handdator

Visa fullständig version : Tyrosin, Glycin supplementering


Erkserks
2010-10-07, 10:48
Då jag sett att dessa börjat säljas på vissa ställen så undrar jag vad ni anser om att använda dessa?

Tyrosin är ju en prekursor till bl.a. dopamin, noradrenalin, adrenalin etc. Dock hade jag gissat på att man får i sig tillräckligt av denna aminosyran från kosten bara och att supplementering är onödig, någon som har nån koll?

Glycin ska tydligen fungera som en inhiberande neurotransmittor i CNS och på så vis kunna verka för en lugnande effekt efter träning, speciellt om man intagit koffein.

Då båda dessa aminosyrorna dessutom är icke-essensiella så blir jag lite skeptisk till dessa påstådda effekterna.

Så om vi kunde få en diskussion så hade det ju varit trevligt

a-johansson
2010-10-07, 10:55
Det verkar göra möss aggressiva i alla fall :D

Resident mice fed supplements of L-tyrosine displayed a marked increase in the number of attacks on intruders and shorter attack latencies, but their locomotor activity was unaffected
http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6T0N-475J3PG-DG&_user=10&_coverDate=04/30/1977&_rdoc=1&_fmt=high&_orig=search&_origin=search&_sort=d&_docanchor=&view=c&_searchStrId=1488330366&_rerunOrigin=scholar.google&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=075697000330c0a5b2bc4f39bba1e6d1&searchtype=a

Erkserks
2010-10-08, 09:41
Det verkar göra möss aggressiva i alla fall :D


http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6T0N-475J3PG-DG&_user=10&_coverDate=04/30/1977&_rdoc=1&_fmt=high&_orig=search&_origin=search&_sort=d&_docanchor=&view=c&_searchStrId=1488330366&_rerunOrigin=scholar.google&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=075697000330c0a5b2bc4f39bba1e6d1&searchtype=a

Väldigt intressant! Tyrosin supplementering verkar ju vara något om man känner att man vill ha lite mer agressioner på gymmet då!

Schroder
2010-10-08, 09:56
blir lugn och fokuserad på tyrosine 1-3gram . blir inte lika trött heller i kroppen när jag gör någon träning som kräver hög träningsvolym/puls etc. "hjärnan" håller sig helt i fokus och kroppen blir tröttare före hjärnan så att säga.

stridis
2010-10-08, 11:46
Testat lite, ingen effekt jag märker av, kanske uppa dosen?
Iofs så kör jag på ett SNRI-preparat så det kanske är att försöka märka mygg när det kommer kameler flygandes.

Lillleif
2010-10-08, 18:32
Eh, varför ta ett SNRI-preparat innan träning? För det första lär du inte få någon akut effekt då de får sin verkan först efter 1-2 veckors regelbunden användning. Plus att de kan ha en hel del otrevliga biverkningar. Dessutom är det vansinne att experimentera med signalsubstanserna i hjärnan om man inte misstänker någon brist eller obalans.

hejhopp79
2010-10-08, 18:50
Det går ju att skapa både mer eller mindre än "tillräckligt" av signalsubstanserna i hjärnan. Supplementerar du med tyrosin kommer du rimligtvis att öka mängden stresshormon i hjärnan (de du nämnde). Inte konstigt att det gav effekt på råttor i djurförsök, då effekten är väntad förutsatt att aminosyrorna i tillskottsform tas upp ordentligt och passerar blod-hjärnbarriären.

Själv har jag testat 5-HTP i tillskottsform (omedelbara prekursorn till 5-HT, d v s serotonin) och märkte klara effekter av det på lugn och sömn. Nu blev det ju dock läkemedelsklassat i Sverige, på goda grunder.

hejhopp79
2010-10-08, 18:54
Testat lite, ingen effekt jag märker av, kanske uppa dosen?
Iofs så kör jag på ett SNRI-preparat så det kanske är att försöka märka mygg när det kommer kameler flygandes.

Sen verkar SNRI-preparat på det sättet att de huvudsakligen har effekt på det serotonerga delarna i lägre doser och mer på även dopaminerga i högre doser.

Med Venlafaxin (Effexor) exempelvis kräver det i regel att du står på 150 mg eller över för att effekten av noradrenalin ska bli relevant. Men de påverkar ju såklart ändå noradrenlin mer än SSRI i lägre doser också, men det är svårare att uppmäta kliniskt. Sedan är ju visserligen många effekter av anti-depressiv medicinering svår att uppmäta kliniskt p g a mycket subjektiva omdömen.

stridis
2010-10-11, 09:46
Sen verkar SNRI-preparat på det sättet att de huvudsakligen har effekt på det serotonerga delarna i lägre doser och mer på även dopaminerga i högre doser.

Med Venlafaxin (Effexor) exempelvis kräver det i regel att du står på 150 mg eller över för att effekten av noradrenalin ska bli relevant.

Vilket är precis den dos jag står på.

stridis
2010-10-11, 09:53
Eh, varför ta ett SNRI-preparat innan träning? För det första lär du inte få någon akut effekt då de får sin verkan först efter 1-2 veckors regelbunden användning. Plus att de kan ha en hel del otrevliga biverkningar. Dessutom är det vansinne att experimentera med signalsubstanserna i hjärnan om man inte misstänker någon brist eller obalans.

Jag får venlafaxin utskrivet av läkare, Einstein. Det är ett SNRI-preparat vilket fler kanske förstår vad det är och hur det verkar, därför jag skrev så.

Lillleif
2010-10-11, 12:44
Jag får venlafaxin utskrivet av läkare, Einstein. Det är ett SNRI-preparat vilket fler kanske förstår vad det är och hur det verkar, därför jag skrev så.

Då missförstod jag dig, lät som du tog det ungefär som en PWO :-)

EiseltUK
2010-10-11, 20:08
Testat lite, ingen effekt jag märker av, kanske uppa dosen?
Iofs så kör jag på ett SNRI-preparat så det kanske är att försöka märka mygg när det kommer kameler flygandes.

Om du tar någon form av protein innan träningen också kan det vara bra att ta tyrosinet i en stund innan, typ 30 min men som du skriver så kanske det inte funkar tillsamman med det läkemedel du tar.