handdator

Visa fullständig version : Hjälp o råd tack!


musse112
2010-10-07, 10:42
Jag är nybörjare när det gäller träning och kost.
För ett år sedan var jag en av de där "jag kan ej bli tjock hur mkt jag än äter". Då vägde jag 68 kg på 188 cm.
Nu ett år senare väger jag 92 kg men jag är inte tjockis tjock utan det har satt sig lite på magen och rumpan. En vän rekommenderade mig att bulk till januari-februari och bilda muskler för att sedan deffa. Jag har kroppsfett på 25 %.
Jag tränat i en månad nu ungefär men jag vet inte riktigt om jag ska lyssna på min vän och börja bulk eller om jag först ska gå ner i vikt först.
Jag uppskattar alla svar o råd!

Axooot
2010-10-07, 16:59
Jag är nybörjare när det gäller träning och kost.
För ett år sedan var jag en av de där "jag kan ej bli tjock hur mkt jag än äter". Då vägde jag 68 kg på 188 cm.
Nu ett år senare väger jag 92 kg men jag är inte tjockis tjock utan det har satt sig lite på magen och rumpan. En vän rekommenderade mig att bulk till januari-februari och bilda muskler för att sedan deffa. Jag har kroppsfett på 25 %.
Jag tränat i en månad nu ungefär men jag vet inte riktigt om jag ska lyssna på min vän och börja bulk eller om jag först ska gå ner i vikt först.
Jag uppskattar alla svar o råd!


Termen bulka är helt meningslös enligt min mening. Endast en bråkdel av den genetiska eliten kan dra nytta av de fördelar som ett stort energiöverskott för med sig. Att man som vanlig person ska få ökad muskelmassa för att man äter tills man spyr är skitsnack. Visst gynnas muskeltillväxt vid ett litet överskott varje dag men inte för mycket. Kroppen far bara illa om du har för mycket fett på kroppen. Så går ner i vikt först men inte tills du är helt '' rippad ''. Gymma på enda till mars, april nästa år och ta bort den sista delen fett innan sommaren. Då kommer du vara beachklar och din kropp kommer må bättre när du bli äldre. Informationen är hämtad från Joakim Bartoll!

Fru_Flisa
2010-10-07, 17:03