kroppens förråd av glykogen och det bör man göra om man tränar högintensivt. Annars riskerar man muskelförlust och betydligt sämre resultat. Det går till en viss gräns att ersätta kolhydrater med protein men vid en brytpunkt fungerar det inte längre.

Alright!

Möjligen därför som jag kännt mig som jag har gjort sista tiden...

Har haft ett intag runt 100g kolhydrater men högt protte och fettintag och upplever mig extremt mycket sämre i prestation i "allt"...

Upplever definitivt inte de som andra som går på diet och "ökar".