handdator

Visa fullständig version : Hjälp o råd tack!


musse112
2010-10-07, 10:42
Jag är nybörjare när det gäller träning och kost.
För ett år sedan var jag en av de där "jag kan ej bli tjock hur mkt jag än äter". Då vägde jag 68 kg på 188 cm.
Nu ett år senare väger jag 92 kg men jag är inte tjockis tjock utan det har satt sig lite på magen och rumpan. En vän rekommenderade mig att bulk till januari-februari och bilda muskler för att sedan deffa. Jag har kroppsfett på 25 %.
Jag tränat i en månad nu ungefär men jag vet inte riktigt om jag ska lyssna på min vän och börja bulk eller om jag först ska gå ner i vikt först.
Jag uppskattar alla svar o råd!

Axooot
2010-10-07, 16:59
Jag är nybörjare när det gäller träning och kost.
För ett år sedan var jag en av de där "jag kan ej bli tjock hur mkt jag än äter". Då vägde jag 68 kg på 188 cm.
Nu ett år senare väger jag 92 kg men jag är inte tjockis tjock utan det har satt sig lite på magen och rumpan. En vän rekommenderade mig att bulk till januari-februari och bilda muskler för att sedan deffa. Jag har kroppsfett på 25 %.
Jag tränat i en månad nu ungefär men jag vet inte riktigt om jag ska lyssna på min vän och börja bulk eller om jag först ska gå ner i vikt först.
Jag uppskattar alla svar o råd!


Termen bulka är helt meningslös enligt min mening. Endast en bråkdel av den genetiska eliten kan dra nytta av de fördelar som ett stort energiöverskott för med sig. Att man som vanlig person ska få ökad muskelmassa för att man äter tills man spyr är skitsnack. Visst gynnas muskeltillväxt vid ett litet överskott varje dag men inte för mycket. Kroppen far bara illa om du har för mycket fett på kroppen. Så går ner i vikt först men inte tills du är helt '' rippad ''. Gymma på enda till mars, april nästa år och ta bort den sista delen fett innan sommaren. Då kommer du vara beachklar och din kropp kommer må bättre när du bli äldre. Informationen är hämtad från Joakim Bartoll!

Fru_Flisa
2010-10-07, 17:03
Informationen är hämtad från Joakim Bartoll!

Var?

Edit: Ts, nej tycker inte du ska bulka och lägga på dig mer fettmassa. Speciellt inte som du nu nyligen gått upp rätt mycket och fort.
Som ovan råd, träna på och ät bra mat inte överdrivet mycket anser jag.

Axooot
2010-10-07, 20:05
Var?

Edit: Ts, nej tycker inte du ska bulka och lägga på dig mer fettmassa. Speciellt inte som du nu nyligen gått upp rätt mycket och fort.
Som ovan råd, träna på och ät bra mat inte överdrivet mycket anser jag.

The Maximum Muscle Guide

vicarious
2010-10-08, 09:59
Jag skulle iaf inte gå upp mer. Hålla vikten eller gå ner är vad jag skulle göra.

Varför?

Desto mer fett du lägger på dig, desto sämre förutsättningar får du för att bygga muskler.

Dessutom blir din diet jobbigare och längre när du ska skala av alla kilon du lagt på dig sen. Det är väldigt lätt att underskatta hur många kilo fett man egentligen har på kroppen.

musse112
2010-10-08, 10:28
Jag skulle iaf inte gå upp mer. Hålla vikten eller gå ner är vad jag skulle göra.

Varför?

Desto mer fett du lägger på dig, desto sämre förutsättningar får du för att bygga muskler.

Dessutom blir din diet jobbigare och längre när du ska skala av alla kilon du lagt på dig sen. Det är väldigt lätt att underskatta hur många kilo fett man egentligen har på kroppen.


Ja, jag får nog ta och banta ner mig några kilon..
Hur mycket kroppsfett skulle du rekommendera att jag går ner till innan jag bör bulka ?

Och det är så att jag har käkat kreatin och eaa i ca en vecka nu. Bör jag fortsätta med det eller tycker du att det är onödigt (slöseri på pengar)?
Jag tänker på att nu när jag ska banta ner mig kommer jag ju tappa en del muskler..