handdator

Visa fullständig version : Sittande vadpress i maskin eller stående vadpress i maskin


Kimptt
2010-10-06, 22:25
Hej Kolozzeum

Jag undrar om jag får ut lika mycket av min vadträning genom att använda en sån här maskin för vadträning som jag får stående i en vadpressmaskin

http://www.muller.se/angela/archives/pics/niobenpress.jpg

Jag har tidigare kört stående vadpress i maskin och tycker att den övningen ger otroligt mycket men stående vadpressmaskin finns inte på mitt nya gym. Kommer jag att uppleva samma resultat sittande?

Med vänlig hälsning

Kim

Vanish
2010-10-06, 22:31
Du kan köra "stående" vadpress i en benpress ja.

Sittande räknas som denna:

http://home.swipnet.se/atletklubben/Img/Exercise/SittandeVadpress.gif

Och vad som brukas rekommenderas är att köra stående då man får in mer vadmuskler i stående. Någon mer kunnig kan säkert säga varför och länka till traningslara alt. axon!

MEGA_MAN
2010-10-06, 23:00
Jag har för mig att man kopplar ur stor del av vadmuskeln då man sitter ner, detta på grund av vinkeln i knät.

Men i maskinen du länkar till kan du ju ha desto rakare ben. Det går ju även utmärkt att köra i smith till exempel.

Arne Persson
2010-10-06, 23:33
Jag har för mig att man kopplar ur stor del av vadmuskeln då man sitter ner, detta på grund av vinkeln i knät.

Men i maskinen du länkar till kan du ju ha desto rakare ben. Det går ju även utmärkt att köra i smith till exempel.

M. gastrocnemius kopplas ur till stor del vid sittande vadpress. Detta pga aktiv sufficiens i nämnda muskel. Vid vadträning med sträckt knäled så aktiveras SAMTLIGA plantarflexorer. Därför är tex stående vadpress en primärövning för vaderna.

Ondskapelsen
2010-10-07, 07:28
M. gastrocnemius kopplas ur till stor del vid sittande vadpress. Detta pga aktiv sufficiens i nämnda muskel. Vid vadträning med sträckt knäled så aktiveras SAMTLIGA plantarflexorer. Därför är tex stående vadpress en primärövning för vaderna.

Låt mig översätta till svenska:
Kör stående vadpress o håll käft.

Kimptt
2010-10-07, 08:15
ok. Tack för hjälpen. Smith blir min enda lösning

Orbag
2010-10-07, 08:43
Jag kör vader i benpressen, men med en lätt böjning i knät, runt 10 grader skulle jag tro. Måste knät vara översträkt för att hela vaden ska kopplas in?

z_bumbi
2010-10-07, 09:40
Jag kör vader i benpressen, men med en lätt böjning i knät, runt 10 grader skulle jag tro. Måste knät vara översträkt för att hela vaden ska kopplas in?

Nej knät ska inte på något sätt vara översträckt då det lägger felaktiga belastningar på leden. Man bör däremot inte om man inte redan har problem med att knäna "går åt fel håll" vara rädd för att ha raka ben. I ditt fall så är 10 grader inte så mycket att fundera på så länge du märker att du får resultat.

Arne Persson
2010-10-07, 10:25
Nej knät ska inte på något sätt vara översträckt då det lägger felaktiga belastningar på leden. Man bör däremot inte om man inte redan har problem med att knäna "går åt fel håll" vara rädd för att ha raka ben. I ditt fall så är 10 grader inte så mycket att fundera på så länge du märker att du får resultat.

Knäet skall vara helt rakt men inte översträckt.

ARMSTARK
2010-10-07, 10:50
En parentes till diskussionen om sittande vadpressens oduglighet. Kör superset med sittande och stående ska ni se! :thumbup: FTW