handdator

Visa fullständig version : Ung pappa försöker få tiden att räcka till(journal)


luckemuck
2010-10-07, 00:15
Hejsan nu har jag äntligen hittat tillbaka hit till kolozzeum och tillbaka till gymmet efter en tids frånvaro från båda delarna..

Som rubriken lyder är jag småbarns förälder, som många andra föräldrar redan vet om finns det inte alltid tid längre till att dra iväg ett 2 timmars långt gympass plus en halvtimmes "försök" poserande i duschen, men jag ska iallafall göra ett försök!

Då tänkte jag på att varför inte skriva en liten journal om det hela så jag bibehåller glöden och suget till att kanske bara köra ett halvtimmes långt gympass(inklusive dusch efteråt) Nog om det förflutna!

Har efter ett års frånvaro kommit tillbaka till gymmet, fixade medlemsskapet på gymmet i måndags så har tränat två stycken helkroppspass för att få igång kroppen lite, men nu hade jag tänkt att hoppa på Axons schema 3.0, dels för att jag inte är helt nybörjare, inte heller proffs och jag gillar upplägget med halvkroppspass och vartannat lätt och tungt.

Fortsätter med att säga att mitt mål med mitt gymmande inte är Olympia eller Decembercupen 2032 utan mer att komma i form, få mitt efterlängtade sexpack, en liten v-rygg och ett par storlekar större armar(disco ofc! ;])

Bilder på dagsform kommer förhoppningsvis snart.

Lite stats och tidigare PB:
21 år gammal
80 kg tung
187 cm lång
bänkade 2x70 kg
markade 3x130 kg
böjde 1x88 kg

Mitt närmaste mål ligger till årsskiftet då jag gärna skulle vilja klara av att bänka min egna vikt(drömgränsen?:))

Tack och adjö
/Lucas Welander

ceejay
2010-10-07, 00:19
Lycka till! Hoppas du inte tog illa upp av det jag skrev i tråden om basövningar. Inget personligt.

FLP
2010-10-07, 00:19
Lycka till från en knegare i sollentuna

luckemuck
2010-10-07, 00:23
Lycka till! Hoppas du inte tog illa upp av det jag skrev i tråden om basövningar. Inget personligt.
Nej då, ett forum är till för att diskutera olika åsikter :) Tack

Tack FLP :=

Raschmus
2010-10-07, 08:33
Intressant journal! Gillar avataren :) Lycka till!

Adama
2010-10-07, 14:36
Kan rekommendera ett par andra program som jag tycker är bättre än Axon 3.0.

Här är en länk till Joachim Bartolls variant: http://forum.body.se/showthread.php?t=83 (på sida två kan man se övningar, set och reps). Det är fortfarande tunga och lätta pass, över och underkropp.

Sedan så finns ju Kolozzeums egna program http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454 tvådagarsvarianten kan man köra, säg varannan dag.

Eller så kan man prova något 5x5 schema, det har jag själv bara goda erfarenheter av och det har gett mig en bra grundstyrka att bygga på.

luckemuck
2010-10-07, 23:18
okej adama, ska kika på de! tack


idag blev det ben, försöker köra igenom kroppen ordentligt då jag kommer vara hos min svärfar med sonen och tjejen över helgen så kommer ej kunna gå till gymmet och jag har något konstigt klickande ljud i mina knän.
För det första så har jag alltid varit superklen i mina ben, varför vet jag inte men det är något som hände när jag spelade aktivt handboll. Det liksom, hur ska jag säga det, klickar om jag böjer knäna..

Bensparken är pain in the ass med andra ord, mina knän pallar knappt 5 kg i den maskinen, om det inte klickar i knäna och gör ont så skakar de utav bara helvete när jag försöker få ut benen rakt.

Just för dessa knän så lider de flesta ben övningar av det också, knäböj har jag dock inte känt av det lika mycket men har nog med att det inte isolerar någon muskelgrupp i knäna/benen men kommer nog när jag börjar få lite vikt på stången...

nog om mina problem, dagens pass

Ben lätt(tungt pga mina knän :F)
knäböj 3x10 50kg
benspark 1x8, 1x3 typ 5 eller 10kg...
stående vadpress 3x12 60kg

därefter körde jag igenom kroppen med diverse övning bara för gymmandets skull och pga den långa ledigheten jag har framför mig

sittande axelpress med hantlar 3x10 14kg
bicepscurl med stång 3x12 14kg tror jag att de var..
sittande rodd i maskin 3x12 75kg äntligen lite vikt på det hela, kändes bra!
crunches till failure ;)
plankan till failure

Inget monsterpass, ingen struktur, knappt någon vikt.
Måste komma igång på riktigt nu snart, disciplin!

Tack för mig