handdator

Visa fullständig version : Hjälp! Tappade all kraft efter uppvärmningen- utan anledning


Malin Ö
2010-10-07, 19:43
Hej!
En 17 årig hårt tränande tjej här!
Tränar och tävlar fram för allt simning och livräddning (Och ja, konstigt men sant, man kan tävla i livräddning). Men även lite på gym.
Jag behöver i alla fall hjälp!

Idag hade vi idrott i skolan och efter uppvärmningen började jag må dåligt.
Jag hade ingen kraft eller ork i kroppen över huvud taget.
Det kändes som om jag skulle svimma, att benen skulle vika sig på mig och hela jag darrade.
Detta har hänt flera gånger förut och jag har ingen aning alls vad det kan bero på???

Hoppas ni kan hjälpa mig!

mangs
2010-10-07, 20:05
Har du ätit,druckit och sovit ok? Mår du bra i övrigt?
OM du inte kan hitta en naturlig orsak så skall du nog besöka en doktor.

Springer
2010-10-07, 20:13
Lågt blodsocker? Så där kunde jag få om jag åt mycket strax innan jag gav mig ut på löpning. Nu är det ett tag sedan.

Mental
2010-10-07, 20:20
Överträning?
Hur står det till med maten? Längd och vikt?

Malin Ö
2010-10-07, 20:21
Ja, förra gången jag fick det var i lördags och både då och nu hade jag ätit och sovit bra innan dess.

Malin Ö
2010-10-07, 20:25
Mental:
Jag är 173 cm lång och väger ca 69 kg.
Jag har precis haft en viloperiod under hela september (tränade då relativt lugnt ca 3 ggr/vecka)
I vanliga fall tränar jag ca 8-10 ggr/vecka.
Så jag började träna seriöst igen i måndags, så överträning är nog inte ett alternativ.

Onigiri
2010-10-07, 20:30
Järnbrist!

Lösning: Blodpudding.

Malin Ö
2010-10-07, 20:34
Kan det verkligen vara järnbrist?
För något år sedan gjorde jag ett test på om jag hade det, vilket jag då inte hade det.
Och ändå så känner jag att jag lever relativt liknande nu som då.

Onigiri
2010-10-07, 20:38
Gör ett nytt test för att vara säker, det skadar nog inte :)

Malin Ö
2010-10-07, 21:30
Får ta och göra det!
Om någon annan har något annat förslag så får ni gärna berätta!

hockeylirare
2010-10-07, 21:43
Diabetes?

Mental
2010-10-07, 22:37
Mental:
Jag är 173 cm lång och väger ca 69 kg.
Jag har precis haft en viloperiod under hela september (tränade då relativt lugnt ca 3 ggr/vecka)
I vanliga fall tränar jag ca 8-10 ggr/vecka.
Så jag började träna seriöst igen i måndags, så överträning är nog inte ett alternativ.

Du kanske tappat lite under vilomånaden? Det kan vara så att du behöver stegra träningsmängden långsamt innan du är uppe i föregående mängd igen? 8-10 pass i veckan är rätt mycket tycker jag.

forslund
2010-10-08, 06:28
Sök läkare istället om det händer igen.

Det är helt omöjligt att gissa sig till vad det kan vara på ett Internetforum.

hallar
2010-10-08, 07:19
Kan det vara så att du håller på och blir sjuk. Ibland har jag haft ett riktigt dåligt pass med ingen energi, bara för att par dagar senare bli sjuk. Om det här är något som håller i sig håller jag med ovanstående talare, sök läkare.

spoonchest
2010-10-08, 07:29
Kan det vara så jävligt att du hade en dålig dag, kanske?

Malin Ö
2010-10-08, 09:42
Du kanske tappat lite under vilomånaden? Det kan vara så att du behöver stegra träningsmängden långsamt innan du är uppe i föregående mängd igen? 8-10 pass i veckan är rätt mycket tycker jag.

Saken är att det hände flera gånger innan viloperioden och en gång under viloperioden också...

Malin Ö
2010-10-08, 09:51
Tack för alla svar!
Jag har trott att det kunnat vara en dålig dag eller att jag varit på väg att bli sjuk förut. Men nu har det hänt så många gånger att det inte kan vara anledningen.
Ska boka en läkartid idag ;)
Varför jag frågade här först var för att jag varit till flera läkare förut (av andra anledningar) och läkarna har då skickat hem mig nästan direkt och sedan några månader/ år senare när jag till slut träffat en bra läkare har jag fått veta vad det var för fel.
Så nu vet jag en del saker det kan bero på, så jag kan fråga läkaren om detta.
Förhoppningsvis får jag ett besked snart! ;)

Malin Ö
2010-10-18, 21:10
Hade lågt blodtryck, vitamin-B brist och så kan det även bero på stress...