handdator

Visa fullständig version : Dela upp ryggen i olika pass?


cklein
2010-10-07, 21:48
Hej allihopa! Jag har under en längre tid funderat över hur folk gör med sin ryggträning. Det jag undrar över är om ni kör igenom hela ryggen under era ryggpass.

Ryggen är ju en stor muskelgrupp som kräver en del tid om man ska träna genom hela ryggen på ett pass.

Kör ni ett pass för korsryggen/nedre delen av ryggen och sen nästa pass vidd och tjocklek? Behöver lite olika förslag på hur jag kan lägga upp min ryggträning.

mvh

myrhus
2010-10-07, 22:03
Är inget direkt proffs men jag kör inte korsrygg och överrygg samtidigt. Om jag tränar nedre ryggen blir det under benpassen då jag langar in lite marklyft.

Idag blev det 29set övre rygg.. både tjocklek och bredd.
Började med "Stående Pullover" - "Breda latsdrag" - "Skivstångsrodd" - "Kabelrodd" - "Breda latsdrag" (igen) - "Stående Pullover" (igen)... kan knappt skriva för jag inte orkar hålla upp händerna. sjukt trött i latsen.

HulkH
2010-10-07, 22:05
jag kör övre delen av ryggen dagen före jag kör nedre delen :)

cklein
2010-10-07, 22:16
Okej, men om man kör övre delen en dag, dvs lats osv, kör ni då typ ex. 10 set för latsen och 10 set för tjockleken på ryggen?

myrhus
2010-10-07, 22:39
Man försöker väll dela upp det av den anledningen att man vill orka mer. Så en uppdelening 10/10 är väll ganska genomtänkt. Satsar själv dock lite extra på bredden så kör hellre en extra övning som kanske mer känns i latsen än en som känns mer på djupet.

Ungrim
2010-10-07, 22:41
Jag kör mark & ryggres , sen dagen efter Latsdrag & rodd..

Funkar fin fint.

dellan
2010-10-07, 22:52
Att dela upp ryggen i tjocklek och vidd är bs. Latsen tränas både vid roddar och latsdrag.

Pompere
2010-10-08, 09:35
att dela upp ryggen i tjocklek och vidd är bs. Latsen tränas både vid roddar och latsdrag.

+1

Sheogorath
2010-10-08, 12:47
Litet klargörande. Det är inte bs att dela upp ryggen. Det är inte ens bs att dela upp ryggen på det sätt som vidd/tjocklek-jopparna gör. Däremot är det bs att tro att man verkligen har gjort en uppdelning i vidd och tjocklek.

Hemi
2010-10-08, 13:40
Är inget direkt proffs men jag kör inte korsrygg och överrygg samtidigt. Om jag tränar nedre ryggen blir det under benpassen då jag langar in lite marklyft.

Idag blev det 29set övre rygg.. både tjocklek och bredd.
Började med "Stående Pullover" - "Breda latsdrag" - "Skivstångsrodd" - "Kabelrodd" - "Breda latsdrag" (igen) - "Stående Pullover" (igen)... kan knappt skriva för jag inte orkar hålla upp händerna. sjukt trött i latsen.

Har nästan lagt ned styrketränig sedan länge och långt så jag borde inte skriva mer, men jag kunde dela upp pga allt stryk armbågarna fick t ex samt grepp. I de sista seten var man ju slut i underarmarna så att dela upp gjorde ju övningarna fräshare. Dragremmar osv, visst men alla gillar inte det.