handdator

Visa fullständig version : Hur mycket variation behövs?


Seb74
2010-10-07, 07:42
Jag äter:

alltid samma frukost.
alltid samma lunch.
alltid samma proteindryck.

Det som varieras är middagen, där jag har 4-5 rätter jag i huvudsak cyklar mellan (fisk, kyckling, falukorv, köttfärs).
Samt om kcal fattas så varieras utfyllnaden, men då snackar vi oftast inga nyttigheter direkt.

Äter man för ensidigt om man använder sig av endast 4-5 middagar och resten hålls konstant, eller kan det va ok att äta nästan samma sak varje dag?

Ensidigt och skadligt på riktigt kanske det blir först om man äter varmkorv till frukost, varmkorv till lunch, varmkorv till middag...typ? :D

Äter som jag gör pga att alla är olika, jag gillar inte mat så värst och bryr mig mest om att det ska va billigt och hyfsat lätt stoppa i sig.
Lägger redan för mycket pengar på mat, trots att jag bara äter billigt, då jag tyvärr har onödigt hög energibalans.

Eddie Vedder
2010-10-07, 07:58
Risker med ensidig kost är dels att du eventellt kan gå miste om vissa saker. Men det är enkelt att korrigera för och med hyfsade grundkunskaper kan man komponera en kost som tillgodoser allt vi idag vet är essentiellt i alla fall.

Den andra sidan är att man får i sig väldigt mycket av samma saker. Låt säga att det finns något dåligt med rött kött, väldigt mycket rött kött kommer då ge väldigt mycket av det. Äter man samma grönsaker, spannmål och frukter jämt jämt så kanske det blir väldigt mycket av vissa bekämpningsmedel och antinutrienter med tiden.

Men kulturer med extremt liknande kostmönster dag ut och dag in är ju friskare än vi i väst som ju ska äta så "balanserat". Att balanserat skulle vara "så mycket av allt som möjligt" är dock ett bra råd om man vill höja konsumtionen (få folk att köpa mer alltså). :)

Seb74
2010-10-07, 08:22
Jo det är ju klart, frågan är nog omöjlig att svara på konkret då svaret kan variera mycket beroende på exakt vad man äter.
Grönsaksbekämpningsmedel borde jag "slippa" då jag nästan inte äter några....är ju det dyraste man kan stoppa i magen (kr/kcal), men en mindre mängd tomat äter jag varje dag iallafall. Ibland lyxar jag till det med paprika/isbergssallad för variationens skull.

Men jag kan tänka mig att det är många som har sin frukostrutin, samma sak varje dag, och kanske lunch med, en eller två luncher som gäller.
Middagar har nog de flesta rätt många att välja på, dock inte jag, men middagarna är iallafall ganska så olika sinsemellan som tex mos/fiskpinnar, pasta/falukorv, ris/kyckling, hamburgare/bröd.

Eddie Vedder
2010-10-07, 08:37
Men jag kan tänka mig att det är många som har sin frukostrutin, samma sak varje dag, och kanske lunch med, en eller två luncher som gäller.

Exakt. Frukosten är typexemplet på en kulturellt "acceptabel" måltid som kan vara samma nästan varenda dag. Det ser ut på samma sätt i andra kulturer fast med andra måltider. Och alla kulturer har inte heller mellanmål hit och dit, inga tallriksmodeller att gå efter osv.

Så det mesta vi har lärt oss från barnsben i Sverige är "rätt kost" är mer en fråga om kultur och normer än faktisk näringsfysiologi. Den "varierade" kosten är dessutom olika former av samma sak. Olika mixer av mejeriprodukter, mjöl, kött, salt och socker är vad ganska mångas kost består av. Kanske kompletterat med lite isbergssallad och gurka.

Seb74
2010-10-07, 09:08
Inget man normalt reflekterat över direkt, men visst är det nog precis som du skriver.
Lite intressant egentligen.