handdator

Visa fullständig version : Dator-problem


lauria
2010-10-07, 22:06
Har fått nått fel på datorn, eller en hårdisk. Det står att det är 1,3gb ledigt när den bara är fylld med 96gb. När det borde vara 404bg ledigt, den är alltså på 500.
Nån som har en aning? vore väldigt tacksam

Scratch89
2010-10-07, 22:27
Har du formaterat hela disken, eller har du en bit som är oformaterad?

lauria
2010-10-07, 22:32
Har du formaterat hela disken, eller har du en bit som är oformaterad?

Har inte formaterat den alls, köpte datorn i påsk. Den är en tb som är pationerad på två.

Mr.Cosybear
2010-10-07, 22:35
Tryck på start sen kör och skriv följande: compmgmt.msc

I menyn till vänster klickar du sedan på disk management / diskhantering.

Sen ser du alla dina hårddiskar/partitioner där. Har du någon ruta som har en svart remsa som heter oallokerat så har du lösningen på din gåta. Om så är fallet högerklickar du på den rutan och väljer skapa ny partition/volym (glömt av vad det står exakt). Standardvärden som står där duger fint. Du ska dock se till att ändra filsystem från FAT32 till NTFS om inte NTFS väljs automatiskt.

lauria
2010-10-08, 00:10
Tryck på start sen kör och skriv följande: compmgmt.msc

I menyn till vänster klickar du sedan på disk management / diskhantering.

Sen ser du alla dina hårddiskar/partitioner där. Har du någon ruta som har en svart remsa som heter oallokerat så har du lösningen på din gåta. Om så är fallet högerklickar du på den rutan och väljer skapa ny partition/volym (glömt av vad det står exakt). Standardvärden som står där duger fint. Du ska dock se till att ändra filsystem från FAT32 till NTFS om inte NTFS väljs automatiskt.

Tack för ett bra svar, men de va tyvärr inte det som var felet.
Att disken blev "full" hände under en dag, var inte så innan.

Mr.Cosybear
2010-10-08, 00:56
Tack för ett bra svar, men de va tyvärr inte det som var felet.
Att disken blev "full" hände under en dag, var inte så innan.

Då antar jag att du menar att din partition har de där "500gb" som totalstorlek men att 400gb helt plötsligt togs upp av något.

http://windirstat.info/ testat något liknande för att se vad som tar upp allt utrymme?

Har du provat att köra windows egna chkdsk för att se om det åtgärdar felet på partitionen?

lauria
2010-10-08, 01:18
Då antar jag att du menar att din partition har de där "500gb" som totalstorlek men att 400gb helt plötsligt togs upp av något.

http://windirstat.info/ testat något liknande för att se vad som tar upp allt utrymme?

Har du provat att köra windows egna chkdsk för att se om det åtgärdar felet på partitionen?

Ska testa, min tanke var att ja fått virus på skiten. Men hittar inget med avg, men det är ju ganska intetsägande.
Är det möjligt att ett virus kan ställa till med detta?

King Grub
2010-10-08, 05:22
Ja, men det är inte det första man misstänker; det är sällsynta trojaner, t ex Trojan-ArcBomb.

DanielF
2010-10-08, 06:17
Jag hade något liknande problem för några år sedan, då var det en logfil som växte utan kontroll och åt upp hela hårddisken. Leta efter onormalt stora filer.
Fast om du har kollat att den bara innehåller 96GB och är säker på den siffran så är det nog något annat som spökar.

martikainen
2010-10-08, 06:36
Pratar man logfiler och såna storlekar så är ju dotnet känt för att spåra ur ibland, har dödat logfiler på 30-40gb på vissa servrar, om det kan bli likadant på klienter vet jag inte.

lauria
2010-10-08, 07:27
Ja, men det är inte det första man misstänker; det är sällsynta trojaner, t ex Trojan-ArcBomb.

Då är det bara att formatera då`?

King Grub
2010-10-08, 07:29
Vadå, har du bekräftat att det rör sig om det?

lauria
2010-10-08, 07:30
Vadå, har du bekräftat att det rör sig om det?

Nix, men hittar inget virus...Hittar inget fel alls :S

King Grub
2010-10-08, 07:33
Ta reda på vad som tar plats.

http://www.jam-software.com/treesize/

lauria
2010-10-08, 07:36
Ta reda på vad som tar plats.

http://www.jam-software.com/treesize/

Har testat ett likanade program, men ska testa detta...:Tack!

lauria
2010-10-08, 07:44
Ta reda på vad som tar plats.

http://www.jam-software.com/treesize/

Hittade windows backup på 116gb 24% och Haugen-dator på 190gb 40% (haugen = mitt efternamn ;) )
Om jag drar en slutsatts, är inte bra på datorer. Så har en backuppfil, för hela C:, vuxit i takt med att ja har belastat C: och problemet är att den ligger på D: som det förövrigt bara är 500mb kvar på nu....Låter de logiskst?

EDIT: Det är alltså problemet, kan man bara kast bort sånna filer?

King Grub
2010-10-08, 12:53
Ja, har du något som gör automatisk backup på ditt system, då och då, så kommer det att till att börja med bli en jättefil, som sedan byggs på med s k "incremental backups" för varje ny backup.

Vill du ha backupfilerna kvar, är det förstås bara att ta bort dom. Radera dom helst inte i så fall bara rakt av, utan gör det från backupprogrammet, annars kan det bli fel i registret, med nycklar som pekar på filer som inte finns.

lauria
2010-10-08, 15:36
Ja, har du något som gör automatisk backup på ditt system, då och då, så kommer det att till att börja med bli en jättefil, som sedan byggs på med s k "incremental backups" för varje ny backup.

Vill du ha backupfilerna kvar, är det förstås bara att ta bort dom. Radera dom helst inte i så fall bara rakt av, utan gör det från backupprogrammet, annars kan det bli fel i registret, med nycklar som pekar på filer som inte finns.

Okej, det var de svaret ja var ute efter..:Tackar!!!

lauria
2010-10-08, 15:43
Kan meddela att nur har jag bra mkt mer utrymme :D