handdator

Visa fullständig version : Basövningar och komplementövningar


Sachin
2010-10-06, 20:59
Tja! Jag har en fråga angående basövningar och deras komplementövningar vet inte om det är en dumma fråga men kör på! :) Frågar man icke får man aldrig veta! :)

Jag har på sistonde planerat att köra fokus på basövingar i gymmet och kroppsviktsövningar som då:

- Marklyft
- Knäböj
- Chins
- Armhävningar
- Bänkpress
- Dips
- Millitärpress

Alla dessa tänker jag köra riktigt hård fokus på och då vill jag då veta om det finns några riktigt bra komplement övningar till dessa övningar som exempel kan jag skriva en jag redan vet och det är "Fatman-Pullups/Chins" som dom kallas och detta är då en komplement övning för Chins! Så om ni har några förslag please do tell! :)

Och de som har lite extra tid kan gärna skriva vilka övningar som bör tränar tillsammans det vill säga på samma dag. Men om det är för mycket kan jag klura ut det själv! Tack!:D

Roosen
2010-10-06, 23:10
Tja! Jag har en fråga angående basövningar och deras komplementövningar vet inte om det är en dumma fråga men kör på! :) Frågar man icke får man aldrig veta! :)


Och de som har lite extra tid kan gärna skriva vilka övningar som bör tränar tillsammans det vill säga på samma dag. Men om det är för mycket kan jag klura ut det själv! Tack!:D

Vad som är relevant i denna fråga är ju vad ditt mål är med träningen. Jag vet många som kör både Knäböj och Bänkpress i samma pass. Ibland alla tre basövningar.

Aja bra komp.övningar till bänkpress enligt mig är; Smalbänk, Snedbänk, Klossbänk, Hantelpress sneda/raka. Vill du gå in på djupet gällande bänkträning så rekomenderar jag; Alla typer av roddar, gummibandbänk, negativa bänkar och jukka-swingar. Listan kan väl göras lång. Risk för överkurs.

Tycker även att det är lönt att hålla i sär press- och dragövningar.
Lycka till