handdator

Visa fullständig version : Långvarig hosta, någon som har varit med om detta?


tobbe12
2010-10-07, 13:58
Hej.

Jag hoppas att jag skriver i rätt forums "del". Såg att det var massor annat som inte handla om träning så jag skriver det här.

Det börja med att jag var utomlands så blev jag förkyld, alla i mitt sällskap blev lite förkylda, detta var den 23 aug om jag minns rätt det sluta med att det blev "halsfluss" det var vad läkaren sa så jag fick lite kåvepenin(antibioktia) , åkte igen på resa(med halsflussen) den 30 augusti, den gick över att då fick jag hosta ist, den här hostan höll i, samtidigt som jag fick återkommande halsflusser. 3-4 st totalt.

halsonten har gått över, det som är oroaväckande är att jag Hostar ännu idag.

Jag var hos läkaren förra veckan han gav mig Doxyferm en annan sorts antibiotika, första dagen jag tog den så gjorde jag fel, jag tog den på tom mage, 2 h senare känner jag mig illamående så var tvungen att spy,spydde så hårt att det kom blod, hade typ inget i magen.

Igår så gick jag till läkaren o berätta att min hosta inte har gått över, han kolla i min hals med hjälp av kamera , då sa han slemhinnan är irriterad.. när han fick höra att jag spydde blod, så skicka han mig till röntgen. jag överdrev att jag spytt i 5 dagar(blod), så han skulle ta mig på allvar, hur som helst, jag är nästan säker på att jag spydde blod bara för ja kräktes så hårt. Är nu bara orolig att dom kmr hitta något konstigt i mina lungor, är det någon annan här som har hostat så länge? jag varken röker eller dricker, är rädd för lugncancer eller något annat, e bara 23 år. mår verkligen skit dåligt av att vänta på resultat, känner mig kallsvettig av oron, kan knappt äta, ingenting hjälper... jag ringde till vårdcentralen dom var jätte dryga och sa att det e bara vänta på svar...
tacksam för seriösa svar.. snälla inga elaka orkar inte med det...

Edit: jag frågade läkaren hade du skickat mig på röntgeen om jag inte hade spytt blod? då sa han nej. Men fan känns som han döljer något....

Hamsterkakan
2010-10-07, 14:06
Hade hosta i 1 år, fick 3 olika mediciner, tillslut försvann det bara av sig själv..

King Grub
2010-10-07, 14:11
Tyvärr är det nog bara att vänta på svar. Att oroa sig i förskott tjänar ingenting till, och internetdiagnoser är värdelösa. Även om någon har haft exakt samma symptom som du beskriver, finns det inget som säger att det är samma orsak.

Grahn
2010-10-07, 14:14
Hosta kan bli lite rundgång, man hostar så att man river sår i halsen och när de läker kliar det och man hostar mer. Man brukar väl få hostmedicin som bedövar detta efter ett tag, minns ngt skojsigt morfinbaserat från lumpen det sov man gott på.

Tur man fick mindre problem med hosta rätt snabbt efter man slutat röka :)

Mental
2010-10-07, 15:32
Vårdcentralen är inte dryga de är ärliga, det är ingen ide att börja gissa, vänta på resultatet är rätt väg att gå.

Mental
2010-10-07, 15:35
minns ngt skojsigt morfinbaserat från lumpen det sov man gott på.



Cocillana Etyfin

Ett tag serverade försvarsmakten det som universallösning mot allt, oro, hosta, sömnsvårigheter, skoskav, träningsverk, benhinneinflamation. Klart sagt allt. De hade jättedunkar och pytsade upp i små plastflaskor med svart skruvkork på mins jag. Ett tag hade halva plutonen Cocillana ute av olika skäl.

rajjan_dammit
2010-10-07, 16:20
Cocillana Etyfin

Ett tag serverade försvarsmakten det som universallösning mot allt, oro, hosta, sömnsvårigheter, skoskav, träningsverk, benhinneinflamation. Klart sagt allt. De hade jättedunkar och pytsade upp i små plastflaskor med svart skruvkork på mins jag. Ett tag hade halva plutonen Cocillana ute av olika skäl.

Hehe, just det. Det var bra skit. Man gick och svamlade för sig själv.

Phille
2010-10-07, 16:21
Jag hade även jag en riktig jävla hosta som satt i länge, till slut tröttnade föräldrarna och skaffadeCocillana. Och den bedövade nån hostreflex och verkade direkt, efter bara 5 minuter slutade jag hosta och efter några dagar la jag av med medicinen och vips, ingen hosta.

edit; ser att någon redan nämnt det

HajduMan
2010-10-07, 16:48
Tja!
Jag gjorde en lungröntgen för 2 år sedan pga tung andning och har inte fått svar ännu, dom skulle höra av sig ca 2 veckor efter röntgen och jag ringde dit efter 1 månad men det var bara en telefonsvarare med alternativ från 1 - 95857634 så jag sket i det. Provade ytterliggare efter 1 månad och lyssnade på alternativen men det var inget av dom som passade det jag ville fråga efter, och inget alternativ var att jag kunde prata med en riktig person.


Så vad jag vill säga är, skippa oron, den KAN bli långvarig.

Visst alla kan göra fel men jag har fler liknande självupplevda historier, så jag har accepterat att får jag en dödlig sjukdom så är det kört.

Svensk(eller vad vet jag, har aldrig varit på sjukhus utomlands, kanske likadant)sjukvård ftw!

salmiak
2010-10-07, 17:09
Lungorna är sjukt "bra" på att skapa positiv feedback på alla inflammatoriska processer.
Inflammation -> lockar dit inflammatoriska celler -> orsakar vidare ödem/obstruktion/mukussekretion.
Ödem/obstruktion/mukussekretion försvårar rengöringsprocesser (hosta) -> infektion/irritanter kvarstår -> mer inflammatoriska celler rekryteras.


Såhär går det i många olika lungsjukdomar. Pågår det under en lång tid kommer det leda till fibros (ärrbildning), som i sin tur kan orsaka vidare obstruktion..
Detta är några av anledningarna till att det är svårt att rensa bort infektioner i lungorna och kanske varför du varit tvungen att dras med hostan så länge.
Ett tips är att undvika saker som får dig att hosta - då du troligtvis just nu är extra känslig.

Du har ju fått antibiotika så då kan du vara hyfsat lugn på att det inte är cancer eller någon annan mer allvarlig sjukdom som orsakar symtomen.
Med tanke på halsflussen skulle man väl kunna gissa på streptococcer.

tobbe12
2010-10-07, 21:17
Tackar alla för svar, jag var på en drop in akut och träffa en riktigt bra läkare, jag var orolig över att läkaren som hade skickat mig till röntgen hade sett något konstigt och typ döljt det, men läkaren som ja träffa idag sa att han inte kan se ner i halsen (genom en slang i näsan), så det lugnade mig lite, så anledningen e troligtvis att han skicka mig pga ja överdrev om att jag hade hostat blod i 5 dagar trots det var en dag.

läkaren lyssnade på mina lungor och sa dom låter jätte bra, förklara även att ja hade tagit prov o mina vitablodkoppar såg bra ut, så han sa mkt talar emot lungcancer och ja e ung osv osv. aja e iaf lugn nu... ba hoppas på testet visar bra, skönt o veta att halsläkaren inte kunde se något. antagligen skickat mig pga ja sa att ja hostat blod i 5 dagar..

jakkan
2010-10-07, 21:51
Själv har jag lidit av hosta sen gymnasiet, nu ät jag snart 24år gammal.. Läkarna säger att det är kronisk hosta och inte mycket att göra åt. Så har du otur så är det det :)

tobbe12
2010-10-08, 14:46
tog du röntgenprov också?

tobbe12
2010-10-26, 16:32
Fan va glad jag är idag :D först gjorde jag röntgen dom såg lite "misstänkta förändringar" skickades till ett sk datortomografi (tror d stavas så) där hitta dom ingenting, läkaren sa det är ingenting alls.. hosta kan man tydligen ha jävligt länge.. har bara slem i lungorna... inget allvarligt.. fan va skönt det känns... trodde mitt liv var över ;S fan man ska uppskatta det här livet, har fått känna på hur det är o vara "döende" jag kan säga er, man uppskattar det mesta.. aja ville bara skriva av mig =)

Grahn
2010-10-27, 07:27
Gott att höra :)

O_Wao
2010-10-27, 08:04
Om hostan är slemmig rekommenderar jag Bromhexin, slemlösande tabletter eller flytande på ditt närmsta apotek. Nu när du vet att det inte är något allvarligt kan du ju i lugn och ro behandla med receptfria prylar. Att hosta är ju ändå kroppens sätt att vilja göra sig av med nåt i luftvägarna. Har man segt slem så löser ju inte hostande nåt om man inte hjälper till med tex slemlösande.

MouZe
2010-10-27, 08:50
Känns klyftigt att överdriva sina symptom och sen nojja pga konsekvenserna av det