handdator

Visa fullständig version : Vadslagning, lite hilfe från er riktigt kunniga


shoulder87
2010-10-08, 10:11
Väger idag 86-87kg, och har nu slagit vad med en kollega om vem av oss som tar sig först under 80kg.

Om jag på kortast möjliga tid vill droppa dessa 7kg, hur fan gör jag då?
Ja, jag har läst deffguiden och har hyfsad koll och är absolut medveten om att i stort så är det (in - ut = resultat) och det har även fungerat bra när jag tagit mig ner från 93-94kg under ett par månader nu.

Nu är ju inte detta någon vanlig -5hg/vecka diet utan allt i mitt liv utanför jobbet kommer gå ut på att gå ner i vikt. Hur gör jag detta bäst, jag menar, det måste ju finnas en gräns för hur extremt man kan ligga på kaloriminus utan att kroppen ställer in sig på någon form av "svältmode" där den inte omsätter samma mängd energi.

Hur skulle ni lagt upp det, köra på extremt lite kalorier in, eller skulle ni fokuserat mer på att köra konditionsträning och på så sätt öka kalorier ut, eller skulle ni ge er på att köra både och?

Hur snabbt är det rimligt att klara detta, jag är 185cm lång och väger som sagt 86-87kg och jag skulle uppskatta att jag ligger på en fett% runt 20%
eller något i den stilen.

Edenfäll
2010-10-08, 10:20
Om du nu endast vill droppa 7kg så snabbt som möjligt och vinna, utan att bry dig om möjlig muskelförlust, så är det bara köra som du säger; ät så lite som möjligt och förbruka så mycket kalorier du bara kan. Borde lätt kunna klara det på 2-3v.

Shifter
2010-10-08, 10:22
Jag skulle anv mig av den termogena dieten http://forum.body.se/showthread.php?t=5414

WHITEFOLKS
2010-10-08, 10:41
Ät ingenting på ett par dagar och dra sedan en bastu eller liknande på det så har du säkert gått ner dina kilon.

Inte direkt hälsosamt men skulle säkert funka.

prOtotype
2010-10-08, 10:47
Ät ingenting på ett par dagar och dra sedan en bastu eller liknande på det så har du säkert gått ner dina kilon.

Inte direkt hälsosamt men skulle säkert funka.

Om man vill tappa vätska så är riktigt varmt bad bättre. Vi snackar så varmt att man precis klarar att sitta i. Använd kylning till huvudet för att palla det och ha någon med som håller koll på dig.

Dock endast vettigt om det är invägning -> vinst som gäller.

martikainen
2010-10-08, 11:55
Beroende på hur din kropp är sammansatt kan det bli tunga dagar om du ska droppa 7kg genom att inte äta
Mitt tips är att bara äta proteiner/fett och låta bli ALLT salt, salt och kolhydrater gör så du binder vätska.

Första gympasset så kör du slut på dig så hårt du bara kan så du tömmer glykogendepåerna också. På invägningsdagen kan laxermedel funka så du inte håller kvar lite onödig vikt ;)

WHITEFOLKS
2010-10-08, 12:25
Snarare äta så lite protein som möjligt så man tappar muskler.

King Grub
2010-10-08, 12:51
En veckas vattenfasta och avsluta med en bastusittning / träning i varma kläder så är du där.

shoulder87
2010-10-10, 10:30
Tack för alla svar, har sedan i fredags kör på förslaget som någon gav,
den termogena dieten: http://forum.body.se/showthread.php?t=5414

Nu till nästa fråga om denna, finns det någon poäng förutom att jag får
äta mer rent mängdmässigt att köra strikt på 0 kolhydrater (eller så nära
som möjligt). Jag vet att det binder vatten osv men det borde väl lösas
enkelt genom att helt ta bort kolhydrater ett par dagar i förväg innan jag
väger mig?

Jag är inte någon riktig "ätare" egentligen, däremot kan jag bli sjukt sugen
på olika saker, så därför skulle jag lätt kunna tänka mig att idag byta
100g protein mot 70g kolhydrater så länge det inte pajjar dieten helt och hållet.

shoulder87
2010-10-10, 20:36
bump

STB
2010-10-10, 21:43
Det är nästan så jag hoppas att det här är ett skämt. Att förlora så mycket vikt på kort tid kommer resultera i förlust av muskler. Ta du en motorsåg och kapa av ett ben så vinner du tävlingen på 1 minut. OK, dumt exempel men jag avråder faktiskt från att du skall banta bort muskler som kan ta veckor av hård träning att bygga upp igen.

Han som skriver på body.se verkar väldigt seriös och har fattat hur ämnesomsättningen fungerar. Det är dock inte riktigt så en "normal" motionär skall bete sig.

För någon som vill minska i vikt och behålla muskelmassa så satsa på ketogen kost under lång tid. 0% kolhydrater och resten en "normal" blandning av protein och fett. Så länge som du inte närmar dig bara fett eller bara protein så är det bra. Du kommer må ganska dåligt i början innan din kropp lärt sig förbränna fett istället för kolhydrater, men efter mindre än en vecka så känns allt bättre. Efter en månad eller två så kan kroppen förbränna fett riktigt effektivt.

När du slutar äta kolhydrater så rasar du i vikt några kilo på grund av att glykogenet förbrukas och därmed allt vatten det binder. Där hittar du kanske hälften av din viktförlust. Sedan är ett normalt tempo ca 1kg i veckan. Går du ner mer så är det muskler du tar av. Hade jag varit du så hade jag hellre förlorat ett vad än förlorat 3kg muskler.

Läs här om ett vettigt sätt att gå ner i vikt: http://www.kostdoktorn.se/

Ha Kul
STB

shoulder87
2010-10-11, 15:00
fast du svarade nu absolut inte på min fråga, min fråga gällde ju faktiskt om man kunde lägga till kolhydrater eller fett så länge de totala kalorierna var i samma nivå.
Om du sedan läst hela inlägget på body.se så hade du sett att det går lika bra att använda både som motionär och proffs, man lägger bara upp dieten lite olika beroende om man tex har 20% kroppsfett eller 10%.

WHITEFOLKS
2010-10-11, 15:44
Problemet med din frågeställning är att det är svårt att avgöra vad du försöker uppnå riktigt.

Originalfrågan är ju att "gå ner under 80 så fort som möjligt". Då blir ju svaret, sluta ät så löser du det på en vecka.

Dock verkar du ju vilja göra det på ett kvalitativt sätt (vilket givetvis är vettigare men motstridigt mot originalbudskapet), och undrar om du kan byta ut 100g protein mot 70g kolhydrater. I enlighet med originalfrågan "att gå ner i vikt så snabbt som möjligt" så kommer du antagligen gå ner mer i vikt med 70g kolhydrater än 100g protein. Men antagligen mest för att du kanske orkar träna lite hårdare och därmed göra av med mer energi och för att det kommer gå åt mer muskler i nedgången.

Så om du vill behålla så mycket muskler som möjligt så går det antagligen inte lika bra. Om du vill gå ner fortare så går det antagligen bra.

shoulder87
2010-10-11, 17:01
jag håller absolut med om att min frågeställning inte är helt klockren, men jag fick det svar jag ville av dig och jag håller absolut med föregående talare om att 3kg muskeltorsk är inte värt något vad i världen, då får jag alltså hålla mig till protein och se glad ut!