handdator

Visa fullständig version : Kritik på träningsupplägg styrka och uthållighet


Snuffe
2010-10-08, 10:05
Är numera brandmansstudent och känner att jag vill hitta ett bra sätt att kombinera styrketräning *flex* (inte så mkt fokus på volym dvs) och uthållighet. Springer en fysiskt krävande hinderbanda minst 1gång i veckan där man får mycket uthållighetsträning också blir det en hel del högintensiv innebandy.

Har knåpat ihop 2st helkropps pass för att försöka utveckla styrkan litegrann, skulle gärna ta emot eventuella synpunkter. Kommer försöka köra varje pass en gång i veckan, dvs två styrkepass per vecka.

Pass 1
Chins 3xmax (vid platåer kommer jag slänga in extra excentriska)
Bänkpress 5x5
Stångrodd 5x5
Marklyft 1x5
Kabellyft åt sidan 3x8
Magövning (maghjul, cablecrunch, bollcrunch osv.)

Pass 2
Knäböj 3x15
Latsdrag 3x15
Hantelpress 3x15
Hantelrodd 3x15
Kabellyft åt sidan med hantlar 3x12
Magövning (maghjul, cablecrunch, bollcrunch osv.)

Inte slängt in några axelpressar då jag tänker att fram/baksida axel träffas ganska bra från bänk-/hantelpress och från roddar.

Ser upplägget ganska ok ut, eller är det någonting jag bör fundera extra på? :Virro

mixedskills
2010-10-08, 10:57
Du får aldrig någon tung benträning. Beroende på hur mycket du får böja på benen vid marklyft så kan väl det vara nog, men då behövs fler set i mark. Kanske kan du rentav köra mark på en upphöjning så du kommer ned tillräckligt långt.

En brandman jobbar väl en del uppåt så underskatta inte axelpressar, dessutom hjälper de din bänkpress.

Annars ser det väl bra ut ;)

dupper
2010-10-08, 11:02
Du får aldrig någon tung benträning. Beroende på hur mycket du får böja på benen vid marklyft så kan väl det vara nog, men då behövs fler set i mark. Kanske kan du rentav köra mark på en upphöjning så du kommer ned tillräckligt långt.

En brandman jobbar väl en del uppåt så underskatta inte axelpressar, dessutom hjälper de din bänkpress.

Annars ser det väl bra ut ;)

+1.

Som brandman bör du väl lägga till åtminstone en benövning, t.ex. squats, per pass?

Spunken
2010-10-08, 11:09
Jag är själv ett stort fan av www.crossfit.com. Varierad och högintensiv träning.

Snuffe
2010-10-08, 13:34
Hmm, det om knäböjen är iofs väldigt sant. Tar nog och slänger in ett par set tunga knäböj vid första passet =)

Pjotor
2010-10-08, 13:41
Hmm, det om knäböjen är iofs väldigt sant. Tar nog och slänger in ett par set tunga knäböj vid första passet =)

Gör 4-5 set tunga böj så slipper du magövningarna.

espeto
2010-10-08, 13:59
Jag är själv ett stort fan av www.crossfit.com. Varierad och högintensiv träning.

Tänkte precis föreslå detta!
www.crossfitnordic.se är ett annat tips för nybörjare inom crossfit :)