handdator

Visa fullständig version : Tennisarmbåge?


mbruhn86
2010-10-07, 00:46
Har fått smärta i min höger och lite smärta i min vänster armbåge efter att jag har börjat köra lågreps på gymmet med tyngre vikter vad kan det vara som skapar smärtorna och vad kan jag göra åt det?

Tack på förhand!.

mbruhn86
2010-10-07, 01:07
Glömde att skriva att det smärtan sitter mitt på armbågen eller lite åt höger om den (om di vinklar handen så handflatan är vänd uppåt). Smärtan påminner om när du slagit i "cp närven" i armbågen fast den är värst när jag böjt ut armen helt och ska "stänga" den igen.

Popliteus
2010-10-07, 01:54
Tennisarmbåge är en överansträngning i kring dorsalflektorernas ursprung som uppkommer efter långt statiskt arbete eller när muskeln fått tagit emot "stötbelastning" under en längre period tex vid backhand slag i tennis. Överhuvudtaget brukar muskelinflammationer uppstå vid högrepetitivt ensidigt muskelarbete vilket inte passar in i din beskrivning. Jag tror att din problematik beror på en bristning i triceps muskulaturen kring infästningen till armbågen. Muskelbristningar uppstår oftast vid övergången från sena till muskel vilket också indikerar att du dragit på dig en sträckning. Om det är fallet är det bara att vila ett par dagar och sedan börja träna successivt igen.

mbruhn86
2010-10-07, 11:43
Tennisarmbåge är en överansträngning i kring dorsalflektorernas ursprung som uppkommer efter långt statiskt arbete eller när muskeln fått tagit emot "stötbelastning" under en längre period tex vid backhand slag i tennis. Överhuvudtaget brukar muskelinflammationer uppstå vid högrepetitivt ensidigt muskelarbete vilket inte passar in i din beskrivning. Jag tror att din problematik beror på en bristning i triceps muskulaturen kring infästningen till armbågen. Muskelbristningar uppstår oftast vid övergången från sena till muskel vilket också indikerar att du dragit på dig en sträckning. Om det är fallet är det bara att vila ett par dagar och sedan börja träna successivt igen.

Okey! Ja det låter som en rimlig förklaring eftersom jag själv har läst om tennisarmbåge på nätet och fått samma svar men samtidigt snackat med en kille på gymmet som sa att det troligen va det. men jag ger det några dagars vila och kör på med Eeze spray så får jag hoppas på det bästa! tack för ditt svar!