handdator

Visa fullständig version : Byggteknisk fråga


ARMSTARK
2010-10-08, 05:46
Jag har tänkt att kakla ett köksbord men om man fogar på vanligt sätt kommer det att bli fula missfärgningar av tomatsås och annat slabb. Vad skulle ni föreslå att man fogar med i stället, svart silicon eller kanske latexfog?

ryssen
2010-10-08, 08:24
svart fog och liten springa.

tror inte silicon kommer hålla sig snyggt vid så mycket beröring och torkande.

fiskebulle
2010-10-08, 09:02
tror inte silicon kommer hålla sig snyggt vid så mycket beröring och torkande.

+1

Men jag hade nog inte gjort det alls om det vore mitt bord. Vad är poängen liksom?

ARMSTARK
2010-10-08, 09:13
Jag har ett par snygga design-ben som jag tänkte använda till köksbord. Iom separation är jag utan köksbord så en spånskiva med kakel skulle bli en stilren lösning. Och nej, det finns inte pengar för att köpa nytt! Det blir material jag har eller inget.

Poxeman
2010-10-08, 09:14
Det är en kul tanke men ett kaklat bord är förbannat opraktiskt! En variant skulle vara att impregnera fogarna med dammbindare, det hjälper nog lite men antagligen kommer det se skit ut efter ganska kort tid.

Poxeman
2010-10-08, 09:15
Jag har ett par snygga design-ben som jag tänkte använda till köksbord. Iom separation är jag utan köksbord så en spånskiva med kakel skulle bli en stilren lösning. Och nej, det finns inte pengar för att köpa nytt! Det blir material jag har eller inget.

En spånskiva med kakel skulle bara resultera i spruckna fogar, det rör sig alldeles för mkt!

Cilia
2010-10-08, 09:34
Jag skulle köra vanlig kakelfog och göra fogarna så tunna som möjligt. Jag håller inte med om att kaklat bord behöver vara fult. Jag får lite medelhavskänsla och med rätt kakel och tillbehör kan det blir bra.

Hade en idé kring detta för länge sen som jag aldrig realiserade.

ryssen
2010-10-08, 09:47
stora svarta högblanka plattor med infogad aluminiumlist i kanterna.

ARMSTARK
2010-10-08, 14:49
Skulle man kunna lägga en lackyta på fogen?

tosson85
2010-10-08, 14:53
Jag har kaklat mina bänkskivor i köket och bara använt en gråfog (kan den ha hetat manhattan tro).. och jag har då kladdat allt möjligt på den ink makrill i tomatsås och har aldrig varit några problem att bara torka bort med en disktrasa.

VoDaresVins
2010-10-08, 15:46
Kanske ett problem om du har begränsad budget, men annars hade du kunnat lägga kaklet som vanlig och sen en glasskiva onvanpå. Hade glasskiva på vårt köksbord. Lätt att hålla rent och perfekt när man får enorm bakbordsyta vid behov. Har inte fått skaffat ny än sedan sambon ställde kokhetkastrull direkt på skivan, men en ny ska skaffas. Tror förra gick på 150€. 3mm tjock.

ryssen
2010-10-08, 16:58
Jag har kaklat mina bänkskivor i köket och bara använt en gråfog (kan den ha hetat manhattan tro).. och jag har då kladdat allt möjligt på den ink makrill i tomatsås och har aldrig varit några problem att bara torka bort med en disktrasa.


manhattan stämmer.

ARMSTARK
2010-10-08, 17:27
Kanske ett problem om du har begränsad budget, men annars hade du kunnat lägga kaklet som vanlig och sen en glasskiva onvanpå. Hade glasskiva på vårt köksbord. Lätt att hålla rent och perfekt när man får enorm bakbordsyta vid behov. Har inte fått skaffat ny än sedan sambon ställde kokhetkastrull direkt på skivan, men en ny ska skaffas. Tror förra gick på 150€. 3mm tjock.

150 euro! *spy*

VoDaresVins
2010-10-08, 20:32
150 euro! *spy*

Jup, 120*200cm. Fast kanske inte behöver vara 3mm om man inte har barn som bankar med bestick å fat. :)

Miniräzer
2010-10-08, 22:21
Det bör inte vara några större problem med en vanlig tunn fog om du inte är inte riktig gris vid bordet. Om inte annat så är det ju bara att ta ut bordet å starta högtrycks vasken ;)

ARMSTARK
2010-10-08, 22:54
Det lutar åt högblak lackfärg, rätt och slätt. Det kan nog bli rätt snyggt det oxå, åsså ere inte så svårt att hålla fräsht.