handdator

Visa fullständig version : Sträckt korsryggen efter marklyft


spoon
2010-10-07, 20:58
Var iväg och körde marklyft igår. Körde teknik på 150kg när jag glömde bort mig och tappade spänningen i kroppen. Jag fick ordentlig smärta i nedre delen av ryggen och blev kraftlös i ryggen en stund.

Under natten har jag varit på jobbet. Jag har då försökt att gå mycket och sträcka ut ryggen. När jag vaknade idag så var jag väldigt stel i ryggen. Problem med att sätta på sig strumpor och skor då jag inte når ner till fötterna. Har varit ute och promenerat ett par timmar idag och det känns som att det blir bättre då och sämre när jag sitter en längre stund.

Det känns som att det är på väg åt rätt håll med ryggen nu en dag efter det som hände. Men vad kan jag aktivt göra för att snabbare få ordning på ryggen? Stretch värme promenader? Eller är det bara vila som gäller?

spoon
2010-10-09, 16:25
Var iväg och träffade en kiropraktor idag. Hon fastställde att det bara var muskelärt. Jag fick råden att röra mig mycket med promenader eller lätt jogg samt att träna upp bättre bålstabilitet. Att stretcha var inte att rekommendera så länge som jag var stel. Framöver hade jag dock en del att vinna på bättre rörlighet. Skönt att få det bekräftat att det inte var nåt allvarligt iaf och better safe then sorry får man väl säga.

nyrjoh
2010-10-09, 16:36
Vill inte vara den som målar fan på väggen och det behöver inte innebära att det skulle vara något som hindrar dig i träningen i långa loppet. Men min uppfattning är att sk muskelbristningar i ländryggen är väldigt ovanliga och att de smärtande strukturerna i de allra flesta fall är disk alt. facettled. Det som din kiropraktor säger om rörlighet är troligen något att ta fasta på. Smärta efter mark beror ofta på att man inte klarar att ställa in ryggen rätt inför lyftet alt. att man inte klarar att hålla formen genom lyftet.

spoon
2010-10-09, 16:46
Om det nu är diskarna som spökar. Vad gör jag för att undvika detta i fortsättningen? Starkare bål, bättre rörlighet och teknik. Nåt mer att tänka på?

ArtArtan
2010-10-09, 17:41
Har haft liknande problem och gick omkring länge tills jag verkligen tog tag i problemet. Det jag gjorde var att Stretcha 10 min morgon och kväll sen att promenera runt 60 min om dagen, kändes snabbt mycket bättre.

nyrjoh
2010-10-10, 10:44
Om det nu är diskarna som spökar. Vad gör jag för att undvika detta i fortsättningen? Starkare bål, bättre rörlighet och teknik. Nåt mer att tänka på?

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=154576 Några tips i den här tråden.

Stretch av hamstring i sittande:Sitt rakt axlarna skall vara i linje med höfterna. Spänn ländryggen hårt, så att den hålls i bra svank. Sträck lugnt ena knäet. Låte inte svanken rätas ut! Behåll spänningen i ländryggen hela tiden. Håll kvar i ytterläget i 10-30sek 2-5ggr.

Denna är också bra. Även här är det viktigt att du håller ländryggen i svank/lordos genom att hålla den spänd hela tiden.

http://www.exrx.net/Stretches/HipAdductors/LyingAdductorMagnus.html

spoon
2012-11-29, 20:16
Bump :(

Den här gången var det knäböj. Nu har jag ont i nedre ryggen igen. Står jag rätt upp så kan jag inte lyfta vänster ben utan att det gör ont i ryggen. Höger ben fungerar fint.

Kan jag påskynda läkning på nåt sätt?

Lychgate
2012-11-29, 20:30
Låter som du har överansträngt M. Psoas major om smärtan kommer när du lyfter benet. Dock är det motsatt rörelse från knäböj.

http://www.primalpictures.com/Uploads/Product/Gallery/101/Psoas_major.jpg

Sitter smärtan vid svankkotorna/ryggslutet är det antagligen M. Gluteus Maximus & Medius som blivit överansträngda.

spoon
2012-11-29, 20:35
Smärtan sitter där röven börjar puta ut. Tror jag inte var riktigt fokuserad när jag värmde upp i knäböj och då knakade det till i botten av lyftet.

Är det bara vila som gäller? Har bastat lite och stretchat lite löst på muskler runt höften.

Lychgate
2012-11-29, 21:00
Vila, eventuellt stretchning och lätt aktivering för att få ökad blodtillförsel är det du kan göra själv. Annars kan en idrottsmassör hjälpa om det uppstår muskelknutor.

spoon
2012-11-29, 21:56
Funderar på att rulla ryggen lite med foamroller när jag kommer hem. Eller är det dåligt?