handdator

Visa fullständig version : Bönor, linser etc.


Fis
2010-10-07, 13:56
Kvarg, kycklingfilé och övrigt kött i all ära, men va hände me bönor och linser?

Är inte bönor och linser proteinrika? Hörde att torkade röda bönor skulle innehålla 22g protein/100gram?

Jaja, diskutera om bönor och linser!
Vilka är bäst? Sämst? Mest protein?
Vilka föredrar ni?

Ja, ni fattar! :)
Mvh

1684_
2010-10-07, 14:17
sojabönor e väl mest proteinrika. Men jag använder bönor som kolhydratskälla ibland, men de klart, äh jag vette tusan. äter för de e så gooooott.

King Grub
2010-10-07, 14:48
Är inte bönor och linser proteinrika?

Absolut, men proteinet är inte fullvärdigt, och bönor innehåller så pass mycket kolhydrat att många inte vill ha den mängden kolhydrat och energi "på köpet". Bönor är mer kolhydratmat än proteinmat, den stora proteinmängden till trots. Sojabönans protein räknas som fullvärdigt, men inte andra bönors.

Tom Warrior
2010-10-07, 15:33
Att ersätta kolhydratskällor som ris/pasta/potatis/diverse veteprodukter med linser/bönor är ju ett smidigt sätt att öka proteinet och för dom flesta antagligen få en allmänt hälsosammare diet. Många verkar inte tänka på detta. Linser/bönor har överlag ganska så mycket bättre/närmare till fullt proteinvärde samt högre andel protein än ovannämnda källor.

Rickard
2010-10-07, 15:35
Saker som försöker ha ihjäl en efter att dom dött är jag allt misstänksam mot.
Och saker som försöker göra en till kvinna är jag ännu mer misstänksam mot.

Tom Warrior
2010-10-07, 15:39
Saker som försöker ha ihjäl en efter att dom dött är jag allt misstänksam mot.
Och saker som försöker göra en till kvinna är jag ännu mer misstänksam mot.
Visst, sojaprodukter är ju tvivelaktiga. Men ge gärna lite fog för en applicering av första meningen på alla "legumes", om det är så du menar?

Rickard
2010-10-07, 15:41
Visst, sojaprodukter är ju tvivelaktiga. Men ge gärna lite fog för en applicering av första meningen på alla "legumes", om det är så du menar?
Tänkte på lektin. Nog för att det inte är någon större fara om man bara ser till att bereda bönorna korrekt.
http://www.evira.fi/portal/se/livsmedel/information_om_livsmedel_/livsmedelsfaror/naturliga_toxiner_i_livsmedel/lektin_i_bonor/

z_bumbi
2010-10-07, 16:04
Bönor och linser är bra mat och de enda som kan ha några större problem med kolhydratsmängden är de som äter en ren ketodiet då det självklart är mängdberoende hur mycket kolhydrater man får i sig.
Den enda riktiga nackdelen är att det kan bli mycket fibrer om man äter större mängder men precis lika självklart är det också beroende på mängd.