handdator

Visa fullständig version : Gym sökes (gbg)


iddqd
2010-10-07, 23:33
Tjena alla monsterdiggare!

Som rubriken antyder letar jag nytt gym i Göteborg. Just nu har jag ett kort hos Sportlife, vilket passade mig rätt bra innan då jag bodde rätt nära gymet i Almedal, som ju är helt okej. Nu bor jag dock i Bergsjön och den enda av Sportlifes anläggningar jag kan gå till är den i Ullevi eftersom jag jobbar i närheten. Att betala massa pengar för den känns lite onödigt eftersom de bara har ett böjställ och jag känner inte direkt för att behöva köa en massa för att träna.

Därför letar jag nu efter ett nytt gym. Det får gärna ligga så man lätt kan ta sig dit från Komettorget, alternativt i centrum (helst nära Ullevi Norra). Gärna bra priser också. Sen är det givetvis ett krav att det finns bra utrustning och går att träna där.

Pinturicchio
2010-10-08, 05:31
Kristinedals träningscenter i gamlestan ska väl funka vet dock inte va d kostar :)

Nils.R
2010-10-08, 07:02
Du har både Life och Friskis i kortedala.
Friskis ligger vid hållplatsen, Life ligger bortåt där skogaholms låg innan.

Friskis har jag inte tränat på så det kan jag inte uttala mig om men Life är iaf ok så länge du inte lyfter jättevikter.

iddqd
2010-10-08, 22:26
Tack för tipsen! Framför allt Kristinedal verkar bra. Hyfsade priser, fast det är lite längre resväg.

Får kolla upp Friskis i Kortedala också. Life var lite dyrt dock.

iddqd
2012-02-12, 23:26
Bumpar den här tråden eftersom frågan blivit aktuell igen och det känns dumt att skapa en ny.

Jag bor fortfarande i Bergsjön och jobbar vid Ullevi Norra, men jag söker ny lägenhet och kommer förmodligen börja plugga till hösten. Jag vill därför helst slippa binda upp mig på att betala ~300 spänn i månaden i ett år när jag inte vet om jag kommer kunna fortsätta träna på stället om ett halvår.

Jag använder i princip enbart fria vikter. Mycket knäböj, så bra tillgång till böjställ är ett krav. Ibland gillar jag att köra tunga marklyft, och då är det en fördel om man får göra det på gymmet utan att folk börjar gnälla om det skulle låta lite.

Just nu finns det fyra gym jag funderar på:

Kristinedal: Bra läge och bättre utrustning än de flesta gym jag varit på. Ångrar faktiskt att jag inte skaffade kort där förra året för hade jag gjort det så hade jag nog stannat kvar. Nackdelen är att det blir rätt dyrt att bli medlem utan bindningstid.

Geråshallen: Trevlig gym, nära hemmet. Galet billigt också, 400 kronor/termin. Nackdelen är att öppettiderna är rätt dåliga och att de inte har några ordentliga böjställ.

City Gym: Nära jobbet, rätt bra utrustning. Tyvärr är det lite jobbigt att ta sig till från Bergsjön och även här blir det rätt dyrt att träna utan bindningstid.

Fitness 24 Seven: Egentligen en ren nödlösning. Det ligger nära jobbet, är billigt och man slipper bindningstid. Problemet är att de knappt hade någon utrustning sist jag kollade. Ska dit imorgon och kolla igen dock. Förmodligen har inget ändrats, men det kanske funkar som tillfällig nödlösning.

Är det någon som har några andra tips och idéer?

TyskenGBG
2012-02-13, 00:06
City Gym: Nära jobbet, rätt bra utrustning. Tyvärr är det lite jobbigt att ta sig till från Bergsjön och även här blir det rätt dyrt att träna utan bindningstid.

*Power rack på G
*TRX påväg med om jag inte minns fel
*Underbar personal
*Beroende på hur mycket du tränar så blir det inte så dyrt med autogiro
*Otrolig blandning med allt från simmare till grova pensionärer
*Upp till runt 60 kg i hantlar
*I avgiften ingår tillgång till Valhalla

Infester
2012-02-13, 00:20
exhale

narcissisten
2012-02-13, 00:51
+ 1 på City Gym.

garluch
2012-02-13, 10:14
Kristinedahl är bra, 2 böjrack och en powerrack, 3 bänkar. Dessutom skall de få in en platform relativt snart.

Nils.R
2012-02-13, 12:49
Gerås hade iaf en böjställning när jag tränade där, var dock ett antal år sedan.

iddqd
2012-02-15, 22:30
Gerås hade iaf en böjställning när jag tränade där, var dock ett antal år sedan.
De har en vanlig ställning, men inget power rack eller liknande.

Hur som helst, tack till alla för tipsen! Ska nog kika inom City Gym snart, men just nu verkar Kristinedal mest lockande faktiskt. Plattform låter skoj.

Finns det några fler gym jag missat?

mikaelj
2012-02-15, 22:32
De kommunala gymmen håller hög standard.

iddqd
2013-07-28, 16:14
Bumpar denhära igen. Har tränat på Kristinedal det senaste året men känner att det gått ner sig en del så jag tänker byta.

Jag har varit och provtränat på Fysikens båda anläggningar och blev lite småkär så jag funderar starkt på att bli medlem där snart. Det jag är lite orolig över är att det tydligen ska vara väldigt trångt och jag känner inte riktigt för att skaffa ett medlemskap med bindningstid för att sedan upptäcka att det är fullknökat så det knappt går att träna i höst, eller att det finns något annat jag kommer störa mig på men inte upptäckt när jag varit där. Framför allt känns det som att en del av de fria vikterna kommer vara upptagna under crossfit-passen. Är det någon som vet hur det ligger till?

Det känns lite som att jag är rätt kräsen men det är en hel del tid och pengar som man ska investera så då känns det som att man kan vara det. Egentligen vill jag bara ha ett ställe med mycket fria vikter och bra utrustning där man kan träna ordentligt utan att höra Justin Bieber på 200 decibel där folket är förhållandevis vettigt men det verkar fan klurigt att hitta.

Sharii4real
2013-07-28, 16:16
Ska inte Nordic Wellness (fd. sportlife) öppna ett gigantiskt gym vid SKF? Tyckte jag hörde något om det..

iddqd
2013-07-28, 16:46
Ska inte Nordic Wellness (fd. sportlife) öppna ett gigantiskt gym vid SKF? Tyckte jag hörde något om det..

Kollade på deras hemsida och det verkar stämma. Blir dock först om ett år och så länge pallar jag nog inte vänta. Sen så har jag väl inte varit överdrivet imponerad av dem heller. Nordic Wellness vid Almedal är rätt trevligt men de andra anläggningarna jag varit på har varit ganska så oimponerande.

InShape
2013-07-28, 16:59
Exhale är det ända rätta!!

iddqd
2013-07-28, 17:03
Exhale är det ända rätta!!

Gillar mentaliteten där, men det är lite för låg takhöjd för att jag ska kunna köra tyngdlyftningsgrejer och stående axelpress där. Hade det varit lite mer fokus på fria vikter och sånt hade jag definitivt tränat där hela tiden.

bagmol
2013-07-28, 20:56
Har tränat på fysiken vid gibraltargatan senaste 6 åren, aldrig upplevt att det varit för trångt. Crossfitboxen har sina egna fria vikter och tar inget från övriga gymmet.

iddqd
2013-07-28, 21:22
Har tränat på fysiken vid gibraltargatan senaste 6 åren, aldrig upplevt att det varit för trångt. Crossfitboxen har sina egna fria vikter och tar inget från övriga gymmet.

Det låter ju förbannat bra måste jag säga. Vet du om det är likadant vid kaserntorget?

bagmol
2013-07-28, 21:57
Ingen aning om kaserntorget tyvärr, men det är väl bara att ringa och höra om de använder allmäna gymmets vikter på crossfitpassen.

pejo
2013-07-28, 23:37
Kan GSK (Göteborgs styrkelyftarklubb) vid Stigs center vara ett alternativ?

iddqd
2013-07-29, 12:46
Kan GSK (Göteborgs styrkelyftarklubb) vid Stigs center vara ett alternativ?

Det känns lockande men jag bor i Hjällbo och det skulle bli för meckigt att ta sig dit.

aldoschadewitz
2013-07-29, 13:12
Annars finna ju NW odinsgatan. Dom har 3 powerracks och en annan ställning som med mjukare golv flr mark. Trevligt, inte superstort men ska du hålla dig till mycket fria vikter e det kanon

jonteeo
2013-07-29, 13:27
Har tränat på fysiken vid gibraltargatan senaste 6 åren, aldrig upplevt att det varit för trångt. Crossfitboxen har sina egna fria vikter och tar inget från övriga gymmet.

Beror på vilka tider, en vardag mellan kl 6 och 21 är det fruktansvärt trångt.

jonteeo
2013-07-29, 13:29
Gillar mentaliteten där, men det är lite för låg takhöjd för att jag ska kunna köra tyngdlyftningsgrejer och stående axelpress där. Hade det varit lite mer fokus på fria vikter och sånt hade jag definitivt tränat där hela tiden.

stående axelpress finns det inga problem att köra.

iddqd
2013-07-29, 13:38
Annars finna ju NW odinsgatan. Dom har 3 powerracks och en annan ställning som med mjukare golv flr mark. Trevligt, inte superstort men ska du hålla dig till mycket fria vikter e det kanon
Coolt, kanske sticker förbi där någon dag.

mikaelj
2013-07-29, 14:44
Gillar mentaliteten där, men det är lite för låg takhöjd för att jag ska kunna köra tyngdlyftningsgrejer och stående axelpress där. Hade det varit lite mer fokus på fria vikter och sånt hade jag definitivt tränat där hela tiden.

Mossebergs AK?

iddqd
2013-08-01, 20:10
Det blev att teckna medlemskap på Fysiken. Var där och tränade lite böj och axelpress igår, verkade trivsamt. Kommer nog dra dit imorgon och köra lite marklyft och bänk.