handdator

Visa fullständig version : Upplägg för att få bort magen.


Spridis
2010-10-06, 19:35
Efter att ha hört på allmänna snacket om fettförbränning med gymträning i kamratkretsen och sett deras verkliga resultat så tog jag mej i kragen. Har nu lyft skrot aktivt i 4 månader och gjort ganska stora framsteg både styrke- och volymmässigt. Men en sak som stör mej är att min mage inte blir mindre även om jag tränar 4-5 gånger i veckan. *gah!*
Så nu tänkte jag börja räkna kalorier...

Enligt formeln i deffguiden borde jag på vilodagar ligga ungefär på 2800 kcal och på träningsdagar ca 3800 kcal. Nu tänkte jag sänka dom nivåerna till 2300kcal respektive 3000 kcal. Tänkte försöka hålla proteinerna på +2g/kg och fett ~1g/kg, kolhydaterna blir till vad dom blir. Vidare har jag en tanke på att försöka koncentrera ett större kvällsmål på vilodagar före träningsdag. Detta eftersom jag alltid tränar tidigt på morgonen (6:00-) pga frugans udda arbetstider.
Innan träning tar jag 50g kolhydrater + EAA + 300mg koffein. Har testat att äta och dricka innan träning men det har alltid lett till att jag spyr i rabatten när jag kommer hem, så en snabb drink är det enda som fungerar för mej.
Efter träning vassle + kreatin. Äta gör jag lite senare på morgonen, ca en ½ timme efter att jag kommit hem. Om jag äter tidigare så kommer det upp som ett brev på posten.

Vad har ni för synpunkter om detta? Man vill ju hellst inte tappa allt för många av dom surt förvärvade musklerna man kämpat för.

Vikt: 119kg
Längd: 185cm
Midjemått: 114cm (119cm när jag började träna)
Ålder: 37år

Gnarkill
2010-10-07, 00:10
Cykla 5 min innan träning och 15 efter. Du kommer inte tappa muskler av det.
Men har du inte räknat fel på kcal per dag?
Jag har inte så högt, är 194 väger nästa 100kg.:confused:

Spridis
2010-10-07, 06:02
Men har du inte räknat fel på kcal per dag?

Enligt deffguiden så borde min vilodag med datorjobb ha en kaloriförbrukning på 2842,65kcal med aktivitetsfaktor 1,2. På träningsdagar har jag använt 1,6 som faktor vilket ger 3790,2kcal. Kan vara att 1,6 är lite i överkant, därför 3000kcal med kaloriminus 500.

Kanske man borde damma av motionscykeln igen :whipped:

Ondskapelsen
2010-10-07, 07:36
Enligt deffguiden så borde min vilodag med datorjobb ha en kaloriförbrukning på 2842,65kcal med aktivitetsfaktor 1,2. På träningsdagar har jag använt 1,6 som faktor vilket ger 3790,2kcal. Kan vara att 1,6 är lite i överkant, därför 3000kcal med kaloriminus 500.

Kanske man borde damma av motionscykeln igen :whipped:

Tycker uträkningen ser gansak bra ut.

Dock brukar jag själv räkna med samma aktivitetsfaktor på träningsdagar. Men jag lägger till ett antal kalorier beroende på längd/intensitet på pass etc.

T.ex ist för 2842,65 x 1,6 så tar jag 2842,65 x 1,2 + 350.
Och sedan drar man bort det man vill ha i underskott.

Nu vet jag inte hur din träning är uppbyggd men styrketräning förbränner inte så mycket som man tror alla gånger. Sen beror det ju på vilket rep-intervall du kör, hur många set. Hur länge du tränar. Hur lång vila mellan seten.

Spridis
2010-10-07, 08:03
T.ex ist för 2842,65 x 1,6 så tar jag 2842,65 x 1,2 + 350.


När man tänker efter så är ju din lösning helt logisk. Den tar ju den faktiska förbränningen i beaktande och inte en antagen koefficient!
350kcal låter helt rimligt i mitt fall eftersom jag kör på som en idiot för att hinna köra hela passet på en timme! ~2850 + 350 = 3200. Kör man då på ca 3000kcal så hamnar man på ett litet kaloriminus; ~200. Helt ok på träningsdagar.
Jag siktar på en minskning med ca 0,5kg i veckan. Om minskningen blir mindre så får jag väl börja motionera också :cryout:. För när jag kollat vad jag får äta var dag (med den excelenta Excel-tabellen) så kan jag inte minska matmängden mera än såhär.

Nåja, bara att ta sej i kragen och köra på!