handdator

Visa fullständig version : Protein vid konditionspass


Springer
2010-10-07, 18:04
Ibland får jag för mig att springa runt 25 km i kuperad terräng. Säg att jag gör av med nästan 2000 kcal. Jag antar att detta är ett sådant pass som King Grub menar när han skriver:

"Efter riktigt tömmande konditionsträning är normal dos 1.2 - 1.5 g per kilo, med samma mängd igen inom två timmar, för den idrottsman som prioriterar återhämtning för kommande ansträngning."

Det är en j-a massa protein det, även om jag bara väger 74 kg. Säg 100g först och sedan 100g igen. En 2,5dl gainomax innehåller 20g, vet jag nu. :-)

Skall jag blanda min egen proteindryck och svälja en liter efter ett sådant pass, och sedan äta en rejäl måltid? Eller sätta i mig ett paket ägg (12-pack)?

Någon som vet hur konditionseliten gör?

Los
2010-10-07, 18:18
Efter riktigt tömmande konditionsträning är normal dos 1.2 - 1.5 g per kilo
Det är kolhydrater han syftar på.

20-30 gram vassle i samband med kolhydraterna är en bra idé.

Eliten gör oftast som grubben säger. Men de springer också 25-30 km varje dag så de har hyffsat högt energibehov.

Los
2010-10-07, 18:23
Rekommendationer för eliten:

http://www.sok.se/download/18.71552e2411fa881a5cb800037408/Kostpolicy+SOK+2009.pdf

Zorgus
2010-10-07, 18:32
Om du bara tränar löpning är det inte lika viktigt med ett högt proteinintag. Jag har laborerat lite med BCAA direkt efter löpningen, men märkte ingen direkt effekt på återhämtningen. Om jag däremot slarvar med vätske- och kolhydratintag märks det snabbt. För mig räcker det med det protein jag får i mig via den vanliga kosten (runt 100 gr, väger 77 kg).

Springer
2010-10-07, 18:37
Okej, det blev lite pinsamt det här. :em:

Kolhydrater, och då är jag med i matchen igen.

Lite protein efter ett långpass skadar nog inte, men det är kolhydrater som gäller. Då stämde det med vad jag redan trodde.

SOK:s råd är jag lite halvskeptisk till.

Los
2010-10-07, 21:11
SOK:s råd är jag lite halvskeptisk till.
Ok, men du frågade hur eliten gör ;) Hursomhelst är rekommendationerna väldigt generella och okontroversiella.

Om du bara tränar löpning är det inte lika viktigt med ett högt proteinintag.
Förmodligen inte. Dock upplever jag faktiskt bättre återhämtning och mer energi när jag ligger riktigt högt på protein >200 gram/dag. Väldigt ovetenskapligt och det kan bero på andra faktorer så klart. För övrigt tycker jag det är bra att prova sig fram, laborera med mycket/lite av protein/fett/kolhydrater.

forslund
2010-10-08, 06:31
Förmodligen inte. Dock upplever jag faktiskt bättre återhämtning och mer energi när jag ligger riktigt högt på protein >200 gram/dag. Väldigt ovetenskapligt och det kan bero på andra faktorer så klart. För övrigt tycker jag det är bra att prova sig fram, laborera med mycket/lite av protein/fett/kolhydrater.

Nu spekulerar jag väldigt här, men du kör ju lågkolhydratskost, så när du ligger väldigt högt på proteinintaget så kan det bli en kolhydratskälla där. Till skillnad mot om du skulle legat i ketos och väldigt högt på fettintaget istället.

Los
2010-10-08, 08:14
Nu spekulerar jag väldigt här, men du kör ju lågkolhydratskost, så när du ligger väldigt högt på proteinintaget så kan det bli en kolhydratskälla där. Till skillnad mot om du skulle legat i ketos och väldigt högt på fettintaget istället.
Japps, du har en poäng där. När jag under en period i somras åt i princip LCHF så stämmer det nog men nu äter jag mer "normal" lågkolhydrat, 20-30E% kolhydrat och märker samma effekt. Men det behöver ju inte vara proteinet i sige som ger den effekten, kan ju också bero på att jag får i mig mer mineraler (järn & kalium?) eller andra ämnen som är bra för mig. Just av sådana anledningen är det så viktigt att man provar sig fram, små justeringar kan ibland göra stora skillnader

Eddie Vedder
2010-10-08, 08:20
Nu spekulerar jag väldigt här, men du kör ju lågkolhydratskost, så när du ligger väldigt högt på proteinintaget så kan det bli en kolhydratskälla där. Till skillnad mot om du skulle legat i ketos och väldigt högt på fettintaget istället.

Frågan är om total anpassning till fett som substrat inte borde vara bättre än glukoneogenes från aminosyror. Det sistnämnda känns, i mina ögon, som det sämsta av två världar. Varken energi från kolhydrater primärt eller fett primärt. Däremot kolhydrater från en energikrävande omväg.